Conform analizei Ensight Management Consulting asupra studiului ’Barometru asupra percepției de schimbare pentru transportul feroviar’ 2, reiese o tendință în rândul marilor transportatori europeni pentru combinația transportului feroviar convențional cu a celui rutier. Această combinație crește cu 15% în raport cu ediția din 2015. De asemenea, peste 41% dintre respondenți sunt optimiști cu privire la perspectivele transportului feroviar și cred că va crește în următorii 2-3 ani. Tendința este clară și coroborată de datele din 2015 care arătau că doar 22% dintre respondenți indicau această creștere.

Barometrul mai evidențiază faptul că încărcătorii de agregate minerale, de materiale de construcții și de produse de larg consum sunt cei mai predispuși să transporte mai multe mărfuri pe cale feroviară. 45% dintre cei care sunt pregătiți să transporte predominant pe căile ferate, anunță că vor transporta cu 10% mai mult. Și sunt câteva acțiuni care au fost implementate în 2015, de câțiva actori pe această piață, pentru a-și concretiza angajamentele: continuarea procesului de consolidare a fluxurilor, implementarea unui proiect de pilotaj pentru dezvoltarea relației cu companiile feroviare, dezvoltarea fluxurilor pe liniile eligibile.
Pentru companiile respondente, transportul maritim pe distanțe scurte – „Conceptul de Autostradă marină”, transportul fluvial și transportul rutier „mai receptiv și mai flexibil” au cel mai mare potențial de dezvoltare.
Principalele motive care favorizează transferul modal către transportul feroviar în detrimentul celui rutier care încă este folosit de 73% dintre companiile respondente, sunt stimulentul financiar și creșterea prețului energiei. Stimulentul financiar rămâne în fruntea criteriilor și este în continuare preferat de către respondenți în acest an: 73% în comparație cu 50% în 2015, iar creșterea prețurilor energiei se situează pe poziția secundă.

În cazul transferului modal, alternativa transportului rutier, 63% dintre respondenți ar alege în primul rând transportul combinat și doar 37% ar alege transportul feroviar convențional. Transportul combinat
feroviar/rutier prezintă suplețe și performanță și permite luarea în considerare a factorului de mediu pentru companii, rămânând o pârghie importantă pentru dezvoltarea transportului în interiorul Europei.

Rezultatele studiului scot în evidență flexibilitatea și calitatea serviciului de transport combinat care nu necesită infrastructură specială. Mai mult de 57% dintre respondenți nu au căi ferate speciale pentru mărfuri (transport pe distanțe scurte sau încărcare).

„În România tendinţa este oarecum inversă”

Maria Magdalena Grigore, secretar naţional al comisiei TRACECA, înfiinţată pentru coridorul de transport internaţional Europa-Caucaz-Asia, ne-a precizat că  piaţa internă de transport feroviar de marfă a scăzut. „Dacă la nivel european, tendinţa generală este de translatare a transportului de marfă de pe rutier pe feroviar, acesta din urmă fiind un transport în mod tradiţional mai facil şi mai puţin poluant, în România tendinţa este oarecum inversă, piaţa internă de transport feroviar confruntându-se din păcate, cu o diminuare a volumelor de marfă transportate pe calea ferată. În acest sens, există o tot mai mare preocupare la nivelul operatorilor de transport feroviar intern, de atragere a unor noi volume de mărfuri de pe pieţele externe, pe infrastructura de cale ferată naţională, chiar şi numai pentru tranzitare, reconfirmându-se astfel potenţialul acestor coridoare internaţionale de transport combinat”, ne-a explicat Maria Magdalena Grigore.