Sunteti pregatit sa faceti fata unui interviu de selectie pentru primul loc de munca?

Ce inseamna o buna pregatire a candidatului pentru interviu? In primul rand, trebuie sa-si alcatuiasca o anumita strategie de discutie si sa aiba un control cat mai bun asupra comportamentului. Interviul este o buna ocazie de analiza si evaluare, motiv pentru care angajatorul va studia nu numai cunostintele, experienta profesionala, ci si mersul, strangerea de mana, vestimentatia candidatului etc. Cele mai multe informatii se transmit involuntar, prin intermediul semnalelor nonverbale. Fiecare

Ce inseamna o buna pregatire a candidatului pentru interviu? In primul rand, trebuie sa-si alcatuiasca o anumita strategie de discutie si sa aiba un control cat mai bun asupra comportamentului. Interviul este o buna ocazie de analiza si evaluare, motiv pentru care angajatorul va studia nu numai cunostintele, experienta profesionala, ci si mersul, strangerea de mana, vestimentatia candidatului etc. Cele mai multe informatii se transmit involuntar, prin intermediul semnalelor nonverbale. Fiecare dintre partile implicate intr-un interviu (examinatorul si candidatul) va comunica o serie intreaga de elemente semnificative prin tonul vocii, accent, frazare, gesticulatie, infatisare, privire si chiar atingere. De aceea, este important ca fiecare sa se controleze si sa fie atent la comportamentul nonverbal si, in mod special, sa urmareasca punerea de acord a comportamentului cu exprimarea orala.
Un interviu profesionist se bazeaza pe un set bine determinat de intrebari, cu ajutorul carora se poate evalua corect personalitatea candidatului, specializarea sau experienta intr-un anumit domeniu. Pregatirea adecvata a candidatilor pentru a raspunde la intrebarile recrutorilor este posibila, deoarece majoritatea se focalizeaza asupra catorva coordonate esentiale pentru identificarea celui mai potrivit om pentru postul vizat.
Puncte cheie in cadrul interviului
1. Investigarea statutului social al candidatului
Intrebari posibile:
· Care este situatia dumneavoastra familiala?
· Sunteti celibatar: Aveti intentia sa va casatoriti, sa aveti copii?
· Sunteti casatorit: Aveti copii? Ce varsta au? Aveti constrangeri orare dimineata sau seara?
· Nu aveti dificultati financiare?
· Ce parere are sotul/sotia
despre schimbarea locului de munca?
· Ce mijloc de transport folositi pentru a veni la serviciu?
· Cat timp va ia transportul in fiecare zi?
· Ce profesie are sotia? Ce parere aveti despre asta?
· Ar fi de acord sa-si schimbe domiciliul daca ati fi obligat la acest lucru printr-un viitor contract de angajare?

2. Pregatirea profesionala
Intrebari la care este bine sa meditati foarte serios inainte de a intra la interviu:
· Cum v-ati ales studiile?
· Ce meserie v-a placut cel mai mult in scoala?
· Ce beneficii v-au adus studiile? Le considerati adecvate pentru activitatea dumneavoastra profesionala?
· Credeti ca ati urmat studiile care va corespundeau cel mai bine? De ce?
· Care au fost activitatile extrascolare?
· De ce v-ati schimbat brusc orientarea?
· Ati participat la cursuri de specializare legate de profesia dvs.?
· De ce ati urmat o pregatire complementara? Ce v-a adus aceasta?
· Aveti de gand sa urmati alte forme de pregatire suplimentara?

