Chiar dacă în prima parte a anului 2009 vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au scăzut, există şi categorii de produse şi servicii aflate pe un trend crescător în ceea ce priveşte consumul, printre care şi produsele de larg consum, potrivit celui mai nou studiu al companiei GfK.

În ceea ce priveşte produsele alimentare sau nealimentare, cei mai mulţi dintre cumpărători (71%)  declară că obişnuiesc să achiziţioneze mărci cu care sunt familiarizaţi. Doar o treime dintre români (29%) afirmă totuşi că obişnuiesc să încerce produse nou apărute pe piaţă.

Tinerii, cei mai dispuşi să încerce produse noi

Potrivit GfK, această disponibilitate se accentuează odată cu creşterea venitului şi cu scăderea vârstei. Adolescenţii între 15 şi 19 ani sunt cei mai predispuşi să încerce produse noi, 55% dintre ei declarând că aleg astfel de produse în defavoarea celor pe care le cunosc deja.

Ritmul cu care apar noutăţi pe piaţă diferă de la o categorie de produse la alta în funcţie de numeroşi factori. În cazul produselor alimentare şi al obiceiurilor de consum ale tinerilor care sunt cei mai deschişi spre nou, categoriile care pot beneficia de pe urma acestei atitudini sunt produsele lactate, mezelurile, băuturile răcoritoare, produsele pentru împrospătarea respiraţiei şi diferite tipuri de dulciuri şi gustări sărate.

„Pentru a reduce riscurile la care se expun prin investiţiile necesare lansării unor produse, producătorii trebuie să investigheze mai în detaliu comportamentul de cumpărare al clienţilor lor şi să facă previziuni privind succesul fiecărui produs în parte. De asemenea, activităţile de promovare ale unor mărci noi sunt deosebit de importante pentru a activa disponibilitatea consumatorilor de a le încerca”, spune Otilia Man, cercetător senior GfK România.

Austriecii, cei mai deschişi la nou

În comparaţie cu alte ţări din regiune, românii se numără printre cei mai reticenţi în a încerca ceva nou. Locuitorii din Bosnia şi Herzegovina sunt cei mai apropiaţi ca atitudine de români, 66% dintre aceştia afirmând că mai degrabă cumpără şi consumă produsele cu care sunt familiarizaţi decât pe cele noi.

În cele mai multe din ţările vizate de studiul GfK – Bulgaria, Cehia, Macedonia şi Kazakhstan –  respondenţii sunt aproape egal împărţiţi între cei care sunt dispuşi să încerce noutăţile şi cei care sunt mai conservatori şi se limitează la mărcile bine cunoscute.

Cei mai deschişi la nou sunt austriecii, unde 57% cumpărători sunt înclinaţi să încerce tot ce este nou pe piaţă şi doar 43% se încadrează în categoria celor mai puţin receptivi.

Studiul GfK Omnibus este reprezentativ pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste. Eşantionul este format din 605 persoane din zona urbană şi rurală, iar culegerea datelor a fost realizată în martie 2009.

SURSA: GfK