Rezultatele arată că IMM-urile din România au încredere în Cloud, îl percep ca pe una dintre tendințele de top din IT în următorii 5 ani și consideră că este un ingredient-cheie în eficientizarea afacerii. România se înscrie astfel tendinței mondiale, în care Cloud Computingul este tot mai des inclus în discuții despre servicii utilitare, ca un al cincilea astfel de serviciu, după apă, gaz, electricitate și telefonie.
Studiul Intel a fost realizat de GfK România în intervalul 8 – 19 mai 2014 pe un eșantion de 100 de companii cu 50 – 200 de angajați, la nivel național.
Beneficiile din Cloud
În opinia companiilor Mici și Mijlocii din România, principalele avantaje ale adoptării serviciilor de tip Cloud Computing sunt sincronizarea și accesarea datelor de oriunde, de pe mai multe dispozitive (pentru 75% dintre companii), costurile fixe (36%), precum și creșterea vitezei de procesare și a capacității de stocare (32%). Acestor beneficii li se adaugă securitatea datelor, faptul că nu pot fi pierdute (26%), și asigurarea confidențialității lor (13%).
Viziunea IMM-urilor locale cu privire la Cloud Computing este aliniată celei globale. 70% dintre companiile respondente consideră Cloud-ul ca principală tendință în IT în următorii 5 ani. 49% sunt de părere că soluțiile de tip Cloud ajută la eficientizarea companiilor în care sunt utilizate.
Companiile participante la studiu care au adoptat deja servicii de tip Cloud Computing au declarat că au făcut această alegere deoarece acest serviciu 1) contribuie la reducerea costurilor de IT (46%), 2) este ușor de folosit (30%), 3) informațiile sunt securizate, nu pot fi pierdute sau furate (30%), și 4) crește mobilitatea angajaților (23%). Beneficiile observate în primele șase luni de la adoptarea serviciilor de tip Cloud sunt creșterea mobilității angajaților si a companiei, în general, reducerea costurilor de IT, creșterea competitivității, accesul rapid la date și analiza în timp real a acestora.
Cele mai folosite aplicații în Cloud sunt softurile de salarii, analiza datelor, programe pentru achiziții, finanțe și contabilitate, resurse umane, CRM/vânzări, management de proiect, aplicații dezvoltate în Cloud și Email. 54% dintre IMM-urile care folosesc deja servicii de tip Cloud Computing au aplicațiile legate de salarii și analiza datelor în Cloud și 46% dintre ele au datele legate de achiziții.
În următoarele 12 luni, 40% dintre companiile participante la studiu au declarat că și-au propus să investească bugete în Cloud Computing, pentru eficientizarea afacerilor. Alocarea se va încadra între 10-70% din bugetul total de IT.
“Majoritatea IMM-urilor din România au încredere în Cloud. Există potențial de creștere în direcția Cloud Computing pe plan local. Aplicate în business, concluziile studiului pot conduce la creștere atât pentru IMM-uri, ca beneficiare de servicii, cât și pentru furnizorii de Cloud”, a declarat Bogdan Georgescu, Channel Account Manager, Intel România. “Adoptarea cât mai largă a Cloud-ului va avea efecte benefice asupra economiei. Tehnologiile Intel dedicate segmentului Cloud Computing sunt disponibile astăzi, pentru ca business-ul IMM-urilor să fie mai eficient mâine”, a adăugat el.
În ceea ce privește amenințările legate de Cloud, respondenții declară că se tem în primul rând că nu ar putea avea asigurată confidențialitatea datelor (45% dintre companiile participante la studiu declară acest lucru), costurile nu ar fi bugetate (40%) și că se pot pierde datele (32%). Alte potențiale motive de îngrijorare sunt reprezentate de lipsa de suport din partea furnizorului de servicii, conexiunea la Internet, incertitudinea asupra costurilor de accesare a Cloud-ului, sau lipsa de informare în rândul angajaților.
Importanța infrastructurii care stă la baza serviciilor de tip Cloud Computing
Cloud Computingul reprezintă furnizarea dinamică a facilităților IT (hardware, software, servicii) de către o terță parte, printr-o rețea. Aceasta acoperă o plajă largă de situații, de la utilizarea unui serviciu gratuit de e-mail în scop personal la aplicații de tip ERP sau de analiză Big Data, pe care marile companii le stochează pe un server central la care angajații au acces de la distanță.
Tehnologia centrată pe Big Data și serviciile de piață sunt așteptate să crească cu 27% pe an până în 2017, când vor atinge 32,4 miliarde de dolari2. Un important motor al acestei creșteri este volumul mare de date de la dispozitivele conectate care alcătuiesc Internet of Things (IoT), estimate să ajungă la 30 de miliarde de unități până în 20201.
Cloud computingul are la bază centre de date, unde sunt stocate informațiile utilizate zi de zi. Viteza de folosire, accesul rapid și securitatea datelor depind de infrastructura serverelor pe care acestea se bazează.
“Dependența de centrele de date este mare și crește în fiecare zi. În spatele dispozitivelor pe care le folosim zilnic se află centre de date unde sunt stocate informațiile noastre și care ajută la furnizarea și folosirea optimă a lor”, a declarat Bogdan Georgescu, Channel Account Manager, Intel România.
“În prezent sunt 1,5 miliarde de persoane conectate la Internet. În următorii 5 ani vor fi 10 miliarde de dispozitive conectate, ceea ce pune presiune pe infrastructura tradițională. Este estențial în acest proces ca la baza centrelor de date să stea tehnologii superioare. La Intel avem grijă de acest lucru prin gama largă de procesoare Intel Xeon, a căror performanță a fost demonstrată în orice implementare”, a adăugat el.
Tehnologia în domeniul centrelor de date a evoluat foarte mult în ultimii ani, iar Intel reconstruiește centrele de date. Informațiile operate acum șase ani de opt servere pot fi stocate în prezent pe unul singur, ceea ce are un impact pozitiv asupra costurilor și ROI (return of investment). Dacă opt servere bazate pe gama de procesoare Intel® Xeon® 7400, cele mai performante în 2008, sunt înlocuite de un singur server cu noile procesoare Intel Xeon E7 v2, amortizarea investiției are loc în doar 2 luni.