Finmeccanica a castigat licitatia din SUA pentru livrarea a 78 de avioane de transport C-27J, in parteneriat cu L-3 si Boeing. Contractul initial se ridica la o valoare de de 2,04 miliarde de dolari pentru livrarea a 78 de avioane de transport tactic C-27J si face parte dintr-un program mai amplu de achizitii de 6 miliarde de dolari. 

 

Astfel, fortele aeriene ale SUA intentioneaza sa cumpere 145 de aeronave (75 pentru armata si 70 pentru fortele aeriene). Pe parcursul urmatorilor 10 ani achizitiile americanilor vor ajunge la un total de 207 unitati.

 

Finmeccanica a castigat cea mai importanta comanda a sa in SUA prin Alenia America de Nord (o subsidiara a Aleniei).  Avionul C-27J (proiectat, dezvoltat si produs de Alenia Aeronautica) a fost selectat de Armata si de Fortele Aeriene ale SUA ca aeronava noua de transport tactic, in cadrul programului Joint Cargo Aircraft (JCA).

 

Dezvoltarea modelului de aeronava oferit in SUA a rezultat in urma unei colaborari intre companiile L-3 Integrated Systems cu Alenia Aeronautica, Boeing Integrated Defense Systems si Global Military Aircraft Systems  (GMAS, o companie detinuta in proportie de 51% de Alenia Aeronautica si 49% de L-3). C-27J a fost preferat avionului C295 al EADS-CASA, fiind singurul avion din aceasta categorie care indeplineste cerintele operationale ale SUA pentru transportul tactic.

 

JCA este un program comun pentru avioane de transport tactic, in care sunt implicate armata si fortele aeriene ale SUA. C-27J, echipat cu motoare Rolls-Royce AE2100.

 

Armata romana intentioneaza sa cumpere si ea 7 avioane de transport militar, iar batalia se da deocamdata intre modelul C-27J propus de Alenia si C295 al EADS-CASA. Alenia castigase initial licitatia insa ulterior, aceasta a fost contestata de EADS.  Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a admis in parte contestatia firmei spaniole. In prezent,  se judeca recursul formulat de Alenia privind contestatia EADS si se astepata un verdict in urma caruia Alenia va ramane castigatoarea licitatiei sau licitatia va fi anulata si probabil reluata.

 

Pana in prezent, au fost comandate 32 de avioane C-27J: 12 de Fortele Aeriene Italiene, 12 (plus o optiune de trei) de Fortele Aeriene ale Greciei, cinci de Fortele Aeriene ale Bulgariei si trei de Fortele Aeriene ale Lituaniei. C-27J participa de asemenea la licitatii in curs de desfasurare in Republica Ceha, Slovacia si Slovenia, fiind in curs de evaluare in Australia, Canada si unele tari din Orientul Mijlociu. C-27J este produs la uzinele Alenia Aeronautica de la Pomigliano, de langa Napoli, si la Torino-Caselle. 

“C-27J este si un exemplu emblematic al abordarii strategice a Alenia Aeronautica, care are drept scop sa echilibreze dezvoltarea produselor sub licenta proprie cu participarea la cele mai prestigioase parteneriate industriale din domeniul aeronautic, cum ar fi Eurofighter, ATR si Superjet 100 in Europa si 787, un proiect comun cu Boeing, in SUA, unde noi jucam rolul principal in design, dezvoltare si  productie”, a declarat Giovanni Bertolone, Presedintele si Directorul General al Alenia Aeronautica. 

Finmeccanica a mai livrat pe piata SUA elicoptere pentru flota prezidentiala, precum si performantele elicopterelor civile produse de Agusta/Westland, fabricate la Philadelphia. Pe langa aceasta, Alenia Aeronautica si partenerul sau din SUA, Vought, produc 26% din structura avionului de transport comercial Boeing 787 Dreamliner, iar Elsag produce sistemul de citire a placutelor de inmatriculare. Companiile Finmeccanica Agusta/Westland, OTO Melara, Elsag, Selex Sisyemi Integrati, MBDA, Thales Alenia Space, Telespazio, AnsaldoBreda si Ansaldo STS au toate o prezenta in SUA, avand 1.600 de angajati. 

Sursa: Capital 15 Iunie 2007