Cea mai scumpă benzină din Uniunea Europeană poate fi cumpărată în acest moment din Danemarca, la prețul de 1,403 euro pe litru. La polul opus, preţuri mai mici decât în România sunt doar în Bulgaria.
Preţul benzinei în România este mai mic cu 25% decât media europeană, în timp ce preţul motorinei este cu 18% mai redus, potrivit ultimelor date furnizate de publicaţia Oil Bulletin a Comisiei Europene, valabile pentru data de 2 noiembrie.
Astfel, preţul unui litru de benzină în România este de 0,923 euro, în timp ce media celor 27 de stat din UE este 1,247 euro pe litru.
Cel mai mare preț în Danemarca
Preţuri mai mici decât în România sunt doar în Bulgaria, respectiv 0,899 euro pe litru. Cea mai scumpă benzină este în Danemarca – 1,403 euro pe litru.
În ceea ce priveşte motorina, preţurile în benzinăriile din ţara noastră sunt de 0,895 euro pe litru, faţă de media UE, care este de 1,097 euro pe litru.
De asemenea, dieselul este mai ieftin în Bulgaria, respectiv 0,867 euro pe litru, iar cel mai scump din UE se găseşte în Suedia – 1,315 euro pe litru.
Preţurile analizate sunt cele din benzinării, adică au toate taxele incluse.
Conform Oil Bulletin, instituţia care furnizează aceste date la Bruxelles din partea României este Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.
Pandemia a prăbușit prețul petrolului
În România, cele mai mari lanţuri de benzinării sunt OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, Mol, Socar şi Gazprom.
Preţurile prezentate reprezintă media ponderată calculată săptămânal pe baza cotei de piaţă a fiecărui furnizor de date pentru fiecare tip de carburant.
În context, trebuie precizat că prăbușirea prețurilor mondiale ale petrolului, în contextul pandemiei de coronairus, a dus la o scădere semnificativă a prețului carburanților auto și în România.
Astfel, prețul petrolului a scăzut de la 59 de dolari barilul, cât era la începutul pandemiei de coronavirus, până la 49 de dolari barilul, la începutul lunii februarie.
Ulterior, s-a ajuns la o situație nemaintânită pe piața mondială a petrolului, în luna aprile 2020. Pentru prima oară în istorie, indicele de referință al petrolului din Statele Unite a coborâ la valori negative ca urma a scăderii cererii pe fondul pandemiei de coronavirus și a capacității de stocare insuficiente.
Practic, la momentul respectiv cumpărătorii erau cei care primeau bani de la producători pentru a le achiziționa petrolul.