Piaţa auto va scădea cu 25-30% în fiecare trimestru, după ce în primele 3 luni ale acestui an au fost comercializate 40.000 de autoturisme noi, a declarat pentru CAPITAL Online, Romulus Oprica, cercetător în cadrul companiei Q-Team România.Romulus Oprica susţine că piaţa auto nu va trece de 115.000 de unităţi în acest an, jumătate din aceste maşini fiind achitate cu bani gheaţă. Cu toate acestea, reprezentanţii industriei auto se aşteaptă la aproape 150.000 de maş
Piaţa auto va scădea cu 25-30% în fiecare trimestru, după ce în primele 3 luni ale acestui an au fost comercializate 40.000 de autoturisme noi, a declarat pentru CAPITAL Online, Romulus Oprica, cercetător în cadrul companiei Q-Team România.
Romulus Oprica susţine că piaţa auto nu va trece de 115.000 de unităţi în acest an, jumătate din aceste maşini fiind achitate cu bani gheaţă. Cu toate acestea, reprezentanţii industriei auto se aşteaptă la aproape 150.000 de maşini vândute.
De asemenea, piaţa auto nu va trece de 30.000 de unităţi în trimestrul 2 din 2009, reiese din concluziile primului val de studiu al cercetării QuattroStagioni, realizat în cele mai mari 12 oraşe din ţară, în perioada 2-16 aprilie 2009.
Conjunctura actuală a pieţei
Studiul Q-Team România, realizat pe un eşantion de 1.110 de persoane cu vârsta de peste 18 ani, a mai relevat că 43% dintre subiecţii de referinţă deţin cel putin un autoturism proprietate personală, ceea ce înseamnă peste 1,5 milioane de autoturisme proprietate personală în cele 12 oraşe cu peste 180.000 de locuitori fiecare.
Un sfert din maşinile declarate de respondenţi corespund criteriilor de participare în programul „Rabla” pentru anul 2009, ceea ce înseamnă că peste 375.000 de autoturisme au vechima de producţie mai mare de 10 ani.
Pe de altă patre, mai mult de 50% dintre proprietari şi-au achiziţionat autoturismul în ultimii 3 ani, dinamica pieţei fiind într-o continuă creşterere din anul 2002.
Din totalul tranzacţiilor cu autoturisme, jumătate au avut avut în vedere autoturisme noi şi jumătate autoturisme rulate. Majoritatea actualilor proprietari, circa 63% dintre aceştia şi-au achiziţionat autoturismul plătind în numerar.
Cele mai cumpărate autoturisme noi au fost marcile Skoda, Toyota şi Volvo, în timp ce la tranzacţiile cu autoturisme rulate, Opel, Volkswagen şi Ford au fost cele mai căutate mărci.
Jumătate din piaţa actuală este formată din maşini de clasa mică şi puţin peste un sfert (27%), din clasa compactă. Autoturismele din clasa off-road ocupă un rocent de numai 3%.
Studiul anunţă un declin continuu al pieţei
Aproape 30% dintre cei intervievaţi şi-au manifestat intenţia de a achiziţiona un nou autoturism, însă doar 1,35% au declarat că îl vor achiziţiona în urmatoarele 3 luni, ceea ce însemnă că în trimestrul 2 al lui 2009 vor avea loc aproximativ 45.000 de tranzacţii cu atutoturisme (noi şi second-hand).
Din totalul tranzacţiilor, 43% vor fi cu autoturisme noi şi 57% cu autoturisme rulate.
Astfel, Romulus Oprica apreciază că la nivelul celor 12 oraşe analizate vor fi vândute aproape 20.000 de autoturisme noi în trimestrul 2 din acest an. Ponderând, la nivelul întregii ţări studiul arată că vor fi comercializate maximum 30.000 de autoturisme noi acest trimestru.
Aproape 95% dintre autoturismele ce se vor vinde în trimestrul 2 al lui 2009 vor fi din clasa mică şi compactă, cu o creştere evidentă a clasei compacte faţă de profilul existent al pieţei.
Modalitatea de achiziţie se va menţine şi în semestrul 2, 62% dintre clienţi urmând să îşi achiziţioneze maşina plătind cash.
Potrivit primului val de studiu al cercetării QuattroStagioni, dacă tendinţele pieţei se menţin, numărul de autoturisme noi vândute va fi de 20-25.000 unităţi în trimestrul 3, urmând ca în trimestrul 4 să se ajungă la un maxim de 15-20.000 de unităţi.