Un oraş blocat, dar încasări mai mari pentru multe firme. Cheltuieli bugetare importante, însă şi un câştig de imagine. Aşa ar putea arăta bilanţul sumar al evenimentului din 2-4 aprilie.

Cel mai mare eveniment internaţional găzduit vreodată de România a pus pe jar zeci, dacă nu sute de instituţii publice şi companii private. Una dintre cele mai implicate organizaţii este Serviciul Român de Informaţii. Potrivit Biroului de Presă al SRI, „au fost alocate resurse umane de diverse specialităţi – ofiţeri de informaţii, specialişti în comunicaţii şi IT, luptători antitero. Practic, întregul serviciu este implicat în activităţi directe sau conexe acestui important eveniment. Numai în «prima linie» sunt peste 1.000 de cadre“. Reprezentanţii agenţiei mai spun că bugetul alocat va fi suplimentat în funcţie de nevoi.

Şi SPP va fi, desigur, în mijlocul acţiunii. Poliţia şi Jandarmeria vor avea, la rândul lor, sute de angajaţi angrenaţi în asigurarea ordinii şi a unui trafic fluent, în timp ce Pompierii şi Serviciul de Ambulanţă vor fi gata să intervină, în orice moment, cu zeci de autospeciale la Palatul Parlamentului şi la hotelurile unde vor fi cazate delegaţiile oficiale. Nu numai instituţiile de stat se vor da de ceasul morţii ca totul să iasă bine. Vodafone, care este, lucru mai mult sau mai puţin cunoscut, furnizorul oficial de telecomunicaţii al Alianţei Nord-Atlantice, face eforturi deosebite încă din luna februarie. „Este nevoie de acoperire suplimentară, având în vedere numărul imens de persoane care vor participa la eveniment şi necesităţile lor de comunicare, dar, în acelaşi timp, trebuie luate măsuri care să asigure securitatea transmisiilor“, ne-a dezvăluit un reprezentant al companiei.

Luând ca reper Sommet-ul Francofoniei, se poate estima că, la un număr dublu de participanţi şi la necesităţi sporite de securitate, evenimentul NATO va costa circa 12 milioane de euro.

Traficul de coşmar va face victime

După reţeta deja aplicată cu ocazia Sommet-ului Francofoniei, traficul rutier va fi complet închis sau restricţionat sever pe traseul de la aeroport la Palatul Parlamentului, precum şi în zona acestuia din urmă. Iar efectul se va propaga, în valuri, la nivelul întregului oraş. În plus, coloanele oficiale care vor traversa Bucureştiul în toate direcţiile vor pune şi ele la grea încercare vehiculele „civile“.

Printre cei mai afectaţi se numără, desigur, RATB, care va fi nevoită să suspende, să scurteze sau să schimbe traseele unor autobuze şi troleibuze. Şi firmele de taximetrie vor avea de suferit. „Vom încerca să preluăm toate comenzile, însă este clar că, din cauza restricţiilor şi a aglomeraţiei, unele nu vor putea fi onorate. Asta înseamnă că o parte din clienţi vor avea de suferit, fără a mai socoti repercusiunile financiare asupra companiei“, explică Silvia Buşe, director HR al Cristaxi.

Curierii şi hotelurile văd jumătatea goală a paharului

Şi Adrian Mihai, directorul firmei de curierat rapid Fan Courier, spune că va fi nevoie de resurse suplimentare pentru a face faţă provocărilor ridicate de summit. „Vom înlocui o parte din maşini cu scutere, ceea ce ne va face mai uşor accesul în zonele restricţionate, însă va limita cantitatea şi tipurile de corespondenţă ce vor putea fi livrate. Oricum, aglomeraţia va afecta toată capitala, aşa că deja ne avertizăm clienţii că, în acea perioadă, e posibil să existe întârzieri“, ne-a declarat el.

Deşi numai cele 13 hoteluri care vor găzdui delegaţiile oficiale vor încasa, potrivit estimărilor Ministerului Afacerilor Externe, circa 1,4 milioane de euro pe zi în perioada summit-ului, viaţa lor nu e chiar aşa de roz cum ar părea la prima vedere. „Vom găzdui mai multe delegaţii, inclusiv cea franceză, iar asta înseamnă luarea unor măsuri de siguranţă deosebite. De exemplu, restaurantele şi sălile de conferinţe vor fi inaccesibile publicului“, spune directorul general al Hotelului Sofitel, Bruno Vinette. „Mai mult, nu vom putea primi alţi oaspeţi, iar asta ne va afecta nu numai în zilele summit-ului, ci întreaga săptămână. Pe de altă parte, din punctul de vedere al imaginii, este o oportunitate pe care nu o puteam rata“, adaugă Vinette.

Şi Tinu Sebeşanu, CEO al Trend Hospitality, partener strategic al lanţului hotelier Wyndham,  prezent în România prin mărcile Howard Johnson şi Ramada, spune că, deşi pe termen scurt le va aduce venituri substanţiale, evenimentul va afecta hotelurile pe termen mediu.

„Este vorba de clienţii fideli care nu vor putea fi cazaţi în această perioadă“, explică el. „Una peste alta, totuşi, organizarea summit-ului e un fenomen bun pentru întreg oraşul“, conchide el.

NATO ŞI ECONOMIA

Chiar dacă discuţiile oficiale vor fi axate pe probleme de securitate şi apărare, întâlnirile şi convorbirile adiacente summit-ului vor aborda, cu siguranţă, şi chestiuni politice şi economice. Pe partea de business vor avea loc, în primul rând, contacte între marii producători de armament şi tehnică de luptă şi autorităţile statelor participante. Apoi, proiecte importante, cum ar fi gazoductele Nabucco şi South Stream, îşi vor găsi, cu siguranţă, locul în discuţiile de la Palatul Parlamentului. Nu vor lipsi nici negocieri privind reformele economice din statele candidate pentru a adera la Alianţă sau privind cooperarea economică dintre ţările membre.

CINE CÂŞTIGĂ ŞI CINE NU

Vor ieşi „pe plus“: hotelurile care vor găzdui delegaţiile şi jurnaliştii; firmele de catering şi restaurantele care vor oferi hrană oaspeţilor; magazinele, barurile şi cluburile aflate în calea celor circa 6.500 de delegaţi şi ziarişti; firmele de rent-a-car, care ar putea să se vadă suprasolicitate într-o perioadă de obicei „moartă“; interpreţii şi traducătorii; companiile aeriene şi agenţiile de turism.

Vor fi afectate: activitatea firmelor de transport (RATB, taximetrie, curierat, distribuţie, aprovizionare); unele magazine şi restaurante care, din cauza restricţiilor de trafic, nu se vor mai putea aproviziona sau la care clienţii nu vor mai putea ajunge; Aeroportul Băneasa, care ar putea fi închis.

4,5 mil. euro – cheltuielile totale pentru Sommet-ul Francofoniei (2007, 1.600 participanţi)
2 mil. euro – încasări totale după Sommet-ul Francofoniei (2007, 1.600 participanţi)
0,7 mil. euro – cheltuieli bugetare pentru Forumul Mării Negre (2006, 300 participanţi)
14 mil. euro – încasări totale după Congresul Uniunii Poştale Universale (2004, 2.000 participanţi)
10 mil. euro (aprox.) – încasări hoteluri pentru Summit-ul NATO (2008, 3.000 participanţi plus 3.500 jurnalişti)