Piaţa fuziunilor şi achiziţiilor a fost puternic lovită de criză, susţin reprezentanţii marilor companii de consultanţă. Blocajul a fost provocat atât de preţurile prea mari cerute de vânzători, cât şi de lipsa creditelor. “Cel mai probabil, contracţia pieţei în 2009 va fi de 60%-70%, asta după ce şi în anul 2008 s-a înregistrat o scădere de circa 40% faţă de anul de top 2007", a declarat pentru Mediafax, Radu Stoicoviciu, şeful departamentului de fuziuni şi ac
Piaţa fuziunilor şi achiziţiilor a fost puternic lovită de criză, susţin reprezentanţii marilor companii de consultanţă. Blocajul a fost provocat atât de preţurile prea mari cerute de vânzători, cât şi de lipsa creditelor.
“Cel mai probabil, contracţia pieţei în 2009 va fi de 60%-70%, asta după ce şi în anul 2008 s-a înregistrat o scădere de circa 40% faţă de anul de top 2007″, a declarat pentru Mediafax, Radu Stoicoviciu, şeful departamentului de fuziuni şi achiziţii în cadrul PricewaterhouseCoopers (PwC) Totodată, după cum era de aşteptat, valoarea medie pe tranzacţie a scăzut cu circa 30%-40% faţă de anul trecut.
Estimările PwC arată că piaţa M&A, exclusiv tranzacţii „private to private” din România, va fi în jurul valorii de un miliard de euro în acest an.
Imobiliarele, în topul scăderilor
Reprezentanţii Pwc şi KPMG susţin că tranzacţiile care au la bază diferite proiecte imobiliare au tras în jos piaţa fuziunilor şi achiziţiilor.
„Un domeniu cu o scădere semnificativă a fost cel al firmelor active în domeniul imobiliar, ceea ce a avut un impact semnificativ asupra dimensiunii pieţei M&A. În anii în care piaţa de M&A a avut dimensiuni semnificative – 2006-2007, tranzacţiile cu societăţi din sectorul imobiliar au reprezentat peste 15% din totalul pieţei”, apreciază Stoicoviciu, de la PWC.
Reprezentantul KPMG consideră că cele mai atractive sectoare în prezent sunt retailul şi serviciile, în timp ce construcţiile şi imobiliarele sunt mult mai puţin „atrăgătoare”, deşi au atras puternic atenţia investitorilor înainte de recesiune.
„Situaţia în aceste sectoare s-a întors la 180 de grade şi acum sunt grav afectate. Valoarea imobiliarelor a scăzut substanţial cu până la 50% în multe cazuri. Investitorii sunt precauţi în aceste sectoare din cauza valorii în scădere, dar şi pentru că investiţiile necesită sume destul de mari prin comparaţie cu alte industrii”, a declarat Wilson Balachandra, partner Financial Advisory Services KPMG pentru Mediafax. Acesta susţine că retailul poate atrage în continuare investitori.
A scăzut valoarea companiilor
Specialiştii susţin că fuziunile şi achiziţiile au scăzut atât din cauză că antreprenorii n-au putut să accepte faptul că valoarea afacerii lor s-a diminuat atât de mult de la un an la altul (chiar fără ca indicatorii precum cifra de afaceri sau profitul să se fi deteriorat), dar şi din cauză că băncile au dat mult mai greu credite pentru finanţarea tranzacţiilor.
„Vânzătorii nu au fost dispuşi să scadă preţul suficient ca tranzacţia să se încheie, iar piaţa a stagnat. În prezent, vânzătorii sunt mai realişti în aşteptările lor şi în ceea ce priveşte ritmul de ieşire din recesiune, ceea ce va contribui la un an mai bun pentru M&A în 2010”, a adăugat reprezentantul KPMG.
„Un element important a fost şi încă a rămas diferenţa de viziune cu privire la valoarea afacerilor între vânzători şi cumpărători. Pe parcursul anului 2009, în special în prima parte a sa, acest factor a inhibat în bună măsură o serie de tranzacţii. În general, scăderea multiplilor de evaluare a condus la situaţii în care firme cu un grad ridicat de îndatorare să aibă în ochii cumpărătorilor o valoare de equity negativă”, a explicat reprezentantul PwC.
Băncile n-au mai finanţat tranzacţiile
În afară de scăderea generală a „apetitului” de a face achiziţii, un factor major de influenţă a fost lipsa de disponibilitate a finanţărilor pentru preluări de firme. Astfel, dacă în perioada 2006-2008 era relativ facil de finanţat în proporţie de 60%-80% o achiziţie prin credit, în momentul de faţă proporţia a scăzut semnificativ şi cumpărătorii trebuie să asigure o bună parte din finanţare din fonduri proprii.
Reprezentantul PwC susţine că o parte din tranzacţiile mari de anul acesta au avut la bază dealuri realizate în anii trecuţi, care includeau opţiuni pentru vechii acţionari majoritari de a vinde şi restul pachetelor. Este cazul, de exemplu, al exit-ului lui Dinu Patriciu din afacerea Rompetrol prin vânzarea pachetului de 25% din acţiuni pe care acesta îl mai deţinea, după ce, în 2007, 75% din grupul Rompetrol a fost preluat de compania de stat KazMunaiGaz.