Potrivit unui studiu EY, 76% dintre directorii financiari ai companiilor din întreaga lume susțin introducerea unor standarde globale pentru raportarea de mediu, socială și de guvernanță (ESG). 74% au observat o îmbunătățire a raportărilor nefinanciare, accelerată de pandemie. Directorii financiari trebuie să avanseze în direcția raportării ESG, să-și dezvolte resursa umană și capacitățile tehnologice.
Marile companii își întăresc susținerea pentru adoptarea unor standarde obligatorii și uniforme la nivel global privind raportarea de mediu, dar multe dintre ele mai au pași importanți de făcut în îmbunătățirea propriilor demersuri, potrivit ediției 2021 a studiului EY Global Corporate Reporting Survey.
Raportul sondează opiniile a peste 1.000 de directori financiari din companii care acoperă 14 sectoare și 26 de țări. Conform datelor, 76% dintre directorii financiari din cadrul celor mai importante companii din lume susțin necesitatea unor standarde uniforme la nivel global pentru raportarea ESG, iar 74% dintre aceștia consideră că aceste standarde ar trebui să fie obligatorii.
De asemenea, raportul analizează modul în care companiile trebuie să se adapteze la marile provocări, precum pandemia de COVID-19 și schimbările tehnologice, pentru a oferi raportări de o calitate mai bună. În același timp, examinează rolul pe care funcțiile financiare îl pot juca în concretizarea acestui deziderat.
Accelerarea ritmului schimbării în raportările companiilor
Concluziile acestui raport au fost formulate după anunțul făcut cu ocazia COP26, privind înființarea noului Consiliu pentru Standarde Internaționale de Durabilitate (ISSB), care va elabora un set de cerințe de bază, aplicabile la nivel global, pentru standardele de raportare privind sustenabilitatea, care să vină în întâmpinarea nevoilor investitorilor din întreaga lume.
Potrivit studiului, aproape trei sferturi (74%) dintre directorii financiari consideră că ritmul de trecere la o raportare nefinanciară de calitate superioară se intensifică și mulți dintre aceștia indică pandemia provocată de COVID-19 ca un factor cheie pentru această accelerare. În același timp, 70% dintre respondenți sunt de acord că raportarea ESG reprezintă o parte importantă din atribuțiilor lor, un procent în creștere față de 63% anul trecut.
Totuși, studiul evidențiază și o serie de probleme cu care companiile se confruntă în demersul de a oferi raportări ESG utile. 39% dintre respondenți au declarat că există o discrepanță între raportarea ESG și principalele rapoarte financiare, 38% au indicat o lipsă a concertării pe aspectele importante și același procentaj a observat că nu există informații privind valoarea adăugată pe termen lung. Pentru o treime dintre respondenți (33%), lipsa informațiilor în timp real este un obstacol, iar 32% au menționat absența oricăror rapoarte anticipative.
Discordanță între opinia companiilor și perspectiva investitorilor
Principalul obstacol în calea elaborării de rapoarte ESG utile este însă „obținerea unor direcții clare din partea investitorilor cu privire la ce își doresc de la raportarea ESG”.
Totodată, studiul relevă o discordanță între opinia companiilor privind utilitatea raportărilor lor și perspectiva investitorilor, care utilizează informațiile obținute de la companii pentru a lua decizii legate de portofoliile lor.
De exemplu, 52% dintre investitorii sondați în cadrul unui studiu recent EY sunt îngrijorați de lipsa de atenție acordată aspectelor importante, iar 51% de nivelul de informații disponibile privind valoarea pe termen lung. În același timp, investitorii par că își doresc mai mult decât corporațiile existența unor standarde globale obligatorii (89% comparativ cu 74%), potrivit aceluiași studiu.
Guillaume Macczak, Partener Asociat, Consultanță, CFO & GBS Services, EY România: „Relațiile cu investitorii din România (prin raportare în cea mai mare parte) sunt încă puternic neautomatizate și nu întotdeauna în conformitate cu standardele Europei de Vest, cu excepția cazului în care sunt susținute de grup pentru companiile inbound. Raportarea pare astfel o listă de verificare a conformității, de cele mai multe ori lipsită de perspectivă, fără a se valorifica oportunitatea de comunicare pe care o generează acest document. Efectuarea unei analize a așteptărilor părților interesate, fie ei acționari, potențiali investitori, clienți, angajați, este o necesitate. Raportarea financiară și ESG ar trebui să vină să sprijine o strategie, o viziune a afacerii în viitor, un set de valori demonstrate de date exacte.”
În România, un număr limitat de companii aleg să-și facă publice performanțele nefinanciare
Massimo Bettanin, Partener Schimbări Climatice și Sustenabilitate, EY România: „În România, există încă un număr limitat de companii care aleg să-și facă publice performanțele nefinanciare, ceea ce duce la un decalaj în ceea ce privește comparabilitatea și transparența, care nu ajută investitorii și alte părți cheie interesate să ia decizii pe deplin informate. În plus, chiar și în cazul companiilor care aleg să facă publice datele și performanțele ESG, observăm o tendință de a raporta numai informații pozitive, de foarte multe ori fără o verificare independentă a terților, ridicând întrebări legitime cu privire la corectitudinea informațiilor furnizate”.
Studiul „Global Corporate Reporting” evidențiază, de asemenea, o nevoie urgentă ca departamentele financiare ale companiilor să surmonteze obstacolele majore pentru ameliorarea raportării. Rugați să indice principalele probleme pentru generarea de date și declarații ESG utile și eficace, 31% dintre respondenți au menționat lipsa de sisteme fiabile pentru agregarea și analiza informațiilor ESG.
Există și o nevoie clară de a soluționa problemele legate de resurse umane și abilități. 17% dintre liderii intervievați au declarat că principala problemă cu care se confruntă este faptul că profesioniștii din domeniul financiar par să nu fie dispuși să se adapteze la modificarea nevoilor, în timp ce 16% au indicat un deficit de competențe în legătură cu datele, iar 12% și-au manifestat îngrijorarea în legătură cu lipsa de tehnologii care să rezolve problemele actuale și viitoare.
Companiile acordă prioritate investițiilor în analiza datelor
Pentru a-și satisface nevoile în materie de informații, companiile acordă acum prioritate investițiilor în analiza datelor, planificând cheltuieli în mai multe domenii esențiale, precum analiza de date avansată și predictivă (39%), instrumente bazate pe tehnologia cloud (38%), inteligența artificială (36%), robotică/automatizare (29%) și tehnologia blockchain (25%).
Guillaume Macczak: „Deşi avem un sector IT foarte puternic și un mediu de inovare, utilizarea datelor se află încă într-un stadiu foarte incipient în România, iar încrederea se bazează în continuare în cea mai mare parte pe analiza manuală. O strategie de date clară, pe termen lung, în cadrul companiei ar fi benefică raportării corporative (financiare și, în curând, ESG). Liderii financiari trebuie să fructifice oportunitatea creată de pandemie de a contribui la definirea strategiei companiilor, investind inteligent în tehnologii și dezvoltând exemple practice pentru a sprijini afacerea. Acești ultimi doi ani au demonstrat cât de agilă și receptivă a fost echipa lor și ar trebui să valorifice acest lucru pentru a crea încredere în întreaga companie.”