În ultima perioadă, a crescut numărul marilor companii de tehnologie din SUA care au anunțat concedieri masive. După Meta, Twitter, Lyft, Salesforce, Microsoft, și gigantul Amazon e gata să concedieze aproximativ 10.000 de angajați. Există câteva explicații pentru acest val al concedierilor, care pare de neoprit.
După ce Elon Musk a redus aproape cu jumătate din forța de muncă globală a Twitter, Meta și Amazon i-au urmat exemplul, anunțând concedieri masive, care au trimis acasă mii de oameni, chiar înainte de sărbători. Industria tehnologiei este însă renumită pentru concedierile, fără scrupule, a angajaților.
Concedierile amintesc de era dot-com
Această ultimă rundă de concedieri îi trimite pe mulți cu gândul la era dot-com, care a lăsat mii de oameni fără locuri de muncă.
După pandemie, firmele de tehnologie și start-up-urile au fost în plină campanie de angajări, fiind martore ale unei creșteri masive a cererii. Cu toate acestea, companiile ies acum dintr-o perioadă de creștere supradimensionată și se află într-un mod de autocorecție, potrivit analiștilor. De ce, totuși, au loc atât de multe concedieri în companiile Big Tech? Iată principalele motive.
Incertitudinea economică
Disponibilizările fac parte din strategia de urgență a unei companii atunci când cererea pentru produsele și serviciile sale scade. The New York Times scrie că Amazon și-a redus forța de muncă la aproape 80.000 de oameni, din aprilie până în septembrie, iar alte mii de persoane urmează să fie disponibilizate în zilele următoare. Dezbaterile pe tema intrării SUA în recesiune au escaladat, după ce datele Biroului de Analiză Economică, din iulie, au arătat o scădere a economiei pentru al doilea trimestru consecutiv. FMI afirmă că situația economică este tot mai incertă, atârnând de războiul din Ucraina, politica monetară și de pandemie.
Scăderea activității comerțului electronic
În pandemie, cumpărăturile online, Netflix și munca la distanță au devenit noul mod de viață. Dar totul s-a schimbat rapid, iar unele companii au vrut revenirea la normalitate, cerând angajaților să se întoarcă la job cu normă întreagă. După ce consumatorii au ieșit din lockdown, cumpărăturile online au scăzut. Date FMI, Mastercard și Harvard Business School arată că activitatea de comerț electronic este la sau sub nivelurile de dinainte de pandemie, în SUA și alte economii avansate. Concedierile în masă din domeniul tehnologiei sunt, parțial, rezultatul revenirii lumii la normalitatea pre-pandemică.
Presiunile investitorilor
Investitorii fac eforturi pentru a reduce cheltuielile. După un boom tehnologic în 2021, capitaliștii de risc au început să se teamă că firmele tehnologice vor fi mai puțin profitabile în acest an. Companii care se confruntă cu presiuni din partea investitorilor sunt Alphabet (compania-mamă a Google) și Meta. Unul dintre acționarii Alphabet a cerut companiei „să ia măsuri agresive” și să reducă numărul de angajați. Potrivit Marketwatch, Alphabet plănuiește să concedieze aproximativ 10.000 de angajați cu performanțe slabe.
Venituri în scădere
Indiferent de motivele scăderii veniturilor unor companii, Reuters spune că Twitter are o datorie masivă de 13 miliarde de dolari.
Semne ale unei industrii mature
Disponibilizările din domeniul tehnologiei sunt doar o parte a creșterii și maturizării unei companii. Yorlin Ng de la Channel News Asia spune că o industrie „se maturizează” sau devine mai stabilă după etapele inițiale de creștere și ar putea lua în considerare la un moment dat diversificarea produselor sau extinderea în alte țări. Dar când aceste strategii eșuează, nu-i rămâne decât să concedieze oamenii.
Mentalitatea conform căreia concedierile cresc profitabilitatea
Experții de la Knowledge at Wharton vorbesc de o mentalitate înrădăcinată în rândul companiilor care echivalează concedierile cu profitabilitatea, indiferent de condițiile economice. Dar, chiar dacă economia merge bine, companiile folosesc, în continuare, disponibilizările ca scuză, pentru a-și îmbunătăți profiturile.