Trăim o perioadă de ceea ce economistul Joseph Schumpeter numește “distrugere creativă“ – scrie Newsweek -, în care Internetul zdrobește ca un tsunami industrii întregi. Inclusiv firme tehnologice au avut de suferit.
Uitați‑vă la câte domenii au fost răvășite de ascensiunea webului – de la ziare, reviste, cărți, televiziune, filme, muzică şi până la retaileri de aproape orice fel, telecomunicații, linii aeriene și hoteluri.
Chiar și firme tehnologice au avut de suferit.
Exemplul dat de Newsweek: înainte de apariția Internetului, Microsoft domina industria computerelor. Microsoft le‑a forțat mâna atât rivalilor, cât și partenerilor, până când ultimii au scâncit către Departamentul de Justiție al SUA, fapt care a dus la un proces antitrust împotriva gigantului, care a fost condamnat în 2002.
Zilele acestea, nimeni nu se mai teme de Microsoft. Internetul a fost adevărata piedică în calea Microsoft. Modelul de business al companiei se baza pe așteptare – până ceilalți produceau inovații –, după care fabrica rapid o imitație a produselor celorlalți.
Microsoft a copiat Apple ca să producă Windows. I‑a copiat pe cei de la Lotus și WordPerfect ca să scoată Excel și Word, apoi a înghesuit aceste aplicații într‑o suită ieftină numită Office. A copiat Netscape Navigator ca să producă Internet Explorer, apoi l‑a oferit gratis, împreună cu Windows, și i‑a omorât pe cei de la Netscape. Apoi modelul copiilor la indigo s‑a blocat. De ce? În primul rând, Microsoft a devenit mai lentă, iar toți ceilalți, mai iuți – Yahoo!, Google, Apple, Amazon.
Acum, Microsoft încearcă să prindă din urmă aceste companii, iar în același timp investește resurse și energie pentru a‑și apăra produsele care‑i aduc profit, cum sunt Windows și Office.