Managerii din companiile private încep să se gândească la cum e cel mai bine să îşi pregătească afacerile pentru revenirea pe creştere. Sunt concluziile a trei studii care arată că firmele îşi vor creşte numărul de angajaţi în perioada următoare. Regus Business Tracker, un studiu efectuat de două ori pe an la nivel mondial, arată că mai mult de o treime din cele 10.000 de companii intervievate intenţionează să îşi crească numărul de angajaţi.
Intenţia este clară şi la nivelul României: în 2011, nu mai puţin de 45,5% din companii intenţionează să facă angajări, în timp ce 27,3% vor continua reducerile de personal. Iar un studiu Deloitte relevă aceeaşi tendinţă de creştere a salariaţilor: 23% dintre participanţii la studiu spun că iau în calcul creşterea numărului de angajaţi.
Şi Paylogic, companie specializată în servicii de externalizare a salariilor şi administrare de personal, a efectuat un studiu pe plan local, una dintre concluziile acestuia fiind că firmele private au trecut de faza acută a crizei şi au reînceput recrutările. Sunt şi câteva excepţii, în domeniile care au fost cel mai puternic afectate, precum cel al producţiei de textile.
Aceeaşi cercetare arată că numărul mediu de angajaţi din mediul privat s-a stabilizat anul acesta, diminuându-se cu 5% faţă de septembrie 2009 şi cu numai două procente faţă de luna ianuarie 2010.
„Intenţia de a-şi mări numărul de angajaţi este un indicator clar, ce dovedeşte că organizaţiile se pregătesc să profite de oportunităţile care ar putea apărea ca rezultat al relansării pieţelor“, explică Mark Dixon, directorul executiv al Regus, furnizor de soluţii pentru spaţii de lucru. „Acest lucru este de bun augur şi pentru România, reflectând scăderea lentă din acest an a ratei şomajului pe plan naţional – de la 8,1% în ianuarie 2010 la 7,4% în iulie 2010“, mai spune el. Şi, chiar dacă ritmul nu este la fel de accentuat precum al altor ţări, vestea bună este că rata şomajului îşi va domoli creşterea în 2011.
Românii, cei mai optimişti din regiune
Studiile citate arată şi o îmbunătăţire la nivelul veniturilor companiilor, regăsită şi în nivelul salariilor angajaţilor. Peste 37% din companiile autohtone spun că şi-au crescut veniturile, dar 66,7% se aşteaptă la o creştere în următoarele 12 luni. În completare, studiul PayLogic arată că firmele împart această creştere cu salariaţii: venitul mediu per angajat a început să crească faţă de anul trecut, nu neapărat prin mărirea salariilor, cât prin „conectarea“ acestora la performanţele companiilor şi eficienţa angajaţilor.
„Fluctuaţia de personal s-a redus dramatic, fapt ce arată nu numai că angajaţii se tem încă să facă o schimbare, în contextul economic actual, ci şi că semnalul pozitiv dat de companii prin creşterea veniturilor a dus la creşterea încrederii angajaţilor în companiile în care activează“, este concluzia PayLogic.
Optimismul se remarcă şi la nivelul companiilor care au activităţi în alte ţări ale Europei Centrale şi de Est. Însă, comparativ cu rezultatele Deloitte Business Sentiment Index din regiune, România a înregistrat cea mai accentuată creştere cu privire la perspectivele financiare ale companiilor: 63% dintre directorii executivi chestionaţi împărtăşesc această stare de spirit.
Tot mai mulţi directori executivi se gândesc la viitor, având în plan majorarea veniturilor, extinderea ofertei de produse şi servicii şi creşterea numărului de angajaţi.
George Mucibabici, Deloitte România
38% este scăderea numărului de ore suplimentare în luna septembrie faţă de aceeaşi lună a anului trecut, conform PayLogic
60% dintre executivii chestionaţi de Deloitte spun că se aşteaptă la o îmbunătăţire a veniturilor în perioada următoare
48% este valoarea cu care au crescut primele acordate de companii în septembrie, faţă de aceeaşi lună a anului trecut
30% este ponderea companiilor care intenţionează să renunţe la angajaţi, faţă de 43% în urmă cu un an