Cånd toată lumea pleacă în vacanţă, piaţa muncii începe să fiarbă. Cu excepţia administraţiei publice şi a domeniului juridic, unde bilanţul verii este pe minus, cererea a crescut substanţial în toate domeniile.

Cel puţin aşa rezultă din sinteza cantitativă a datelor înregistrate pe cel mai mare portal de recrutare online, BestJobs. Dată fiind însă criza generală de forţă de muncă, din paleta extrem de bogată pusă la dispoziţie de directorul de marketing de la Neogen, domeniile „fierbinţi“, în care au crescut solicitările peste vară, sunt vånzările, turismul, alimentaţia publică, agricultura şi construcţiile. Posturile vacante din aceste domenii nu lipsesc niciodată din anunţurile estivale. Constantin Ferşeta atenţionează însă că în acest an au apărut multe oferte pentru specialişti în grafică/design, internet/new media, software şi entertainment. Ceea ce arată că a început să se lucreze „la foc continuu“ în afacerile bazate pe tehnologia informaţiei şi comunicare. Directorul de la Neogen spune că, pentru posturile căutate vara, studiile nici nu prea contează. „Fiind aşa de mare criza de personal, pentru posturile sezoniere se dă probă practică. Nu contează diplomele, ci portofoliul şi experienţa demonstrabilă. Eşti bun, te angajează. De asemenea, nici vårsta nu mai contează aşa de mult în cazul joburilor limitate în timp, ci doar plusvaloarea pe care o percepe angajatorul că i-o va aduce angajatul“, nuanţează Ferşeta.

Şi Luiza Petrică, specialist în resurse umane la Manpower

Romånia, este de părere că domeniile în care apar posturi vacante pe timpul verii s-au diversificat mult. „Lucrăm constant pe proiecte de muncă temporară/sezonieră cu principalele companii multinaţionale de producţie, logistică şi, din ce în ce mai mult, pentru poziţii administrative (asistent oficiu, secretar, asistent manager, operator introducere date), unde încurajăm şi promovăm foarte mult studenţii.“ Cele mai multe posturi vacante sunt ocupate de studenţi, dar şi de elevii de liceu, apreciază Luiza Petrică. La uşile agenţiei vin tot mai mulţi tineri care de-abia au împlinit 16 ani şi care vor nu numai să cåştige un ban, ci şi experienţă. De altfel, din totalul ofertelor de muncă, aproape 400 se adresează exclusiv elevilor şi studenţilor.

O sută de companii oferă internship-uri

În funcţie de companie şi de produsele pe care le promovează, poziţiile care implică promoţii sau vånzări pot fi considerate mai atractive din punctul de vedere al salariului, componenta variabilă fiind cea mai atractivă. Tot la capitolul bine plătite ar putea fi menţionate şi joburile estivale, care presupun înlocuirea personalului permanent dintr-o companie pe durata concediilor. „Nici pentru poziţii administrative şi de vånzări nu există joburi plătite prost, ţine să precizeze Luiza Petrică. Firmele au început să fie atrase şi să promoveze din ce în ce mai mult joburile estivale ca pe o sursă de acumulare de experienţă, dar şi de beneficii.“

În schimb, pentru posturile din vånzări în magazin, chelner, ospătar, cele din logistică sau producţie, din păcate, salariile nu sunt foarte atractive. Cåştigurile se fac la negru, pentru că în aceste domenii şi contractele se fac „la mica înţelegere.“

Laura Marin, consultant la Lugera&Makler, consideră că, pe termen scurt, cele mai mari cåştiguri se obţin tot în afara ţării, în domeniul turismului şi serviciilor. Cele mai multe solicitări vin din America, Canada, Italia şi Grecia. Laura Marin a mai observat un fenomen interesant pe piaţa joburilor estivale, cu efect pe termen lung în relaţiile de muncă: „Unele dintre salariile pentru persoanele angajate pe proiecte pot depăşi suma pe care o primeşte un salariat cu normă întreagă aflat la începutul carierei, ceea ce îi face pe tineri să facă presiuni, ulterior, la angajare.“

Un program de internship pe timpul verii mai aduce tinerii cu picioarele pe pămånt. Iar numărul companiilor care fac astfel de oferte peste vară a crescut considerabil. Anca Giurcă de la Catalyst Solution  a numărat, nici mai mult, nici mai puţin, de 100 de companii care oferă internship-uri. „Interesul tinerilor este foarte mare pentru programele din domeniul ingineriei, bancar, contabilitate şi marketing“ aflăm de la consultantul Anca Giurcă. Accesul la aceste oferte de angajare temporară este deschis online şi în acest moment prin intermediul tårgurilor pentru absolvenţi derulate pe site-ul hipo.ro.

Cåstiguri fierbinti

Cel mai bine platite joburi estivale
Barmani, chelneri care lucrează în locaţii foarte bune: 1.000 – 2.000 euro/lună, dar din bacşişuri

Cel mai prost platite joburi estivale
Ajutor distribuţie şi check-eri: 500 lei/lună

Cresteri apreciabile fata de anul trecut
Zilieri în agricultură: cåştiguri de peste 100 lei/zi + mese

Posturi tentante pentru studenti
Turism, alimentaţie publică: 250 – 300 euro/lună
Promoteri: 100 lei/zi (un proiect durează între patru şi opt zile)

116-16261-06_constantinferseta_29_c.jpg«Vara, firmele romåneşti mici vin cu cele mai multe cereri. Multinaţionalele preferă stabilitatea şi le folosesc pentru subcontractarea proiectelor.»
Constantin Ferşeta, director marketing, Neogen

116-16259-06_cameliastanculescu_29_c.jpg«Posturile estivale au crescut cu 20%-30% faţă de anul trecut, în domeniile administrativ, vånzări şi logistică.»
Camelia Stănculescu, director general, Manpower Romånia

 

116-16262-06oskar29.jpg