Potrivit lui Ivan Todorov, CEO al Subway pentru Bulgaria și România al master-francizorului Subway International, primele contracte de franciză se vor semna încă din prima jumătate a acestui an, urmând ca primele restaurante să fie deschise în cea de-a doua parte a anului. „În mod normal, durează aproximativ patru luni de la obținerea francizei până la inaugurarea unității“, declară Todorov pentru Capital.
Ivan Todorov a început să vândă primele licențe în Europa Centrală și de Est în martie 2008, primul restaurant fiind inaugurat un an mai târziu. În Bulgaria, sunt deja operaționale trei restaurante sub acest brand, la Sofia, Varna și Burgas.
„În ultimii doi ani, am avut o cerere mare de informații de la potențiali francizați care și-au manifestat dorința de a deschide un restaurant în România. Primim câteva astfel de cereri săptămânal“, adaugă acesta, menționând că strategia companiei este bazată pe încheierea de parteneriate doar cu antreprenori locali.
Potrivit oficialului companiei, franciza Subway are unele dintre cele mai mici costuri de start-up din întreaga industrie de profil, investiția medie într-o unitate deschisă în Europa Centrală și de Est fiind de aproximativ 100.000 de euro.
Cum se împart costurile
În funcție de țară, taxa inițială de franciză este între 7.500 și 10.000 de euro, la care se adaugă o sumă fixă de licență, în valoare de 3.000 de euro, precum și o taxă de publicitate, al cărei cuantum este cuprins între 3.000 și 5.000 de euro.
De asemenea, trainingul necesar viitorilor angajați presupune alți 3.000 de euro. Viitorul partener va trebui să mai achite și o sumă de 1.000 -2.000 de euro pentru consultanța legală și serviciile contabile asigurate de master-francizor.
Costurile de amenajare/decorare a restaurantului sunt estimate între 20.000 și 60.000 de euro, în funcție de stadiul în care se află spațiul destinat acestei activități. Expansiunea Subway în această parte a lumii a început cu țările din Europa Centrală. Ce s-a schimbat între timp? „Situația economică și cererea pentru noua gastronomie globală se numără printre factorii care ne-au convins să includem România pe lista țărilor unde ne vom dezvolta”, explică Ivan Todorov.
Românii sunt cei mai pretenţioşi
„Monitorizăm oportunitățile, verificăm aspectele legale ale fiecărei piețe înainte de a ne decide să operăm acolo. Azi suntem pregătiți pentru dezvoltarea în România“, adaugă acesta. După spusele lui Todorov, în 2011, doar România și Slovenia vor inaugura restaurante Subway și s-a putut deja observa că, dintre cele două țări, clienții români sunt cei mai pretențioși. „Am remarcat că cererea pentru branduri străine este mult mai mare în România decât în oricare altă țară din Europa Centrală și de Est. Se caută mâncare de calitate superioară servită rapid“, explică CEO-ul.
În prezent, Subway International a dezvoltat francize în Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Slovacia și Federația Rusă, însă în vizorul master-francizorului sunt și alte state.  În anul 2010, Subway a ocupat poziția întâi în topul francizelor operate la nivel mondial, clasament întocmit de revista Entrepreneur.

Cel mai cel…

Sandvișul „submarin”
Primul restaurant Subway a fost deschis în 1965, în Connecticut (USA) de către Fred DeLuca și dr. Peter Buck. Franciza Subway este cea mai răspândită din nordul Americii și are șanse să devină cea mai mare rețea de sandvișuri la nivel mondial. La ora actuală, la nivel global, sunt peste 34.000 de restaurante, răspândite în 95 de țări.

Dezvoltare
În doar cinci ani de zile, numărul francizelor Subway a crescut cu 10.000 de unități.    

187.000
euro este investiția maximă necesară inaugurării unui restaurant Subway, investiția minimă fiind de 91.000 de euro.  

Competiție
Subway vine pe o piață estimată la aproximativ 200 de milioane de euro, disputată de cinci nume mari ale industriei servirii rapide, însumând 138 de unități.