Exista in Romania personal specializat în administrarea situaţiilor de criza? Au managerii habar despre strategiile care trebuie urmate in perioade mai putin faste? Ce atitudine trebuie sa adopte companiile in vremuri de recesiune economica? Acestea sunt doar cateva dintre intrebarile pe care ar trebui sa ni le punem atunci cand vorbim de efectele crizei economice în România.
Madalina Popescu, general manager Pluri Consultants, imparte companiile din Romania in trei categorii: multinationalele, care au mai trecut prin situatii de criza si stiu sa le gestioneze; firmele locale, care sunt pe piata de peste cinci ani si au mai trait crize, trecand cu bine peste momentele critice; companiile tinere, care ar trebui sa vada in recesiune, o provocare. „E o foarte mare provocare sa supravietuiesti, sa-ti pastrezi portofoliul de clienti si angajatii-cheie si sa nu ajungi in imposibilitate de plata”, a declarat, pentru Capital.ro, Madalina Popescu.
Ea mai spune ca managerii romani de astazi sunt “echipati” ca sa faca fata crizei. Si asta deoarece, de cativa ani incoace, trebuie sa reziste cu success unei presiuni concurentiale.
Totusi, pentru a reusi, managerii trebuie sa aiba o atitudine lucida si sa elaboreze un plan de actiune. Neaparat, acesta trebuie sa contina un scenariu pentru cea mai buna si cea mai proasta situatie in care se poate afla compania. De asemenea, trebuie alcatuit un comitet de criza, din care sa faca parte si angajatii. Altfel, esecul este sigur.
Cat despre personalul specializat, Madalina Popescu spune ca nu exista asa ceva in Romania. „Multinationalele au „guru” ai lor la nivel central, iar companiile locale nu au inteles de ce sa plateasca un astfel de om atata timp cat nu e criza. Iata ca e criza si trebuie sa se descurce”, a adaugat aceasta.
„Din pacate, economia romaneasca nu e structurata dupa niste principii solide. Chiar daca aplici procesele internationale de restructurare si repunerea companiei pe alte sabloane, acestea raman fara efect. Ar fi bine sa avem o persoana specializata in gestionarea situatiilor de criza. Dar la noi este un pic neaplicabil, din motive subiective. De obicei, managerii sunt si patronii companiilor. Iar romanii au o meteahna: ei cred ca stiu totul. Unii chiar stiu, altii nici macar nu vor sa realizeze ca nu stiu nimic. Sunt putine companiile care angajeaza special oameni pentru administrarea crizelor”, explica Andrei Panculescu, director Westhill Romania.
Panculescu recunoaste ca, desi el trebuie sa gestioneze o eventuala criza in companie, nu are cursuri de specialitate, ci doar unul de Six Sigma, bazat pe imbunatatirea calitatii produselor si minimizarea costurilor. „Din fericire, noi nu avem foarte multi angajati, am preferat sa lucram outsourcing. Pe noi, ca organizatie, nu ne loveste atat de mult. Se impune, totusi, o analiza. De fapt, am inceput-o din luna octombrie si dureaza şase luni. Ne axam pe taierea costurilor si oportunitati de business in alte directii”.
Andrei Panculescu a mai precizat ca fiecare director de department stie ce are de facut intr-o perioada de criza. “In perioada aceasta, eu, de exemplu, ma voi ocupa de colectarea facturilor neincasate si de pastrarea legaturilor cu potentialii chiriasi pe perioada cat proiectele vor fi inghetate”. In situatii de criza, trebuie rearanjata toata compania pe noi principii, regandit business-ul, ce a functionat si ce nu, a completat acesta.
Sergiu Negut, directorul executiv al Centrului Medical Unirea, spune ca serviciile medicale nu sunt afectate direct de criza. “Atunci cand au probleme, de orice natura, oamenii nu sunt mai putin bolnavi, ba dimpotriva. Deci, teoretic, nevoia de servicii medicale creste intr-o astfel de perioada. Si, cu toate acestea, nu suntem izolati. Facem parte din economia asta, lucram cu banci, companii, iar intirzierile de plata in relatiile dintre furnizori si clienti se propaga in lant in toata economia, intr-o perioada dificila”, a spus Sergiu Negut.
In opinia lui, in perioada de criza, companiile trebuie sa fie foarte atente la resursele de finantare, sa aiba grija sa nu faca ajustari mai agresive decat este necesar si sa creeze, la nivelul organizatiei, o solidaritate in jurul valorilor si principiilor care sa le ajute sa treaca mai usor peste o astfel de perioada.