Știm că Ceaușescu pusese pe harta României nu mai puțin de 3.000 de km de autostradă din care nu a făcut decât 113 km (din care 96 de kilometri pe A1 între București și Pitești și 17 km pe A2, de la Fetești la Cernavodă). Care a fost motivul pentru care nici Ceaușescu nu a făcut în 20 de ani aproape mai nimic?
Conform unui raport al Iptana SA, cei care s-au ocupat de realizarea studiilor pentru autostradă, planul lui Ceaușescu nu era să dea banii pe autostrăzi pe care să nu circule nimeni.
Rețeaua de autostrăzi „urma să se execute pe măsura necesităților reieșite din studiile de trafic aduse la zi pe baza recensămintelor ce urmau să se efectueze la fiecare 5 ani”, se arată în raportul Iptana. Mai precis, Ceaușescu nu voia să dea bani pentru autostrăzi inutile și avea în permanență de studii care să arate necesitatea unui tronson sau altul.
Altfel spus, Ceaușescu făcea un recensământ și în urma lui stabilea care este prioritatea pentru construcția de autostrăzi. Apoi, după 5 ani, făcea un alt recensământ și stabilea dacă și unde să mai construiască.
De exemplu, în 1968 a fost realizat un studiu pentru realizarea de autostrăzi, studiu care „s-a bazat pe datele recensămintelor de circulație efectuate în 1965 și 1967-1968 pe rețeaua drumurilor naționale. Pe baza datelor obținute din aceste recensăminte a fost estimată evoluția traficului de perspectivă până în anul 1990 pe întreaga rețea de drumuri naționale”, se arată în raport.
Cât ne-ar fi costat să avem 3.200 de km
România a avut cândva peste 3.000 kilometri de autostradă, însă numai pe hârtie, în proiectele lui Nicolae Ceauşescu, în timp ce în realitate a fost construită numai o zecime, potrivit unui articol postat pe blogul publicaţiei britanice The Economist. V-ați întrebat vreodată câți bani ne-ar fi costat să avem acum pe harta reală, nu pe cea de pe hârtie, peste 3.000 de km de autostradă?
Dacă ne raportăm la standardele de cost, atunci putem spune că cei 3.200 de km trasați de Ceaușescu în 1967 ar fi costat 18,8 miliarde de euro. Dacă în 1990 ne-am fi apucat să construim autostrăzile desenate de comuniști, până în 2010, ar fi însemnat alocarea a 944 de milioane de euro pe an pentru autostrăzi, adică 160 de km de autostradă pe an.
La capitolul bani, în 2011, de exemplu, CNADNR ceruse pentru autostrăzi circa 1,2 miliarde de euro, ceea ce nu face chiar imposibilă suma de 944 de milioane de mai sus.
Dacă am fi să ne luăm după o serie de cifre ce se află în raportul „Măsuri pentru relansarea activității economice” prezentat de Andreea Paul Vass pe blogul său, 845,3 km de autostradă ne costă nu mai puțin de 5.174 de milioane de euro, cei 3.200 de km ai lui Ceaușescu ar costa 19,1 de miliarde de euro, nu departe de rezultatul primei metode.
În acest calcul pur statistic, nu am inclus și taxele pentru exproprieri precum și cheltuielile pentru servicii adiacente precum construcția de viaducte sau tuneluri.
Standardele de cost introduse în 2010 de către cei de la Transporturi vizează: construcţia de autostrăzi în zona de şes, doar pentru partea de infrastructură, respectiv corpul drumului – 3.802.000 euro/kilometru, autostrada în zona de deal costă 4.980.000 euro/kilometru, autostrada în zona de munte – 5.992.000 euro/kilometru, construcţie de drum naţional – 1.271.800 de euro/kilometru, reabilitare de drum naţional clasă tehnică III – 746.700 euro/kilometru, reabilitare cale ferată pe coridoare pan-europene – 2.180.000 euro/kilometru, reparaţii capitale cale ferată – 1.190.000 euro/kilometru.