3. Stagii de formare si experienta profesionala
Constituie piesa de rezistenta a unui interviu, asa ca meditati asupra a tot ce ati realizat in decursul activitatii dvs. scolare si profesionale pentru a fi pregatit cu raspunsurile cele mai bune:
· Vad ca ati facut mai multe stagii in intreprinderi. Vorbiti-mi in detaliu despre aceste experiente.
· Care au fost experientele dvs. profesionale ca student?
· Care a fost stagiul dumneavoastra preferat? Din ce motive?
· Ce credeti despre seful dumneavoastra in timpul stagiilor?
· Ce ati invatat in cursul stagiilor va va fi util pentru activitatea in intreprinderea noastra?
· Vorbiti-mi despre diferitele posturi pe care le-ati ocupat.
· Care sunt circumstantele care v-au facut sa ocupati functia actuala?
· As vrea sa comparati ultimele doua functii pe care le-ati ocupat.
· Care sunt responsabilitatile dvs. actuale? Care sunt pozitia si titlul? Si care sunt functiile?
· Observ ca ati ramas doi ani la…
· De ce ati parasit aceasta intreprindere pentru a merge la…?
· Puteti sa descrieti care erau legaturile intre ceea ce faceati si obiectivele departamentului si ale intreprinderii?
· Cate persoane ati condus in aceasta functie?
· Aveati obiective si care erau acelea?
· Ce rezulta din realizarea lor?
· Cum v-ati ameliorat rezultatele? Sau: Ce ati intreprins ca sa le realizati?
· Ce aspecte ale muncii actuale va plac mai mult?
· Ce aspecte ale muncii actuale va plac mai putin?
· Puteti sa vorbiti despre felul in care ati fost condus in acea intreprindere?

4. Competente profesionale
Intrebarile asupra experientei profesionale merg, de regula, mai departe de o simpla descriere. Ele trebuie sa permita formarea unei idei precise asupra posturilor ocupate de candidat si asupra competentelor sale.
· Ce ati trece intr-o lista cu ceea ce este mai important pentru a reusi in aceasta profesie?
· Ce competente ar trebui sa aiba cei care vor sa reuseasca in aceasta functie?
· Dupa dumneavoastra, reusita in aceasta functie depinde de stapanirea caror domenii?
· Dati-mi un exemplu de situatie cand a trebuit sa luati repede o decizie.
· Dati-mi un exemplu de obiectiv important pe care vi l-ati propus in trecut si cum ati reusit sa-l atingeti.
· Daca va confruntati cu problema… ce faceti ca s-o rezolvati?

5. Caracteristici personale
Intrebarile pe care le va pune recrutorul sau comisia care realizeaza interviul trebuie sa permita verificarea caracteristicilor personale si aptitudinilor profesionale, pentru a vedea daca persoana stapaneste competentele de care are nevoie pentru postul propus. Pentru atingerea scopurilor, recrutorul are la dispozitie o serie intreaga de tehnici, dar cea mai eficienta ramane interviul stresant. Prin intermediul intrebarilor si studiilor de caz candidatul este pus in fata unor situatii simulate apropiate de responsabilitatile postului pentru care concura.
· Vorbiti-mi despre dumneavoastra.
· Puteti sa-mi spuneti care sunt lucrurile extraprofesionale care va intereseaza?
· Ce va motiveaza in munca?
· La ce v-ati gandit pentru a va continua formarea?
· Cat timp credeti ca veti ramane in intreprinderea noastra?
· Ce poate sa astepte un angajator de la dumneavoastra?
· Care este obiectivul dumneavoastra de cariera?
· Cum si unde va vedeti peste cinci ani?
Evaluarea pregatirii, formatiei si experientei candidatului, in raport cu cerintele postului scos la concurs, reprezinta elementele de fond pe care trebuie sa se sprijine decizia persoanei care ia interviul. In mod inevitabil, hotararea finala este influentata si de reactia subiectiva a intervievatorului fata de personalitatea candidatului. Femeile sunt, de regula, evaluate mai slab decat barbatii, atunci cand examinarea se face pentru meserii considerate „nepotrivite” pentru sexul slab. Se remarca, de asemenea, ca barbatii atractivi sunt evaluati pozitiv, in timp ce femeile sunt chiar dezavantajate de prezenta unei astfel de calitati personale.

