Uitați de Cupidon cu arcul lui cu săgeți. Pețitoarele secolului XXI au laptopuri, mobile de ultimă generație, diagrame complicate de networking și experiență în head-hunting, coaching și psihologie. Și mult de lucru: o dată la două zile, un manager din România își caută partener de viață prin agențiile de matchmaking.
«Piața locală a devenit mai dinamică. Numărul clientilor noi care apelează la serviciile noastre are un ritm de creștere similar celui din Statele Unite și Canada, unde agenții specializate există încă din anii ‘60», spune Oana Totora, Personal Matchmaker și fondator al Umbrella for Two, primei agenție de matchmaking în România, înființată în 2010.
Dorința de a nu amesteca afacerile cu viata personală, concentrarea prioritară pe carieră și restrângerea cercului social după o anumită vârstă sunt principalele motive pentru care tot mai mulți angajați din corporații de top, antreprenori și persoane cu profesii liberale apelează la profesioniști pentru a-și găsi partenerul de viată potrivit.
Conform unui studiu realizat de Matchmaking Institute pe un număr de 90 de agenții din SUA și Canada, 55% dintre acestea au între 1 și 9 clienți noi lunar, iar 21% dintre agentiile americane îsi adaugă în portofoliu între 10 și 24 de clienți în fiecare lună. În acelasi interval, în România, o agentie de matchmaking poate câstiga între 10 și 24 de clienți noi.
Ponderea bărbatilor și femeilor în rândul clienților este asemănătoare în SUA (40% bărbați, 60% femei) cu cea din România (35% bărbați, 65% femei).
“Femeile sunt mai deschise să exploreze și să experimenteze într-un context de ghidare externă. Sunt proactive, dau ușor curs inițiativelor propuse de cei din jurul lor. Participă la evenimente mondene, caritabile, de socializare. Această tendintă se poate observa și în alte zone, pecum participarea la workshop-uri”, explică Oana Totora.
Diferențele sunt mari atunci când este vorba de prețul serviciilor. Majoritatea americanilor plătesc cel putin 3000 de dolari pe an pe servicii de matchmaking, în timp ce în România pretul nu depășește 800 de euro pentru un abonament anual.
«Vorbim despre o piată care intră în al treilea an de activitate pe acest tip de soluții oferite profesionist. Cred că peste câtiva ani vom discuta despre un cost cu cel puțin 50% mai mare”, consideră Oana.
Serviciile de matchmaking încep cu un interviu inițial de cunoaștere, prezentare video, asistență în realizarea profilului persoanei potrivite și, ulterior, un număr de recomandări garantate ai potențialilor parteneri, plus suport în realizarea primei întâlniri. Partenerii pot fi dintre clienții activi ai agenției sau, adesea, matchmakerul face heart hunting pentru a găsi profilul de partener dorit.
“Procesul de hunting poate fi unul de lungă durată. Exigentele foarte mari sau criteriile restrictive fac dificilă identificarea unui profil potrivit. Însă de regulă, după ce un client acceptă o întâlnire cu o persoană recomandată de noi, în peste 80% din cazuri va spune după prima întâlnire dacă persoana este sau nu un potențial partener de viată”, spune Oana Totora. Agenţia ei a preluat principiile de head-hunting din recrutarea profesională şi le aplică în aria sentimentală, în scopul facilitării de relaţii pe termen lung.
Potrivit unui studiu Umbrella for Two, în România există aproape 630.000 de persoane necăsătorite, vârste între 18 şi 65 de ani, din categoria celor cu venituri peste medie, dintre care aproximativ 180.000 se găsesc în București.
Piața de dating din România este împărțită astfel, după numărul de membri: 52% este reprezentată de site-urile de dating online, 32% de agențiile matrimoniale online, 15% de agențiile matrimoniale clasice și doar 1% de alte tipuri de agenții (matchmaking, evenimente, etc.).