În Europa, produsele eco sunt mai scumpe cu până la 46% față de cele convenționale, conform Centrului pentru Cercetare în Retail (CRR). În 2012 diferența de preț ar urma să scadă cu 13 procente, până la 40,5%.
Cel mai mult se vor ieftini produsele verzi din categoria electricelor (-19%), urmate de papetărie şi birotică (-14,8%), produse de bricolaj şi grădinărit (-13,9%) şi cele de curățare și produse de uz casnic (–12%), conform datelor CRR. La îmbrăcăminte și încălțăminte, produsele pentru copii şi cele de sănătate şi frumuseţe, scăderile de preţ vor fi sub 10%. Anul viitor, pe alimente şi băuturi ecologice ar trebui să plătim cu 9,1% mai puţin decât în prezent, potrivit aceloraşi date.
În România cumpărăm produse eco de aproximativ 12 mil. euro, de șase ori mai mult decât în 2007, dar sub 1% din totalul vânzărilor din retail, față de Europa Occidentală, unde ponderea depășește 5%.
Explicația e simplă: prețul relativ ridicat – mai mult cu 30%, uneori chiar dublu –, în comparație cu produsele convenționale. Prețurile mai mari sunt justificate prin faptul că producțiile mai mici la hectar au randament mic, plus că apar costuri suplimentare cu ambalajele speciale (din materiale reciclabile) şi cu certificarea ecologică. Toate acestea la un loc majorează costurile de producție cu aproximativ 60%.
Potrivit datelor Direcției Generale de Promovare Export, cea mai mare parte a producției ecologice românești merge la export – 95% din producția vegetală (inclusiv miere de albine) și 80% din cea de proveniență animalieră (lapte și derivate), în principal în țările Uniunii Europene. Exporturile se referă în special la materii prime şi depăşesc 100 mil. de euro.