Pe o piaţă ajunsă la saturare, lupta între operatori se va duce pentru fidelizarea utilizatorilor. Odată cu saturarea pieţei de telefonie mobilă, se anunţă schimbări majore în modelele de business ale operatorilor. Relevanţa şi calitatea serviciilor devin esenţiale, iar fidelizarea trece pe primul loc.
Piaţa românească de telefonie mobilă a ajuns la maturitate. Conform cifrelor furnizate de operatorii de telefonie mobilă, la sfârşitul lunii septembrie erau 21,4 milioane de utilizatori la 21,56 milioane de locuitori. Cum în preajma Crăciunului ofertele speciale se înmulţesc, cu siguranţă vom termina anul cu un grad de penetrare de 100%.
Dacă până acum operatorii nu îşi puneau foarte serios întrebarea „de unde să mai iau noi clienţi“, acum această problemă devine acută. Astfel, penetrarea reală, menţionată numai în treacăt până nu de mult, devine un concept de actualitate. Furnizorii de servicii devin interesaţi de gradul de utilizare al SIM-urilor. Cifrele pot fi însă „umflate“ artificial, mai ales în cazul pre-pay, raportarea cartelelor inactive ţine numai de „moralitatea“ companiei. Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei spun că nu au cercetat tehnicile prin care s-ar putea manevra aceste cifre. „În ceea ce priveşte numărul de clienţi activi şi inactivi, diferenţele apar în definirea unui utilizator“, explică Liliana Solomon, CEO Vodafone. „Problema vine mai ales din partea segmentului pre-paid, migraţia de la o reţea la alta făcându-se foarte uşor. În România, validitatea unui utilizator de cartelă inactiv este de 14 luni, o perioadă foarte lungă, iar un client rămâne în baza unui operator timp de zece luni, chiar dacă între timp acesta a părăsit reţeaua“, explică ea. Oricum, companiile trebuie să acorde o mai mare importanţă segmentelor de potenţiali utilizatori care până acum nu s-au arătat interesate de telefonia mobilă, dar şi păstrării clienţilor, mai ales în condiţiile în care de anul viitor portabilitatea numerelor devine realitate. Piermario di Pietro, CEO Telemobil, spune însă că „vom observa o concentrare mult mai mare pe tipul de oferte de servicii convergente. De asemenea, va creşte atenţia acordată de către operatori procesului de păstrare a clienţilor“, adaugă el.
În medie, operatorii consideră că penetrarea reală se situează în jurul valorii de 70%, ceea ce le-ar mai asigura o perioadă de creştere. Însă şi reprezentanţii Orange, liderul pieţei după numărul total de utilizatori, spun că, de anul viitor, accentul se va muta de la atragerea de noi clienţi pe fidelizarea celor existenţi, dar şi pe o concentrare a serviciilor. „Orange va urma strategia grupului France Telecom de a oferi clienţilor servicii integrate de comunicaţii fixe şi mobile şi va continua să investească în extinderea reţelei broadband şi în exploatarea capabilităţilor platformei fix-mobil“, spun reprezentanţii companiei.
Cosmote, ultimul venit pe piaţă, a arătat că mai există posibilităţi de creştere, ajungând în mai puţin de doi ani la trei milioane de clienţi. „În viitor, este de aşteptat ca utilizatorii să pună mai mult accent pe calitatea serviciilor şi relevanţa acestora, şi să îşi aleagă operatorul care răspunde cel mai bine acestor nevoi. Pe măsură ce veniturile populatiei cresc, volumul de convorbiri va înregistra creşteri, mai ales pe segmentul de convorbiri naţionale“, spune Adrian Florea, manager dezvoltare produse şi servicii al operatorului. El consideră că piaţa românească este una atipică, circa 75% din convorbiri având loc în reţea.
În aceste condiţii, nu este exclus ca peste câţiva ani să fim şi martorii concentrării pieţei, aceasta fiind deja una dintre cele mai competitive din Europa. Celor patru operatori de pe piaţă li se va adăga al cincilea, atunci când RCS & RDS va lansa serviciile 3G. În plus, mai există un factor important care ar putea duce la o explozie a concurenţei: apariţia celui de-al şaselea operator mobil. MCTI a iniţiat un proiect legislativ care se află în circuitul de avizare. „Acest proiect prevede organizarea, în 2008, de către ANRCTI a unei licitaţii pentru furnizarea de servicii de telefonie mobilă“, au declarat reprezentanţii ministerului. În Europa, numai pe piaţa slovacă se găsesc şase operatori cu reţele proprii, în restul ţărilor numărul maxim fiind de cinci. Şi asta, deoarece pentru recuperarea investiţiei pentru construcţia unei reţele proprii este nevoie de o masă critică de clienţi, greu de câştigat într-un timp scurt pe o piaţă unde concurenţa este foarte puternică.
«Un client rămâne în baza operatorilor zece luni, chiar dacă a părăsit reţeaua.»
Liliana Solomon, CEO Vodafone
«Volumul de convorbiri va înregistra creşteri, mai ales pe segmentul celor naţionale.»
Adrian Florea, manager, Cosmote