Suedezii vor să se extindă prin achiziţii. România este o ţintă

Producătorul suedez de învelitori metalice Lindab este pregătit să analizeze noi oportunităţi de extindere, fie prin achiziţii sau investiţii de la zero, după ce şi-a întărit balanţa contabilă în urma reculului simţit în vânzări odată cu instalarea crizei. România este printre ţările vizate.

În cei 20 de ani de activitate pe piaţa românească, compania a investit 94,5 mil. lei  în două unităţi de producţie cu o capacitate de 5,5 milioane de metri liniari, iar anul trecut deţinea 8% din piaţa de învelitori metalice, evaluată de Neomar Consulting la 71,8 mil. euro, adică 57% din întreaga piaţă de învelitori din România.

„Nu eliminăm opţiunea de a investi în proiecte noi sau de a achiziţiona alte companii. Dacă vedem că există oportunităţi putem face achiziţii selective pentru că avem o balanţă contabilă puternică. Strategia este valabilă pentru toate cele 32 de pieţe pe care suntem prezenţi, inclusiv România. Sunt 100% sigur că România şi Europa Centrală şi de Est îşi vor reveni în timp şi vor prospera“, a declarat Anders Berg, noul preşedinte şi CEO al grupului Lindab.

Lindab România a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de circa 20 mil. euro, în care sunt incluse şi vânzările realizate la nivel local de alte companii din grupul suedez, în creştere de la circa 19 mil. euro, cât a raportat în 2012. Circa 60% din vânzările realizate de Lindab în 2013 au fost direcţionate către sectorul renovărilor, iar restul către construcţii noi. Sectorul rezidenţial rămâne principalul generator de vânzări pentru suedezi, cu 75%, în timp ce zona non-rezidenţială deţine o cotă de 25%.

Pentru acest an, compania îşi propune o creştere de cel puţin 10% datorită lansării de produse noi şi a creşterii segmentului de produse pentru ventilaţie. Andrei Sulyok, directorul general al Lindab România, mizează pe o creştere profitabilă pentru acest an şi intenţionează să fie mai agresiv pe pieţele din Bulgaria şi Republica Moldova. În acest an, compania şi-a planificat să exporte din producţia locală cel mult 5%. În ultimii 20 de ani, Lindab România a exportat produse în valoare de 26,1 mil. lei.

Potrivit lui Sulyok, o comparaţie între dificultăţile existente la realizarea importurilor în România, în urmă cu 20 de ani, şi situaţia curentă indică îmbunătăţiri substanţiale. Exceptând Bulgaria şi Slovenia, România nu stă cel mai rău la nivel fiscal în regiune, spune Sulyok. „Diferenţa faţă de ţările din regiune la nivel fiscal nu este foarte mare. La noi sunt însă foarte multe taxe şi birocraţia plăţilor este mare“, menţionează şeful Lindab România.

În ceea ce priveşte creşterea costurilor de producţie, ca urmare a noii accize pe carburanţi, Sulyok spune că va încerca să absoarbă această majorare, însă nu exclude posibilitatea creşterii preţurilor. Lindab are în vedere reinvestirea profitului în echipamente, pentru a obţine scutirile de impozit ce vor intra în vigoare de la 1 iulie anul acesta.