Puncte castigate de candidat la interviu

1. Are o tinuta ingrijita si o vestimentatie adecvata: tinuta formala de afaceri este cea mai indicata.
2. Mentine contactul vizual direct cu intervievatorul, zambeste, are o atitudine destinsa.
3. Asculta activ, arata interes fata de informatiile transmise.
4. Este entuziast, deschis, direct, are o atitudine pozitiva, este sincer.
5. Este cursiv, logic si sintetic in comunicare; foloseste, in general, un ton moderat.
6. Se concentreaza pe aspectele legate de post, pe valoarea si calitatile pe care le poate aduce prin ocuparea postului respectiv din companie.
7. Prezinta, prin exemple si situatii concrete, in mod succint, experienta sa profesionala anterioara, modul in care a luat decizii, contributia sa la diverse proiecte, modul de lucru.
8. Pune accent pe motivatia de crestere, de progres in plan profesional pentru schimbarile din cariera sa.r
9. Este informat, pregatit, cunoaste detalii despre companie si despre post, dincolo de cele comunicate, eventual, in anunt.r
10. La sfarsitul interviului pune intrebari pertinente si cere detalii despre post, despre politica companiei, despre oportunitati de viitor.r
r
Note mici la interviur
r
1. Intarzie la interviul programat, fara a anunta in prealabil.r
2. Are o tinuta neingrijita sau stridenta. r
3. Se contrazice in prezentarea datelor din curriculum vitae.r
4. Pare plictisit, neimplicat, considera interviul ca fiind o formalitate.r
5. Intrerupe discutia de nenumarate ori.r
6. Se angajeaza in prezentarea unor detalii neimportante, aspecte colaterale sau probleme personale.r
7. Da raspunsuri evazive, este nesigur, inchis, necomunicativ.r
8. Este mai interesat de salariu, beneficii decat de atributiile postului in sine, de oportunitatile din cadrul companiei.r
9. Se subevalueaza sau supraevalueaza, fie pentru ca nu poate sa-si prezinte calitatile, succesele, experienta in plan profesional intr-un mod pozitiv, fie pentru ca are o atitudine aroganta, de atotstiutor.r
10. Critica in termeni duri companiile, superiorii, colegii cu care a lucrat anterior.r
r
Strategii de abordare a interviuluir
r
• Antrenamentul este obligatoriu. Orice prilej de a participa la un interviu pe durata studiilor nu trebuie ratat, fie ca este vorba despre o slujba temporara, o bursa, un stagiu de practica etc.r
• Contactul cu mediul de afaceri si potentialii angajatori, nu trebuie amanat pana la terminarea studiilor. Orice „Job Shop” organizat in mediul universitar, orice intalnire cu oameni de afaceri realizata de catre organizatiile studentesti, trebuie fructificate in sensul familiarizarii cu mediul de afaceri, si cu cerintele de angajare ale unei companii.r
• Bursele, stagiile de practica, diversele proiecte pot da valoare unui CV, compensand lipsa unei experiente profesionale adecvate. Sunt apreciate, in special, proiectele derulate in cadrul unor asociatii studentesti pentru ca presupun asumarea unor responsabilitati importante, asemanatoare cu cele incluse intr-o fisa de post.r
• Creeaza un impact negativ atitudinea ezitanta la intrebarea: „Care sunt obiectivele profesionale?”, „Ce domeniu va preocupa?”, „Unde va vedeti peste trei ani in cadrul companiei?”. Ambiguitatea unui raspuns de tipul: „Nu stiu, nu m-am gandit” sau mai rau: „Accept orice varianta”, descalifica instantaneu un potential candidat. r
• Raspunsul de tip „Nu stiu”, „Nu am facut”, „Nu am asemenea cunostinte” trebuie inlocuit cu „Pot asimila foarte repede”, „Imi doresc foarte mult sa ma familiarizez rapid cu acest domeniu” etc. r
• O atitudine matura poate fi reflectata prin: punctualitate la interviu, tinuta vestimentara profesionala, materiale de prezentare (CV, scrisoare de intentie) bine redactate, informatii detaliate despre compania angajatoare, obiective profesionale stabilite.r
r
Ti se potriveste postul pentru care candidezi?r
r
Inainte de a accepta un post, candidatul trebuie sa reflecteze asupra culturii organizatiei. Aceasta are impact asupra satisfactiei la locul de munca. Puteti decide sa acceptati un post intr-o organizatie a carei cultura nu se potriveste in totalitate stilului dvs. de munca daca aceasta va ofera o experienta necesara in cariera.r
