Atunci cand Telemobil a lansat pe piata romaneasca serviciul de telefonie mobila SunTel, companiile de publicitate nu aveau decat motive de bucurie. Aceasta aparitie nu insemna altceva decat mai multi bani pe piata publicitatii, o piata care in ultimii doi ani s-a aflat in plina dezvoltare. Totusi, acest an nu pare tocmai bun pentru acest domeniu. Recesiunea economica, taxele si impozitele inventate de Guvern si scaderea puterii de cumparare a populatiei i-au descurajat pe clienti sa isi mareasca bugetele de publicitate. in 1999, acestea ori au scazut, ori in cel mai fericit caz s-au aflat la nivelul de anul trecut. Ori in acest context cenusiu, orice dolar conteaza. Iar agentiile si-au facut un calcul simplu: noua companie de telefonie mobila nu putea lua fata concurentei decat cu investitii serioase, atat in infrastructura, cat si in publicitate. Si cum operatorii GSM investesc anual milioane de dolari in publicitate, era cat se poate de normal ca agentiile sa priveasca noul serviciu ca un potential client cu dare de mana. Numai ca socoteala din agentie nu s-a potrivit cu cea din piata. Dupa sase luni de la lansarea campaniei, Telemobil a devenit unul dintre cei mai rau-platnici clienti din piata.
Prima oara, Telemobil a lucrat cu agentia Graffiti BBDO, care a cumparat spatii publicitare in media prin intermediul companiei Creative Media. Contractul dintre primii doi a debutat in luna decembrie a anului trecut, in primavara Graffiti BBDO contribuind la lansarea pe piata a noului serviciu de telefonie mobila.
Platile neachitate sunt
de la inceputul anului
Parea un mariaj fericit, insa apar problemele, si in luna iunie colaborarea dintre cei doi se intrerupe. Telemobil mai avea insa de onorat o serie de plati catre agentia de publicitate. Lucian Georgescu, presedintele Graffiti BBDO, sustine ca este vorba de 400 .000 dolari, din care Telemobil a platit doar aproximativ 140.000 dolari. „Cea mai veche factura neachitata dateaza din 12 mai. Deci, este vorba de datorii vechi”, sustine acesta. Reprezentantii companiei de telefonie mobila nu neaga faptul ca aceasta are datorii, insa invoca anumite vicii de procedura care au aparut in relatia cu Graffiti. „inainte de a factura, agentia trebuie sa trimita un cost estimativ pe care clientul trebuie sa-l semneze. Din pacate, aceste estimari nu exista; in schimb, ei ne-au trimis factura dupa factura. Acum trebuie sa verificam fiecare factura si asta ia timp”, ne-a declarat Baji Krishna, directorul comercial de la Telemobil.
Lucian Geogescu sustine ca, din contra, „Graffiti a livrat in cel putin doua randuri hartiile cerute de reprezentantii companiei Telemobil”. „Pe de alta parte, daca ar fi fost vorba de probleme procedurale, normal era ca Telemobil sa nu faca nici o plata in toata aceasta perioada si nici sa nu accepte reesalonari pana la rezolvarea lor. Ori asta nu s-a intamplat”, ne-a spus Lucian Georgescu. in paguba este si Creative Media, agentia care a vandut lui Graffiti BBDO spatii publicitare pentru SunTel. „Au cumparat spatii publicitare in valoare de 400.000 dolari. Noi am platit catre presa scrisa si vorbita aproximativ 100.000 dolari, bani pe care nu i-am recuperat. Cand am vazut ca nu ne intra bani in cont, am oprit mai departe toate platile catre ziare si radiouri”, ne-a declarat Marijana Popescu, presedinte la Creative Media. Din aceasta cauza, lista publicatiilor care au de recuperat sume de bani pentru spatiile publicitare vandute catre Telemobil este acum impresionanta.
Companiei i se poate da „interzis” in mass-media
intre timp, Telemobil a inceput sa lucreze cu o alta agentie de publicitate. Este vorba de Focus, care cumpara spatii publicitare prin intermediul agentiei Cogep. Si in acest caz situatia s-a repetat. La sfarsitul lui septembrie, datoriile pe care Cogep le avea de incasat de la Focus pentru serviciile prestate serviciului de telefonie mobila SunTel se ridicau la 159.000 dolari. Este vorba de datorii restante pentru lunile iulie, august si septembrie. La fel ca si Creative Media, Cogep a platit in avans pentru spatiile publicitare contractate pentru SunTel suma de 30.000 dolari. Si, la fel, nu a incasat mai nimic. Liliana Panait, managerul general de la Cogep, ne-a declarat ca auzise ca Telemobil are datorii de achitat catre alte agentii de publicitate, insa a acceptat sa lucreze cu acestia, pentru ca Focus i-a garantat un contract cu multe clauze de garantie. Vazand ca are de recuperat aproape 160.000 dolari, Cogep a pus piciorul in prag si i-a anuntat pe cei de la Focus ca nu va mai accepta comenzi de la SunTel pe luna octombrie. Numai ca aceasta „strangere cu usa” a venit cum nu se poate mai prost, intrucat pentru aceasta luna era programata o campanie SunTel. „Am acceptat comenzi pentru Telemobil in luna octombrie, si asta pentru ca exista o scrisoare prin care Optimedia, compania de media a lui Focus, garanteaza ca serviciile prestate in aceasta luna vor fi achitate”, ne-a declarat Liliana Panait.
Si lucrurile s-au intamplat intocmai, campania din octombrie fiind achitata in totalitate. insa chiar si asa, Cogep refuza sa mai colaboreze cu Focus pentru Telemobil, pana cand datoriile din lunile precedente nu vor fi achitate.
in acest moment, este cat se poate de clar ca Telemobil are probleme cu lichiditatile. Cu 400.000 dolari se poate pune lejer pe picioare o campanie de panotaj, timp de un an de zile, sau doua campanii in presa scrisa, in perioade de maxima audienta.
Daca achitarea datoriilor nu va fi rezolvata, compania de telefonie mobila risca sa nu mai aiba acces in spatiile publicitare din mass-media. Iar acest lucru va afecta implicit vanzarile lui Telemobil.
Stefan Onica