Solicitarea directorului executiv al Fiat către autoritățile europene, menită să ajute constructorii auto să contracareze criza de supracapacitate, nu pare a fi o idee bună în opinia oficialilor Volkswagen. „Poate să spună ce vrea. Aceasta nu este poziția ACEA”, a declarat Christian Klinger, șeful diviziei de marketing și vânzări a grupului german.
Companiile producătoare de mașini din Europa au nevoie de ajutorul Bruxelles-ului pentru a închide fabrici, spunea cu câteva săptămâni în urmă Sergio Marchionne, CEO-ul Fiat și președinte al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Această solicitare a stârnit însă o reacție adversă aproape imediată a grupului german Volkswagen. „O dezbatere în privința reducerii capacității de producție ar putea fi eronată în acest moment. Când ești competitiv, problema nu se pune în acest mod”, a declarat Christian Klinger, șeful diviziei de marketing și vânzări a Volkswagen.
Aceste replici de la distanță arată, în opinia multor analiști, cât de dezbinați sunt constructorii auto în privința soluțiilor destinate să stopeze criza prin care trece întreaga industrie constructoare de mașini din Europa. Pozițiile divergente dintre Volkswagen pe deoparte – singurul constructor european cu un rezultat pozitiv imprsionant în 2011 – și grupurile Fiat și PSA Peugeot Citroen de cealalată – companii puternic lovite de scăderea vânzărilor -, sunt un rezultat al politicilor diferite de expansiune. În timp ce germanii beneficiază pe deplin de creșterea înregistrată pe piețele din afara Europei, cei de la Fiat și PSA, dependenți de vânzările de pe bătrânul continent, nu au multe soluții la îndemână: fie închid fabrici, fie ăși canalizează producția către export. Din nefericire, a doua variantă este mai mult un vis decât o posibilitate. Cheltuielile necesare unei extinderi către Asia, Orinetul Mijlociu sau Africa depăşesc cu mult posibilităţile actuale ale acestor constructori.