1. Reputatia companiei. Constituie, de cele mai multe ori, reflectarea culturii ei organizationale. Este recunoscuta acea organizatie pentru ca investeste in dezvoltarea angajatilor? Ofera sanse si oportunitati de evolutie in cariera? Ofera libertate creativa de expresie si flexibilitate? r
2. Misiunea si valorile companiei. Pot oferi informatii despre ce este in interiorul organizatiei, dar nu supraapreciati punerea lor in practica, fara a avea dovezi. In cadrul interviului, intrebati cum se regasesc acestea in viata de zi cu zi a organizatiei si daca au legatura cu evaluarea performantei angajatilor (exemplu: comunicarea deschisa poate fi sustinuta prin birouri de tipul „open floor”, iar la evaluarea performantei rezultatul final se stabileste prin consens intre angajat si managerul direct).r
3. Relatiile interne din cadrul companiei. In cadrul interviului puneti intrebari directe despre cultura organizatiei si observati cum interactioneza angajatii intre ei: la receptie, pe culoare etc. Se rade, se vorbeste soptit sau agresiv? Asistenta i se adreseaza sefului ei cu domnule sau ii foloseste prenumele?r
4. Relatiile cu clientii. Puneti-va in postura unui client: sunati si cereti informatii despre serviciile sau produsele pe care le ofera organizatia. Incercati sa obtineti informatii de la un client real. Demersurile necesita ceva mai mult timp, dar ofera indicii clare despre cum sunt tratati angajatii.r
5. Relatiile companiei cu cei cu care lucreaza. Puteti vorbi cu fosti angajati, furnizori etc. Oamenii care nu sunt „legati” de acea organizatie sunt intr-o pozitie sigura si va vor spune adevarul.r
r
CPAC-CA organizeaza: r
1. Cursuri postuniversitare de perfectionare tr
• Proiectarea si implementarea sistemului pentru managementul calitatii, ISO 9001; 2000r
Continut: r
Sisteme pentru managementul calitatii;r
Managementul calitatii;r
Auditul calitatii.r
Data inceperii: 22.04.02.t r
• Managementul calitatii r
Continut: r
Sisteme pentru managementul calitatii;r
Managementul calitatii;r
Managementul calitatii totale.r
Data inceperii: 22.04.02.r
• Auditul calitatiir
Continut: r
Sisteme pentru managementul calitatii;r
Auditul calitatii I;r
Auditul calitatii II.r
Data inceperii: 22.04.02.t r
• Ingineria calitatiir
• Cursuri de auditori financiarir
La terminarea cursurilor se obtine certificat pentru cursuri postuniversitare eliberat de Ministerul Educatiei si Cercetarii.r
2. Cursuri de scurta durata si instruiri tematice de scurta durata (2 – 3 zile):r
• Programe de instruire pentru prezentarea standardelor ISO privind „Sisteme pentru Managementul calitatii ” varianta 2000;r
• Auditul intern al calitatii;r
• Documentele sistemului calitatii;r
• Imbunatatirea calitatii – metode;r
• Sapte instrumente noi ale managementului calitatii;r
• Bilantul si analiza costurilor calitatii.r
Informatii suplimentare la secretariatul CPAC-CA, Tel/Fax: 410.43.84; 402.92.40; 410.04.00 – 240. r
r
Institutul de Administratie Publica a Afacerilor – Asebuss, Departamentul cursuri scurte organizeaza: r
26, 29, 30 aprilie: Finante pentru nespecialisti r
Este recomandabil managerilor care nu sunt specializati in probleme de finante.r
Pret: 450 dolari r
Continut: r
– Concepte contabiler
– Prezentarea documentelor financiar contabile de sintezar
– Inregistrarea informatiei contabiler
– Raportarea informatiilor contabiler
– Evaluarea activelor si pasivelorr
– Calculatia costurilor si bugetarear
– Evaluarea companiei si managementul risculuir
– Determinarea si managementul valorii unei companiir
– Metode de bugetarer
– Indicatori de analiza financiara si fondul de rulmentr
Mai: Tehnici de negociere (3 zile)r
Este destinat managerilor sau specialistilor dornici sa exploreze tehnicile si instrumentele necesare imbunatatirii aptitudinilor de negociere.r
Pret: 450 dolari r
Continut: r
– Procesul negocieriir
– Pregatirea si planificarear
– Inceperea, conducerea si finalizarea unei negocierir
– Tehnici de negociere: rezolvarea obiectiilor si incheierea acorduluir
– Stiluri de negocierer
– Negocierea de pe o pozitie defavorabilar
– Negocierea cu persoane dificiler
Informatii suplimentare: Institutul de Administratie Publica a Afacerilor – Asebuss, Calea Grivitei nr. 8-10, sector 1, Bucuresti, Tel: 211.58.38, 211.59.40, Fax: 312.59.34.