Un nou pachet de ajutor militar pentru Ucraina, în valoare de 2,2 miliarde de dolari

Purtătorul de cuvânt al Pentagonului, Pat Ryder, a explicat că ajutorul va include bombe cu diametru mic lansate de la sol (n.red. „Ground Launched Small Diameter Bombs”).

Acestea sunt fabricate de Boeing şi Saab şi pot zbura până la 150 km şi, prin urmare, ameninţa poziţii ruse în spatele liniilor de front, scrie reuters.com

Pentagonul a precizat în cadrul unui comunicat că noul ajutor cuprinde „capacităţi cruciale de apărare aeriană pentru a ajuta Ucraina să îşi apere populaţia, precum şi vehicule de infanterie blindate” şi muniţii pentru sistemul HIMARS de lansatoare de rachete.

UE și Ucraina vor înființa un centru pentru urmărirea penală a „crimei de agresiune” a Rusiei

În altă ordine de idei, UE şi Ucraina au convenit crearea la Haga a unui birou de anchetă, un fel de parchet interimar, pentru a colecta strângerea de probe privind „crima de agresiune” a Rusiei.

„Susţinem crearea unui Centru internaţional pentru urmărirea penală a crimei de agresiune din Ucraina (ICPA) la Haga”, au transmis autoritățile din UE şi Ucraina într-o declaraţie comună.

Scopul său este „de a coordona ancheta asupra crimei de agresiune împotriva Ucrainei, de a păstra şi stoca probele pentru viitoarele procese”, se precizează în declaraţie.

Acest centru este luat în considerare ca o etapă intermediară înainte de crearea unui tribunal special pentru a-i judeca pe cei mai înalţi oficiali ruşi, o cerere a Kievului.

Curtea Penală Internaţională (CPI) nu are competenţa să judece decât crimele de război şi crimele împotriva umanităţii comise în Ucraina, nu şi „crimele de agresiune” ale Rusiei, deoarece Moscova şi Kievul nu sunt semnatare ale Tratatului de la Roma care instituie această jurisdicţie.

Crima de agresiune este imputabilă celor mai înalţi lideri politici şi militari ai ţării.

Uniunea Europeană susţine crearea unei jurisdicţii competente pentru acest tip de crimă, însă forma sa exactă ridică întrebări juridice complexe.

Comisia Europeană a înaintat două opţiuni: un tribunal internaţional special, bazat pe un tratat multilateral, sau o jurisdicţie hibridă, care să ţină de dreptul ucrainean, dar care să aibă judecători internaţionali.