Piaţa de retail din România va coborî cu 2,3% în 2010, al doilea an consecutiv de scădere, la 190 miliarde lei (46,9 miliarde euro), potrivit unei studiu al firmei poloneze de cercetare PMR, care estimează o revenire a industriei în 2011-2012.

„Timp de câţiva ani, sectorul de retail a avut o creştere de două cifre, susţinută mai ales de accesul facil la credite şi numărul mare de investiţii străine. Odată ce situaţia la nivel mondial a început să se deterioreze, România, în mare parte dependentă de capitalul străin, a intrat uşor în recesiune. Situaţia pieţei din România, dar şi cheltuielile consumatorilor se vor stabiliza uşor şi îşi vor reveni începând cu 2012”, se arată în studiul PMR.

În 2009, piaţa de profil a scăzut cu 10,4%, la 195,4 miliarde lei (46,2 miliarde euro), după o creştere de 22,1% în 2008, la 218,1 miliarde lei (59,2 miliarde euro).

„Acest lucru este valabil dacă se iau în considerare vânzările de maşini şi combustibil, fără acestea declinul fiind mai puternic”, se precizează în studiu.

Scădere cauzată de vânzările non-food

Declinul pieţei de retail a fost determinat atât de reducerea vânzărilor non-food, care au fost mai mici cu 13,5% în lei în 2009, respectiv 114,6 miliarde lei (34,1 miliarde euro), dar şi de scăderea valorii de bunuri alimentare cumpărate şi de schimbările în comportamentul consumatorilor.

Pentru 2010, analiştii PMR estimează o scădere de doar 2,3%, la 190,9 miliarde lei (46,9 milioane euro), urmând ca în 2011-2012 vânzările de retail să revină la un curs ascendent. Astfel, pentru 2010 piaţa a fost estimată la 196,8 miliarde lei, în urcare cu 3,1%, iar în 2012 va creşte cu 6%, la 208,7 miliarde lei.

Marii retaileri au 17,2% din piaţă

Criza economică a afectat mai puţin retailul modern, care a dispus de resurse financiare stabile, astfel că retailerii au putut face faţă competiţiei preţurilor şi să atragă clienţii oferind produse mai ieftine. Acest trend a fost mai pronunţat pe segmentul alimentar, unde retailul modern a câştigat o cotă de piaţă substanţială în perioada 2008-2009.

Primele 15 grupuri mari de pe piaţa de retail acoperă 17,2% din vânzări în 2009, faţă de 14,7% în 2008 şi 14% în 2007. Opt dintre operatori sunt activi pe segmentul produselor alimentare, patru pe do-it-yourself (DIY), doi pe piaţa de electronice şi unul pe cosmetice. Piaţa este dominată de retailerii străini, astfel că doar patru dintre cele 15 grupuri sunt autohtone.

SURSA: Mediafax