„Pe măsură ce se derulează Black Friday în Europa, consumatorii spun că nu lasă ca acest an turbulent să le strice Crăciunul. Cumpărătorii continuă să se adapteze la schimbările provocate de pandemia COVID-19, dar devin şi mai atenţi cu cheltuielile lor.
O nouă cercetare Kaspersky a descoperit că jumătate (52%) dintre europeni intenţionau să facă mai multe cumpărături de Crăciun cu ocazia reducerilor de sezon, printre care şi cele de Black Friday.
Mai mult, o treime dintre ei (34%) plănuiesc să le lase pe ultima sută de metri, în speranţa de a obţine reduceri mai mari”, se arată într-un comunicat al companiei de securitate cibernetică.
Distanțare de magazinele fizice
În încercarea de a se bucura de Crăciun, dar respectând, în acelaşi timp, măsurile de distanţare socială cauzate de COVID-19, europenii se îndepărtează de magazinele fizice atunci când caută cadouri. De fapt, trei din cinci (60%) spun că intenţionează să facă majoritatea cumpărăturilor de Crăciun online. O cincime (20%) spun chiar că îşi vor face toate achiziţiile de sărbători online anul acesta, în ciuda faptului că nu procedau astfel de obicei.
Având în vedere că vânzările online vor creşte, concluziile Kaspersky arată, de asemenea, că majoritatea utilizatorilor nu îşi vor reduce, probabil, cheltuielile de Crăciun – în ciuda recesiunii economice de pe continent.
„Doar un sfert (26%) dintre utilizatori intenţionează să-şi reducă bugetul de cumpărături de Crăciun anul acesta, cu cel puţin o treime sau mai mult, din cauza restricţiilor financiare cauzate de COVID-19”, potrivit studiului. Cifra creşte, însă, la 30% în rândul tinerilor între 25 şi 34 de ani, grupa de vârstă afectată cel mai mult de concedierile cauzate de pandemie.
Riscul asumat pentru a face economii consistente
Cu toate acestea, odată cu creşterea numărului de utilizatori care vânează chilipiruri online, creşte şi riscul asumat pentru a face economii consistente. Doar 16% dintre respondenţi nu sunt dispuşi să îşi dea datele personale în schimbul unor reduceri online, în ciuda potenţialului de a cădea victimă unor site-uri frauduloase şi unor escrocherii.
„Perioada sărbătorilor este întotdeauna importantă iar anul acesta mai mult ca oricând, întrucât oamenii încearcă să remedieze o parte din haosul pe care l-a provocat pandemia pe parcursul anului 2020.
Este logic că oamenii caută să facă majoritatea cumpărăturilor online, în încercarea de a rămâne în siguranţă, precum şi de a profita de oferte avantajoase.
Dar trebuie să luăm în considerare şi faptul că oriunde merg mulţimile, infractorii îi urmează. Aşa cum hoţii de buzunare vin în zone aglomerate, sperând să aibă noroc, infractorii cibernetici vor analiza tendinţele de cumpărături şi vor încerca să exploateze dorinţa oamenilor de a economisi nişte bani.
Aşadar, sfatul meu ar fi ca oamenii să facă o cercetare proprie, să urmeze câteva măsuri de bun simţ atunci când fac cumpărături şi să nu se lase duşi de val, în încercarea de a repara 2020 cu nişte sărbători fericite. Un lucru care trebuie avut în vedere întotdeauna este că, dacă ceva pare prea bun pentru a fi adevărat, probabil că aşa şi este”, spune David Emm, Principal Security Researcher la Kaspersky.
Prudență la înșelătorii
Kaspersky avertizează vânătorii de chilipiruri să rămână prudenţi cu privire la potenţialele înşelătorii de Black Friday şi cu ocazia reducerilor de sărbători.
Pentru evitarea escrocheriilor, specialiştii Kaspersky recomandă cumpărarea produselor numai numai din magazine online legitime, finalizarea achiziţiilor prin metode de plată sigure, verificarea reducerilor şi păstrarea software-ul şi aplicaţiilor dispozitivului actualizate la zi, protecţia dispozitivelor să fie efectuată numai cu un produs de încredere de securitate pentru Internet şi gestionarea cu grijă a parolelor.