Statele Unite ale Americii au prezentat, vineri, primul nou bombardier american din secolul XXI - B-21 Raider, un avion invizibil cu rază lungă de acțiune, la care se lucrează de peste un deceniu.
Secretarul Apărării din SUA, Lloyd Austin, a participat la ceremonia de dezvelire de la uzina 42 a Forțelor Aeriene din Palmdale, California, situată la aproximativ 65 km nord de centrul orașului Los Angeles.
„B-21 este cea mai avansată aeronavă militară construită vreodată și este un produs al inovației de pionierat și al excelenței tehnologice”, a declarat Doug Young, vicepreședinte de sector și director general al Northrop Aeronautics Systems, într-un comunicat.
B-21 este rezultatul programului Long-Range Strike Bomber al Forțelor Aeriene și este capabil să zboare intercontinental și să lanseze arme convenționale și termonucleare. Demarat în 2009, scopul programului a fost de a produce un bombardier strategic mai avansat din punct de vedere tehnologic, care să înlocuiască în cele din urmă B-52 Stratofortress și B-1 Lancer – bombardiere care au fost introduse în anii 1950 și, respectiv, 1970.
Al doilea bombardier invizibil din istoria SUA
B-21 este al doilea bombardier invizibil din istorie al Pentagonului, după B-2 Spirit, care a intrat în serviciu la sfârșitul anilor 1990.
„B-21 va forma coloana vertebrală a viitoarei forțe de bombardiere a Forțelor Aeriene. Proiectat pentru a opera în mediul de amenințare de vârf de mâine, B-21 va juca un rol critic în asigurarea capacității de putere aeriană de durată a Americii”, au declarat Forțele Aeriene într-un comunicat.
Raiderul va dispune de sisteme extrem de avansate – dintre care majoritatea rămân clasificate – și este construit cu o arhitectură deschisă, care va permite o „modernizare rapidă” pentru tehnologiile viitoare. De asemenea, este descris ca fiind un „bombardier digital”, ceea ce înseamnă că va folosi platforme software „agile” și instrumente de inginerie digitală, au declarat oficialii.
Cel puțin șase B-21 Raiders sunt în producție până în prezent, iar primul este așteptat să zboare în următoarele câteva luni. Inițial, Forțele Aeriene au spus că se așteaptă la primul zbor la mijlocul anului 2022, dar acest lucru a fost amânat pentru cândva în 2023. Cu toate acestea, oficialii Forțelor Aeriene au declarat că noul bombardier rămâne în grafic și sub buget.
„Forța noastră actuală de bombardiere este veche. Este timpul să trecem la următoarea evoluție a loviturilor cu rază lungă de acțiune, care este necesară pentru a intra în aceste medii precum Rusia și China”, a declarat colonelul în retragere al Forțelor Aeriene și fost ofițer de sisteme de arme B-1, Chris Brunner
Etapele preliminare ale eventualei dezvoltări a B-21 au avut loc în 1999, când Forțele Aeriene au studiat flota de bombardiere și au constatat că serviciul va avea probabil nevoie de un nou bombardier cândva înainte de 2030. Aproximativ un deceniu mai târziu, Forțele Aeriene au început să caute un contractor care să conducă proiectul.
Fiecare bombardier va costa 700 de milioane de dolari
Fiecare B-21 Raider ar trebui să coste aproximativ 700 de milioane de dolari, au declarat oficialii militari, iar primele bombardiere sunt așteptate să intre în serviciu în următorii patru sau cinci ani. Se așteaptă ca Forțele Aeriene să comande mai mult de 100.
Potrivit unei sinteze a bugetului pentru 2023, Forțele Aeriene anticipează cheltuieli de 20 de miliarde de dolari pentru a produce noile bombardiere de acum până în anul fiscal 2027. Alte 13 miliarde de dolari sunt așteptate să meargă la cercetare și dezvoltare în aceeași perioadă, pentru un total de aproximativ 32 de miliarde de dolari în șase ani.
Pentagonul a anunțat deja că baza Ellsworth Air Force Base din Dakota de Sud va găzdui prima unitate operațională și primul centru de pregătire pentru B-21. Baza Edwards Air Force Base din California conduce testarea și evaluarea avionului.
Oficialii militari au decis să-l numească Raider, ca un omagiu adus faimoșilor Doolittle Raiders – un grup de piloți americani din al Doilea Război Mondial care au efectuat un atac aerian pe furiș asupra orașului Tokyo în aprilie 1942.
„Mă gândesc la B-21 mai mult ca la o chestiune de integrare decât ca la o invenție. Tot ceea ce am auzit de la Forțele Aeriene indică faptul că acum este o poveste de succes, că B-21 este pe drumul cel bun, la timp și la costuri. Va fi incredibil doar din cauza unde poate ajunge și a capacităților pe care le are. B-21 va fi un mare succes”, a declarat colonelul în retragere al Forțelor Aeriene și fost pilot de B-52 Mark Gunzinger.