27,8% dintre românii care îşi exprimă o opţiune de vot ar vota cu PSD la alegerile europarlamentare, 26,7% pentru PNL, 10% pentru USR, 9,2% pentru ALDE şi 7% pentru PLUS, arată un sondaj INSCOP realizat realizat la comanda Fundaţiei Konrad Adenauer în perioada 21 ianuarie – 5 februarie 2019.
„Dintre românii care îşi exprimă o opţiune de vot, reprezentând 54,5% din eşantion, 27,8% intenţionează să voteze cu PSD, iar 26,7% cu PNL. Urmează USR cu 10%, ALDE cu 9,2% şi PLUS cu 7%. De precizat că sondajul a fost demarat înainte de finalizarea negocierilor dintre USR şi PLUS pentru formarea Alianţei 2020, motiv pentru care cele două formaţiuni au fost testate separat. Ar mai depăşi pragul electoral Pro România, care este cotată cu 6,6% din intenţia de vot, şi UDMR, care ar obţine 5,1%. Pentru PMP şi-au exprimat intenţia de vot doar 4,4% dintre respondenţi, în timp ce 1,5% au ales PNŢCD şi 0,8% DEMOS”, se arată într-un comunicat de presă.
PSD constant, PNL crește 2,6 procente
Conform sondajului, întrebaţi cu cine ar vota dacă duminica viitoare s-ar organiza alegeri pentru Parlamentul European, 29,7% dintre subiecţi au precizat că nu s-au hotărât, 11,7% au declarat ferm că nu vor merge la vot, iar 4,1% au precizat că nu ştiu sau nu au răspuns la această întrebare.
„Comparativ cu luna noiembrie 2018, procentele cu care este cotat PSD rămân aproape neschimbate (27,4% în noiembrie, faţă de 27,6% în ianuarie – februarie), în timp ce PNL câştigă 2,6 procente din intenţia de vot. Celelalte partide nu înregistrează evoluţii majore”, reiese din comunicat.
Disponibilitatea românilor de a se prezenta la urne la alegerile europarlamentare din luna mai a fost măsurată pe o scală de la 1 la 10, nota 1 însemnând „sigur nu voi vota”, iar nota 10 „sigur voi vota”.
Astfel, 11,7% dintre respondenţi au ales varianta 1 („sigur nu voi vota”), 3,7% – varianta 2, 4,4% – varianta 3, 3,7% – varianta 4. Varianta 5 a fost aleasă de 7,9% dintre respondenţi, în timp ce pentru varianta 6 au optat 5,4% dintre români, pentru varianta 7 s-au pronunţat 7,5%, iar varianta 8 a fost aleasă de 11,2%. Totodată, 10,3% dintre respondenţi au ales varianta 9, în timp ce doar 26,1% au declarat că vor merge sigur să voteze. 8,2% au reprezentat non-răspunsuri
„Comparativ cu luna noiembrie 2018, se remarcă o scădere cu 2,9% a celor care declară că sigur nu vor vota, în contextul în care apropierea alegerilor pentru Parlamentul European duce la creşterea interesului pentru scrutinul din mai”, au concluzionat realizatorii studiului.
Chestionarele au fost aplicate la domiciliul subiecților
Conform aceleiaşi surse, opţiunile de vot publicate în cadrul studiului sociologic reflectă opiniile alegătorilor raportate la un eşantion reprezentativ de aproape 55% din populaţia cu drept de vot rezidentă în România. La alegerile europarlamentare din luna mai 2019, intenţia de vot va fi influenţată suplimentar de numeroşi factori precum activitatea partidelor politice, evenimente de impact pe agenda publică, lista finală de candidaţi pe care o va prezenta fiecare partid, prezenţa efectivă la urne în ziua votului sau volumul voturilor din afara ţării, se menţionează în comunicat.
Sondajul a fost realizat pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor. Volumul eşantionului, de tip multi-stratificat, probabilistic, a fost de 1080 persoane, reprezentativ pentru populaţia neinstituţionalizată a României, cu vârsta de 18 ani şi peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ą 3%, la un grad de încredere de 95%.
Care este misiunea Fundației Konrad Adenauer
Fundația Konrad Adenauer este o instituție a societății civile care funcționează pe lângă Uniunea Creștin Democrată din Germania (CDU) și care are reprezentanțe în majoritatea țărilor din Europa, printre care și România. Fundația susține financiar mai multe proiecte civice din România, iar din punct de vedere politic principalul partener de dialog este PNL, partid asociat cu CDU-ul Angelei Merkel prin intermediul Partidului Popular European (PPE).
Oficial, principala misiune a Fundației Konrad Adenauer este promovarea valorilor creștin-democrate în societățile în care acționează. Fundația și-a început activitatea în 1952 în Germania Federală, iar în 1964 a fost redenumită după numele fostului cancelar Konrad Adenauer, primul premier al RFG de după al Doilea Război Mondial.