TAROM a vândut șapte aeronave ATR 42-500 către InterCaribbean Airways pentru 9,87 milioane de dolari, parte a unui plan de restructurare aprobat la nivel european. Această tranzacție contribuie la modernizarea flotei și reducerea costurilor operaționale.
Tarom a încasat o sumă record
Compania națională TAROM a reușit să încheie o tranzacție importantă în cadrul planului său de restructurare, vânzând șapte aeronave ATR 42-500 către compania InterCaribbean Airways pentru suma de 9,87 milioane de dolari, potrivit Boarding Pass. Vânzarea, realizată în primăvara anului 2023, marchează un moment semnificativ în eforturile TAROM de a-și eficientiza operațiunile și de a-și reînnoi flota.
Avioane vechi, vândute la prețuri realiste
Cele șapte aeronave, fabricate în perioada 1998-2000, au fost scoase treptat din uz în România. Prețul obținut pentru fiecare avion a fost de aproximativ 1,41 milioane de dolari.
Deși în trecut compania estima valoarea unei astfel de aeronave la 2,85 milioane de dolari, experții consultați au declarat că suma obținută este mai realistă, ținând cont de vechimea aparatelor și piața actuală.
Vânzarea ATR-urilor face parte dintr-un program amplu de restructurare aprobat la nivel european. Acesta are ca scop uniformizarea flotei TAROM, reducerea semnificativă a costurilor operaționale (inclusiv cele de întreținere și combustibil) și îmbunătățirea serviciilor oferite pasagerilor.
În pofida acestei tranzacții, anul 2023 a fost dificil din punct de vedere financiar pentru TAROM, compania raportând pierderi de 87 de milioane de lei. Totuși, vânzarea avioanelor contribuie la îndeplinirea obiectivelor strategice și la optimizarea resurselor companiei.
ATR-urile își continuă activitatea în Caraibe
După finalizarea tranzacției, avioanele au ajuns în flota InterCaribbean Airways, o companie aeriană din regiunea Caraibelor. Acestea vor continua să fie utilizate în cadrul operațiunilor regionale, sub culorile noii companii.
Această tranzacție subliniază atât provocările, cât și pașii importanți făcuți de TAROM pentru a deveni mai competitivă pe piața aviatică internațională, în contextul unui mediu economic dificil.
Contextul economic este dificil
Cazul TAROM ilustrează cum o companie de stat poate ajunge rapid într-o situație financiară precară, cu datorii și pierderi semnificative. Compania aeronautică TAROM se află într-o criză fără precedent, agravată de decizii comerciale greșite și intervenții politice repetate.
Într-un context global dominat de consolidări și alianțe, incapacitatea companiei de a implementa o strategie de optimizare a rețelei și de a gestiona eficient veniturile a atras atenția experților. Sumele acumulate sunt atât de mari încât mulți văd ca soluție pentru lipsa de performanță fie lichidarea, fie privatizarea companiei.