Gospodăriile din România au plătit în 2009 cu până la 6% mai mult pe bunuri de uz curent faţă de anul precedent. Această creştere a fost influenţată simţitor de nivelul atins de inflaţie în 2009, conform celui mai nou studiu realizat de GfK România. Prima jumătate a anului 2009 a debutat cu o creştere a consumului casnic în valoare mai accentuată faţă de perioada similară din 2008. Principalul factor care a influenţat această evoluţie a fost valoarea mai mare plătit
Gospodăriile din România au plătit în 2009 cu până la 6% mai mult pe bunuri de uz curent faţă de anul precedent. Această creştere a fost influenţată simţitor de nivelul atins de inflaţie în 2009, conform celui mai nou studiu realizat de GfK România.
Prima jumătate a anului 2009 a debutat cu o creştere a consumului casnic în valoare mai accentuată faţă de perioada similară din 2008. Principalul factor care a influenţat această evoluţie a fost valoarea mai mare plătită de consumatori pentru coşul de cumpărături, care a raportat o creştere de până la 9%. „După acest prim avânt curajos, în a doua jumătate a anului comportamentul de cumpărare al gospodăriilor a fost unul mai temperat. Creşterea valorii plătite la un act de cumpărare faţă de a doua jumătate a anului 2008 a fost de doar 3%, pe fondul unei uşoare creşteri a frecvenţei de cumpărare”, a declarat Raluca Răschip, director departament Consumer Tracking GfK România.
Românii au gătit mai mult în casă
O tendinţă importantă sesizată în 2009 a fost orientarea consumatorului român către consumul in-home. Prin urmare, anumite categorii au înregistrat creşteri mai însemnate.
Dintre produsele alimentare de bază, consumul de ulei a crescut cu aproape 4%. Consumatorii au gătit mai mult în cadrul gospodăriei, tendinţă susţinută de creşterea cantităţii de ulei achiziţionată la nivel de gospodărie, în timp ce numărul de cumpărători a rămas constant. Creşterile au fost influenţate cu siguranţă şi de scăderea puternică a preţului mediu plătit pentru ulei, o diferenţă de până la 24% în 2009 faţă de 2008.
Printre produsele „de răsfăţ” pe care consumatorii şi le-au permis în ciuda contextului economic mai puţin favorabil, se situează cafeaua măcinată şi prăjită. Mai mult decât în 2008, producătorii au susţinut acest consum, prin promoţii axate atât pe valoare adăugată, cât şi pe preţ. Rezultatul s-a tradus într-o frecvenţă de cumpărare mai mare şi, implicit, un consum mai ridicat. Mai mult, importanţa cafelei vrac a fost mai mică, gospodăriile preferând cafeaua ambalată.
S-a băut mai multă bere!
Orientarea către consumul in-home este bine reflectată şi de evoluţia unei alte categorii – berea. În 2009, consumul casnic a crescut simţitor, cu 9%, în contextul scăderii ocaziilor de consum pentru categorie în afara casei. Ca şi în cazul cafelei, producătorii au fost foarte activi în încercarea de a impulsiona consumul. Activităţile agresive de promovare i-au convins pe consumatori să achiziţioneze categoria mai des şi în cantităţi mai mari la un act de cumpărare. Preferinţele consumatorilor au fost destul de clare în ceea ce priveşte tipul de ambalaj: PET-ul şi berea ambalată la cutie fiind achiziţionate cel mai mult.
Între produsele lactate care au beneficiat de o promovare intensă în 2009 se află şi iaurtul. Gospodăriile au fost stimulate să consume mai mult, atât prin intermediul promovării multipack-urilor economice, cât şi prin campanii naţionale de încurajare a consumului de mâncare sănătoasă, ce aduce beneficii organismului. Astfel, numărul de gospodării consumatoare a crescut în 2009 comparativ cu 2008, atât pentru segmentul de iaurt simplu, cât şi pentru cel cu fructe. Cele două segmente de iaurt s-au dezvoltat constant în ultimii ani. Pentru iaurtul simplu se remarcă totuşi o creştere mai mare în volum faţă de cea a iaurtului cu fructe.
Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 categorii de bunuri de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eşantion de 2.200 de gospodării, reprezentativ la nivel naţional.