Update: Reprezentanții Yango au revenit cu precizări menite să combată controversele apărute cu privire la breșele de securitate despre care se vorbește în articolul de față:

„În primul rând, informațiile apărute în presă, conform cărora Yandex a fost obligată să transfere date, sunt foarte distorsionate și indică lipsa unei simple verificări ale faptelor. Chiar dacă vorbim despre utilizatorii ruși, datele lor sunt strict protejate. Autoritățile ruse au nevoie de motive juridice pentru a obține date despre utilizatori de la orice companie. Există proceduri legale stricte și complexe care trebuie solicitate în acest sens. În plus, chiar dacă se face în conformitate cu procedurile, dar Yandex consideră că această cerință este necorespunzătoare, poate refuza să dea curs solicitării. De exemplu, a existat un caz în Rusia în urmă cu câțiva ani, când un guvern a dat în judecată Yandex pentru refuzul său de a dezvălui anumite date și Yandex a câștigat cazul.

În al doilea rând, Yango este operat de Yandex.Taxi BV, companie cu sediul în UE, înregistrată în Olanda. Compania procesează și stochează datele utilizatorilor din Uniunea Europeană strict conform reglementărilor UE, în special GDPR. Așadar, chiar dacă autoritățile ruse decid să solicite oficial informații de la Yandex.Taxi BV, nu au niciun temei juridic să o facă direct. Aceștia trebuie să respecte cu strictețe procedurile internaționale, cum ar fi să aplice la Interpol printr-o cerere formală.

Revenind la subiectul cheilor de criptare, de fapt, legea nu implică obligația transferului cheilor de criptare care sunt necesare pentru a decripta traficul utilizatorilor. Scopul legii este de a apăra interesele de securitate și susținem pe deplin această misiune. Legea poate fi aplicată fără a încălca confidențialitatea datelor utilizatorilor.”

Știrea inițială:

Serviciul de ridesharing Yango încearcă să-și câștige clienții cu promisiunea curselor care pornesc de la 5 lei, un preț minim mai mic decât cel propus de competitorii Uber sau Bolt.

“În ultima perioadă, piața de transport urban din România a scăzut semnificativ standardele de calitate privind experiențele clienților. Ca prim pas înainte de lansarea oficială, echipa noastră a organizat o serie de sesiuni de training pentru șoferii partenerilor, în care aceștia au fost instruiți cu privire la specificațiile serviciului, cum să comunice cu pasagerii și alte aspecte importante. În plus față de prețurile foarte accesibile, Yango excelează la capitolul tehnologie, principalul nostru avantaj competitiv. Compania noastră a dezvoltat o serie de tehnologii avansate care controlează automat starea mașinii și modul de conducere a acesteia, pe care plănuim să le aducem și în România cât mai curând. Credem că utilizatorii noștri vor aprecia funcționalitățile noastre unice precum comanda unei mașini pentru o altă persoană, cum ar fi un părinte sau un prieten, rezervarea mai multor mașini de pe un singur telefon în același timp, și multe altele”, declară Andrei Voicu, Director Regional Yango pentru România și Republica Moldova.

Yango este deținut de compania ruso-olandeză Yandex, care își are sediul operativ la Moscova și birouri în 17 țări. Yandez dezvoltă o serie de servicii și produse pe internet, dintre care cel mai cunoscut este motorul de căutare cu același nume, clasat pe locul 8 în lume și care are 56 de milioane de utilizatori activi în întreaga lume.

“Yandex s-a lansat în urmă cu 22 ani ca un motor de căutare web, iar acum este un grup internațional de companii care oferă circa 90 de servicii, tehnologii de talie mondială în domeniul Big Data și Machine Learning, și deține cea mai mare rețea de centre de date din Europa (peste 100.000 de servere), unul dintre cele mai cunoscute fiind cel din Finlanda. Vom folosi propriile tehnologii de cartografie Yandex în aplicația noastră, și credem că acest lucru ne va ajuta să ne optimizăm algoritmii mai bine decât pot celelalte companii. Continuând pe tema tehnologiilor proprii dezvoltate – Yandex este printre foarte puținele companii din lume care folosesc în mod real tehnologia mașinilor autonome, care se conduc singure. Mașinile noastre autonome au fost lansate deja pe drumurile publice din mai multe țări și suntem nerăbdători să lansăm aceste vehicule în România într-o bună zi”, a declarat Musheg Sahakian, Directorul de Extindere Globală al Yango.

Tocmai din cauza faptului că este un serviciu rusesc, Yango este privit cu scepticism de mulți români. Spre exemplu, Andrei Caramitru cere românilor să boicoteze Yango, al cărui scop ar fi ca regimul de la Moscova să strângă date prețioase despre locația utilizatorilor.

„Boicotati Yango! A apărut o firma rusească care copiază uber. deținuta de Kremlin. Ce vor sa facă? Simplu. Sa știe exact unde sunteți fiecare, tot timpul. Se cheamă location tracking – o pot face când le instalați aplicația in telefon. Sa cartografieze tot și sa înțeleagă unde suntem, cu cine ne întâlnim. In timp real. De ce? Spionaj în masă. Ce vă oferă pentru asta? Un pișcot. Firma asta trebuie boicotată! Cine merge cu ei e foarte – foarte – foarte – prost și face mult rău,” susține Andrei Caramitru.

Sorin Ioniță avertizează de asemenea că regimul de la Kremlin are acces neîngrădit la bazele de date Yango:

„Doar atât să ştiţi: legea în Rusia prevede că orice baze de date ţinute în servere din ţară, de companii ruseşti, sunt automat deschise inspecţiei de “autorităţile statului”. Adică Roskomandzor, agenţia de reglementare pe internet, şi prin ea serviciilor speciale. Oficial, nu există privacy, ceea ce e valabil şi pentru providerul mail.ru, foarte folosit în Moldova deoarece oferă de ani de zile email gratis ca nadă, susține Sorin Ioniță.

Nu puțini sunt cei care s-au avântat în a critica serviciul Yango și posibilele sale breșe de securitate, lăudând totodată serviciul concurent Uber. Ori, surpriza de proporții vine din faptul că în 6 țări, în spatele Yango se află tocmai… Uber.

În Februarie 2018, Yandex.Taxi și Uber și-au unit operațiunile din Russia, Kazakhstan, Belarus, Azerbaijan, Armenia și Georgia. Yandex a investit $225 milioane în noua companie, în timp ce Uber a investit $100 milioane. Yandex deține 59,3% din joint venture, Uber deține 36,9%, iar angajații 3,8%.