Studiu: Marii retaileri combat scăderea consumului pe fondul crizei cu brandurile proprii

Piața europeană a mărcilor private a continuat să crească anul trecut, potrivit studiului „International Private Label Yearbook“, realizat de Nielsen și prezentat la târgul internațional de mărci proprii al PLMA (Asociația Producătorilor de Mărci Private). În România, vânzările de „private label“ reprezintă sub 10% din totalul vânzărilor marilor retaileri, față de peste 23%, cât este media în statele europene.

Cota de piață pentru mărcile proprii ale retailerilor a crescut în 18 din cele 20 de țări europene monitorizate în studiul Nielsen. Concret, mărcile private au ajuns să dețină o cotă de piață de cel puțin 40% în cinci țări europene, înregistrând astfel cea mai mare pondere din ultimii zece ani. Altfel spus, din 10 produse vândute, patru sunt marcă proprie în Elveția, Marea Britanie, Spania, Portugalia și Belgia. În ultimii ani, ofensiva mărcilor proprii a condus la o poziție dominantă a acestora în mai multe categorii. De exemplu, mărcile proprii ale retailerilor au ajuns să dețină o pondere de 82% din totalul produselor din hârtie vândute în Spania, 75% din categoria congelate în Elveția și 63% din vânzările articolelor pentru animale de companie în Germania.

Dintre toate pie
țele analizate, mărcile retailerilor dețin cea mai mare cotă de piață în Elveția, în stagnare la 53%. O altă piață care este pe punctul de a depăși 50% cotă de piață pentru mărcile private este Spania (49%). În Portugalia și Marea Britanie acestea acoperă peste 40% din vânzări, în timp ce în Belgia, Germania, Franța și Austria se apropie de acest procent. În țările scandinave, cota de piață a mărcilor private a trecut de 27% în Danemarca, Suedia și Finlanda. Norvegia recuperează decalajul, câștigând mai mult de un procent, până la 24%.
Creșteri ale vânzărilor de mărci private au înregistrat și toate țările din Europa Centrală și de Est. Cota de piață a ajuns la 29% în Ungaria și a trecut de 25% în Republica Cehă și Slovacia.  În cele două țări care au intrat pentru prima dată în Yearbook-ul prezentat la PLMA, în 2009, ponderea mărcilor private a crescut cu patru procente: în Grecia, cota de piață pentru mărcile proprii a urcat la 22%, iar în Turcia – 16%.
Un scenariu optimist arată că și în România cel puţin două miliarde de euro se vor muta în următorii doi –trei ani de la brandurile producătorilor la mărcile proprii ale retailerilor. O privire aruncată asupra evoluţiei vânzărilor de mărci private ale retailerilor – conform unui studiu GfK realizat în primul trimestru din 2010 acestea au atins cca. 800 mil. euro, ceea ce reprezintă aproape 10% din comerţul modern – confirmă scenariul.
Atuurile mărcilor private rămân prețul mai mic cu până la 20% față de mărcile producătorilor și faptul că sunt girate de brandurile consacrate ale retailerilor. Mai mult, de la prețuri foarte mici, mărcile private au urcat rapid spre nivelul mediu–superior, în încercarea de a fi o alternativă la brandurile premium ale producătorilor. Lanțul real,- Hypermarket, de exemplu, a lansat marca Selection, care se poziționează pe un nivel superior de calitate.