Gigantul Subway analizează posibilitatea unei vânzări. Compania ar putea fi evaluată la 10 miliarde de dolari, ceea ce ar fi una dintre cele mai scumpe tranzacții pentru un lanț de restaurante din istorie – rivalizând cu achiziționarea în 2014 a Tim Hortons de către Burger King pentru 11 miliarde de dolari și cu achiziționarea Dunkin’ de către Inspire Brands în 2020 pentru 11,3 miliarde de dolari.

„Fiind o companie privată, nu comentăm structura de proprietate și planurile de afaceri”, a transmis miercuri Subway într-o declarație. „Continuăm să ne concentrăm asupra dezvoltarea mărcii prin călătoria noastră de transformare pentru a-i ajuta pe francizați să fie profitabili.”

Momentul ales de Subway nu este tocmai bun

Ratele dobânzilor sunt în creștere, crescând costul datoriilor și reducând prețul pe care potențialii cumpărători sunt dispuși să îl plătească pentru lanțurile de restaurante. Ca urmare, în general, evaluările au scăzut în ultimele 18 luni. În același timp, puține lanțuri de talia Subway sunt disponibile foarte des spre vânzare și există puține lanțuri de restaurante cu această notorietate.

Acest lucru ar putea atrage probabil o gamă largă de potențiali cumpărători, inclusiv firme de capital privat și achizitori strategici. O marcă de sine stătătoare ar putea, de asemenea, să ia în considerare cumpărarea Subway pentru a crea un nou operator la scară largă. Indiferent de variantă, o vânzare, cel mai probabil nu va fi ușoară scrie Wall Street Journal.

Subway a fost fondat în 1965 de Fred DeLuca și Dr. Peter Buck. Compania avea să se dezvolte în cele din urmă prin franciză pentru a deveni unul dintre cele mai prolifice lanțuri de restaurante din lume. La un moment dat, compania avea peste 27.000 de restaurante în SUA și peste 40.000 de locații în întreaga lume. A fost, de asemenea, pionier al conceptului de pregătire a mâncării în fața consumatorilor, o idee care va fi adoptată mai târziu și de alte lanțuri.

Dar expansiunea agresivă a suprasolicitat brandul, iar consumatorii s-au orientat către alte concepte de sandvișuri. De asemenea, problemele au fost agravate de moartea în 2015 a lui DeLuca, care a fost o adevărată forță în istoria brandului. El a continuat să lucreze ca director general în ciuda luptei sale cu cancerul.

Vânzările slabe au dus la închideri masive în SUA și la nivel internațional

Numărul de unități ale companiei a scăzut la mai puțin de 21.000 în 2021. Numărul restaurantelor din afara SUA a scăzut, de asemenea, suficient de mult încât și-a pierdut statutul de cel mai mare lanț de restaurante din lume după numărul de unități în favoarea gigantului hamburgerilor McDonald’s.

Vânzările lanțului au scăzut sub 10 miliarde de dolari în SUA în 2021, potrivit datelor companiei Technomic. Cândva al doilea cel mai mare lanț de restaurante din SUA, a scăzut la nr. 8 anul trecut, în spatele unor lanțuri precum Dunkin’, Wendy’s și Taco Bell. Condițiile nu sunt cu mult mai bune în afara Statelor Unite. Chiar dacă alte lanțuri mari au crescut în străinătate, Subway a scăzut. Numărul de unități din afara SUA a scăzut cu 10% în ultimii cinci ani, potrivit aceleiași surse.

La nivel global, lanțul are 37.000 de locații, în scădere de la 44.600 în 2016 și a generat vânzări de 14,7 miliarde de dolari în 2021.