Orice persoana care detine cetatenie romana si isi permite sa plateasca o suma cuprinsa intre 700 USD si 2.000 USD mai poate gasi bilete pentru Euro 2000. Conform informatiilor furnizate de agentiile de turism, aproximativ 60% din numarul total de bilete alocate tarii noastre s-au vandut deja. Desi data limita la care amatorii se pot inscrie variaza de la un operator la altul, opinia generala este ca microbistii trebuie sa se grabeasca daca vor sa vada pe viu meciurile Romaniei din aceasta vara. Capacitatea fiecarui stadion – din orasele Liege, Arnhem si Charleroi – pentru jocurile Romaniei din grupa este de 30.000 de locuri. Conform regulamentului Euro 2000, suporterii fiecarei echipe au dreptul la 16% din numarul de locuri.
Federatia Romana de Fotbal (FRF) a ales ca distribuitor de bilete reteaua agentiilor de turism, iar ca gestionar al informatiilor referitoare la acest eveniment sportiv, agentia Visit Romania. Modalitatea de distributie a biletelor difera de la o tara la alta; in Turcia, de exemplu, biletele se distribuie prin reteaua Demir Bank.
„Conform dispozitiilor UEFA, in ianuarie si februarie se scot la vanzare 90% din bilete. Daca se vand toate, in luna martie primim si restul de 10%. Din datele preliminare, se pare ca vom vinde toate biletele”, declara Gheorghe Fodoreanu, directorul agentiei Visit Romania. Principiul de vanzare a biletelor impus de UEFA este ca se distribuie catre persoanele fizice fara nici o obligatie colaterala, singura exceptie fiind aceea ca nu se pot cumpara mai mult de doua bilete de persoana la un meci. Doritorul trebuie insa sa dovedeasca faptul ca este cetatean roman si sa ofere agentiei datele personale – nume si prenume, domiciliu, cod postal, oras – care sunt trimise apoi organizatorilor. Fiecare posesor de bilete completeaza un formular-tip in trei exemplare: unul pentru FRF, altul ramane la agentia de voiaj, iar ultimul ii apartine. Daca dintr-un motiv anume revinde biletele, este obligat sa notifice FRF sau agentiei de turism identitatea noului posesor.
28 de agentii vand bilete de meci
Toate agentiile de turism sunt obligate sa transmita catre Visit Romania tabele nominale cu datele personale ale cumparatorilor de bilete. Astfel incat organizatorii vor sti exact, la fiecare meci, cati suporteri sunt, din ce tara vin, identitatea fiecaruia si deci cine trebuie sa plateasca eventualele pagube.
Teoretic, un fericit posesor de bilete – pe care le primeste abia in luna mai – are doua variante: fie se duce si isi ia viza singur, care se urca in tren si merge la meciuri, fie cumpara un pachet de servicii de la o agentie de turism. Practic insa, nici o agentie nu vinde numai bilete, ci pachete turistice in care sunt incluse tichetele de intrare la meciuri. Motivul este lesne de inteles: Euro 2000 este o afacere profitabila, lucru pe care agentiile cu experienta in derularea acestui gen de contracte sportive il stiu foarte bine. „Tortul” Euro 2000 a fost taiat la mijlocul lunii ianuarie, cand agentiile de turism cu licenta, membre ale Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), interesate de acest eveniment au fost convocate de catre FRF. Totalul biletelor repartizate pentru Romania a fost impartit intre 28 de agentii, in functie de posibilitatile financiare ale fiecareia, pe principiul „fiecare cumpara cate bilete poate plati”. Principiu valabil si pentru suporteri.