Supermarketurile din România sunt mai scumpe decât cele din Grecia
Prețul unui coș obișnuit de cumpărături din supermarketurile grecești este mai ieftin decât în România, Franța, Anglia, Italia, Spania, Portugalia sau Germania. Aceasta este concluzia unui raport realizat de Institutul de Cercetare a Comerțului Retail de Bunuri de Consum.
În urma unei cercetări bazate pe datele preluate de pe platformele de comparare a prețurilor din fiecare țară, precum și a prețurilor din lanțurile de magazine, s-a observat că în Grecia alimentele sunt mai ieftine comparativ cu alte țări din Uniunea Europeană. În schimb, în România, costul vieții este mai ridicat.
În cadrul cercetării, au fost comparate prețurile pentru un total de 43 de categorii de produse. Datele includ atât prețurile produselor la ofertă, cât și produsele cu etichetă de marcă proprie din fiecare țară.
Compararea prețurilor medii ale coșurilor arată că toate cele cinci țări au un coș mediu semnificativ mai scump decât Grecia: cu 24% în Germania, cu 20% în Franța, cu 25% în Marea Britanie, cu 16% în Italia și cu 7% în Portugalia. Spania și România sunt mai apropiate de Grecia, dar încă mai scumpe, cu 5% și respectiv 1%. Imaginea rezultatelor se schimbă însă atunci când se elimină TVA-ul aferent fiecărei țări.
Grecia este cea mai accesibilă la prețuri
Compararea coșurilor de cumpărături în acest caz arată că toate cele șase țări au un coș mediu mai scump decât Grecia: Germania cu 31%, Franța cu 28%, Regatul Unit cu 33%, Italia cu 24%, Spania cu 12%, Portugalia cu 10% și România cu 6%.
Coșul produselor de bază a fost evaluat după cum urmează:
- Grecia: 160,33 euro cu TVA și 138,86 euro fără TVA
- România: 161,28 euro cu TVA și 146,69 euro fără TVA
- Spania: 167,78 euro cu TVA și 155,14 euro fără TVA
- Portugalia: 171,38 euro cu TVA și 152,01 euro fără TVA
- Italia: 186,64 euro cu TVA și 172,58 euro fără TVA
- Franța: 192,30 euro cu TVA și 177,17 euro fără TVA
- Germania: 199,20 euro cu TVA și 181,76 euro fără TVA
- Marea Britanie: 199,98 euro cu TVA și 185,29 euro fără TVA
Concluzia studiului este că, în Grecia, supermarketurile oferă clienților acces la produse la prețuri mai mici, acest lucru fiind rezultatul eforturilor furnizorilor și comercianților de a menține prețurile sub control. În plus, s-a observat că, de-a lungul timpului, Grecia a avut constant prețuri mai reduse în supermarketuri comparativ cu țările analizate în cercetare.