La 9 martie, zborul Tel Aviv-Frankfurt, cu o durată de 4 ore şi 40 de minute, a avut 102 pasageri la bord, inclusiv un grup de 24 de turişti.
După ce au primit informaţii despre faptul că grupul a intrat în contact cu un administrator hotelier din Israel contaminat cu noul coronavirus, autorităţile germane au decis să îi testeze pe cei 24 de turişti la sosirea lor la Frankfurt.
Şapte dintre aceştia au prezentat rezultate pozitive la testul pentru depistarea noului coronavirus (alţi şapte ulterior).
Doi pasageri au fost infectați în acel zbor
Cercetătorii au contactat restul de 78 de pasageri, dintre care 90% au răspuns. După ce aceştia au fost chestionaţi în legătură cu contactele şi simptomele lor şi mai mulţi au fost testaţi, au fost descoperiţi doi pasageri infectaţi, cel mai probabil în timpul zborului – două persoane care avuseseră locuri vizavi de cele şapte cazuri iniţiale, de cealaltă parte a culoarului.
Ce spun virusologii
Specialiştii virusologi consideră în mod tradiţional că zona de contaminare dintr-un avion se întinde pe o distanţă de două rânduri în faţă şi două rânduri în spate. Dar, în mod surprinzător, o persoană care a stat pe acelaşi rând (locul 44K), imediat în faţa celor doi turişti infectaţi (locurile 45J şi 45H) nu a fost infectată, notează Agerpres.
„Persoana din rândul 44 ne-a spus că a purtat o discuţie lungă cu cele două din rândul 45”, a declarat pentru AFP Sandra Ciesek, director al Institutului de Virusologie Medicală din Frankfurt.
Rata mai mică a infectării decât era de așteptat
Studiul confirma că transmisia într-un avion, în absenţa măştilor, este cu adevărat posibilă.
Dar, a subliniat cercetătorul, „rata a fost mult mai mică decât era de aşteptat şi niciunul dintre pasageri nu a purtat mască” şi „este liniştitor că nu i-am detectat pe alţii”.
Cercetătorii au remarcat faptul că, la începutul pandemiei, mai multe studii efectuate cu privire la zborurile de repatriere din Wuhan, China, au constatat că nu au avut loc contaminări la bord în contextul în care pasagerii au purtat măşti.