Muntele de documente necesare firmelor se va micşora ca efect al noii ordonanţe privind procedura aprobării tacite. Actul normativ va fi pus în discuţia Guvernului săptămâna viitoare.

Autorizaţia de comisionar în vamă, certificatul de abilitare a importurilor şi autorizaţia de export sunt doar câteva dintre documentele necesare activităţii firmelor şi care intră sub incidenţa acestei ordonanţe. Conform actului normativ, o solicitare de documente de acest tip se consideră aprobată dacă în timp de 30 de zile de la expirarea termenului prevăzut acum în lege firma nu primeşte răspuns din partea instituţiilor statului. „Am încercat, astfel, ca într-o primă etapă să reducem cu 30% povara birocratică. Până acum, pentru a-şi putea desfăşura activitatea, firmele aveau nevoie de 490 de avize şi licenţe. În etapa următoare, dorim să reducem numărul acestora şi la nivel local“, declară, pentru Capital, Ovidiu Silaghi, ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale.

Conform lui Ovidiu Nicolescu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), proiectul de ordonanţă de urgenţă privind procedura aprobării tacite are la bază un studiu realizat de către reprezentanţii acestei organizaţii. În baza documentului, CNIPMMR a cerut extinderea aprobării tacite, pentru a scurta timpul de aşteptare a avizelor şi autorizaţiilor, şi posibilitatea de a transmite online solicitările de eliberare a acestora. Cea de-a doua cerere a fost susţinută cu un argument puternic: circa 86% dintre întreprinzători au calculatoare şi conexiune la internet. Transmiterea cererilor via internet nu numai că reduce birocraţia, dar ar putea diminua mica corupţie.

„Un calcul simplu arată că cele aproximativ 600.000 de IMM-uri din România înregistrează pierderi anuale de câteva miliarde de lei, deoarece funcţionarii nu respectă termenele pentru eliberarea autorizaţiilor şi licenţelor“, a declarat, pentru Capital, Ovidiu Nicolescu. Acesta a precizat că o întreprindere mică are nevoie de câteva zeci de avize într-un an, pierzând, astfel, sute de lei din cauza birocraţiei.

Comisia Europeană a solicitat, la rândul său, statelor membre ca, până în 2012, să reducă cu 25% povara birocratică ce afectează în special activitatea IMM. Bruxelles-ul a estimat că această măsură ar putea genera beneficii economice importante, care pot atinge 150 de miliarde de euro pe termen mediu. 

Formalităţile pentru înfiinţarea şi funcţionarea firmelor vor fi reduse cu 30% după intrarea în vigoare a ordonanţei privind procedura aprobării tacite, aflată în curs de aprobare.

Aviz privind distribuţia aparatelor de marcat electronice fiscale, certificat de abilitare a importurilor, autorizaţie de export, autorizaţie de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile. Acestea sunt doar câteva dintr-un lung şir de avize, autorizaţii, licenţe şi permise pe care un întreprinzător este obligat să le obţină pentru a-şi desfăşura activitatea. „Am făcut un inventar al avizelor de care au nevoie societăţile comerciale şi, când am tras linie, erau nici mai mult, nici mai puţin de 490. Bineînţeles, asta nu înseamnă că o firmă trebuie să le obţină pe toate, dar oricum, povara birocratică este mare“, spune Ovidiu Silaghi, ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale. Acesta susţine că, într-o primă etapă, va reduce cu 30% numărul de autorizaţii şi avize, prin promovarea ordonanţei de urgenţă privind procedura aprobării tacite.

Conform actului normativ, care se află în discuţie la guvern, orice cerere va fi considerată aprobată dacă într-un interval de 30 de zile de la expirarea termenului prevăzut acum în lege, firma nu primeşte răspuns din partea instituţiilor statului. Această procedură nu se aplică în cazul autorizaţiilor emise în domeniul activităţii nucleare, a celor ce privesc regimul armelor de foc, muniţiilor şi explozibililor, regimul drogurilor, al autorizaţiilor din domeniul siguranţei naţionale, precum şi a celor care privesc instalaţiile mecanice sub presiune şi instalaţiile de ridicat supuse regimului special de autorizare. În etapa următoare, se doreşte o reducere a numărului de avize la nivel local. „Anul acesta, vom introduce corespondenţa electronică cu societăţile care vor putea solicita online eliberarea avizelor. Vom reduce, astfel, birocraţia, dar vom scăpa şi de mica corupţie. Firmele vor trebui să aibă semnătură electronică, putând însă, în continuare, să se adreseze la ghişeu pentru eliberarea autorizaţiilor“, a declarat Ovidiu Silaghi pentru Capital .

96-12073-graf.jpgÎn prezent, pentru a înregistra o PFA (Persoană Fizică Autorizată) este nevoie de două-trei luni, iar pentru o firmă din categoria IMM, de maximum trei zile. Silaghi susţine că, în ultima perioadă, a crescut numărul de solicitări pentru înregistrarea de PFA, tendinţă explicabilă prin faptul că majoritatea firmelor preferă să încheie contracte cu PFA şi să-şi reducă astfel numărul de angajaţi. „Cipru este singura ţară din UE în care o societate se înregistrează pe loc. Te duci cu documentele necesare şi ieşi cu actul de înfiinţare. În vechile state membre există birocraţie ca şi în România, dar aceasta este eficientă. Niciodată nu este depăşit termenul legal pentru eliberarea autorizaţiilor“, spune Silaghi.

În ceea ce priveşte costurile pentru înfiinţarea unei IMM, acestea sunt de circa 500-600 de lei, iar pentru PFA, de aproximativ 200 de lei.

Fiindcă reprezentanţii IMM-urilor alocă o mare parte din timp şi din fonduri pentru a face faţă sarcinilor administrative, Comisia Europeană şi-a propus să reducă aceste cerinţe birocratice cu 25%. Termenul ţintă este 2012.

Anul trecut, CE a prezentat un plan de acţiune în acest sens, după consultări cu reprezentanţii guvernelor din statele membre. Potrivit studiilor, demersul va avea o contribuţie majoră la consolidarea mediului de afaceri european şi ar putea genera beneficii economice importante, care pot atinge 150 de miliarde de euro pe termen mediu. Subiectul a fost abordat de către şefii de stat şi premierii statelor membre la recentul consiliu de primăvară. „În luna octombrie, guvernul României trebuie să prezinte care au fost demersurile pe care le-a făcut pentru a uşura activitatea IMM şi care este procentul cu care va fi redusă povara administrativă“, a afirmat Adrian Ciocănea, şeful Departamentului pentru Afaceri Europene. Aplicarea ordonanţei ar trebui să elimine 147 de avize şi autorizaţii.

96-12074-3_ovidiusilaghi_13.jpg«Anul acesta, vom introduce corespondenţa electronică cu societăţile, care vor putea solicita online eliberarea avizelor. »
Ovidiu Silaghi, ministrul pentru IMM-uri, comerţ, turism şi profesii liberale

Frâna

490 de avize, autorizaţii, licenţe şi permise sunt solicitate societăţilor comerciale de către instituţiile statului, pentru ca acestea să-şi poată desfăşura activitatea

Capital – Editia nr.13, data 2 aprilie 2008