Surprizele numărătorii clienţilor din telefonia mobilă

Una din primele pieţe româneşti care se poate lăuda că a ajuns la maturitate este cea de telefonie mobilă. Acest lucru aduce noi strategii, dar şi o repoziţionare a fiecăruia dintre jucători. Piaţa românească de telecomunicaţii mobile a ajuns la maturitate odată cu depăşirea gradului de penetrare de 100% din populaţie - 106% la finele lui 2007, conform datelor Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei (MCTI). Situaţii similare se regăsesc pe toate pieÅ

Una din primele pieţe româneşti care se poate lăuda că a ajuns la maturitate este cea de telefonie mobilă. Acest lucru aduce noi strategii, dar şi o repoziţionare a fiecăruia dintre jucători.

Piaţa românească de telecomunicaţii mobile a ajuns la maturitate odată cu depăşirea gradului de penetrare de 100% din populaţie – 106% la finele lui 2007, conform datelor Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei (MCTI). Situaţii similare se regăsesc pe toate pieţele de comunicaţii dezvoltate, unde se poate ajunge chiar la procente mult mai mari, vezi Italia, cu un grad de penetrare a serviciilor de circa 150%.
Cu alte cuvinte, din ce în ce mai mulţi utilizatori de telefonie mobilă au mai mult de un aparat, pe care le folosesc cu conexiune fie la acelaşi operator, fie la operatori diferiţi. Aceasta ar putea fi şi explicaţia creşterii fulminante a numărului de clienţi pe care i-au raportat în special cei trei operatori GSM. Astfel, Orange România a strâns în ultimii trei ani peste cinci milioane de clienţi, ceea ce înseamnă o medie de peste 4.500 de clienţi pe zi. Vodafone, la rândul său, a atras anul trecut peste un milion de utilizatori noi.

Recordul îl deţine însă Cosmote, care a câştigat 2,4 milioane de noi clienţi în 2007 – 800.000 doar în ultimul trimestru –  şi a încheiat anul trecut cu o bază de utilizatori de peste 3,6 milioane. Cu alte cuvinte, peste 6.500 de utilizatori noi au optat, în medie, (şi) pentru serviciile operatorului în fiecare zi din ultimele trei luni ale anului precedent. Astfel, cota de piaţă a operatorului a crescut la 16% în numai doi ani de la lansarea operaţiunilor în România.

Venituri şi profit sau cotă de piaţă

Mai are însă rost să ne raportăm la asemenea cote de piaţă, care, în mod evident, însumează peste 100%? Cu toate că, intern, fiecare din operatori cunoaşte situaţia reală, numărul corect de utilizatori de telefonie mobilă de pe piaţa românească este greu de aflat, deoarece raportările acestora către autoritatea de reglementare, ANRC, includ doar numărul de cartele SIM considerate de fiecare dintre ei active.

„Nu facem publice decât cifrele permise de France Telecom, deoarece trebuie să respectăm regulile impuse de grup“, a declarat Richard Moat, directorul general al Orange România, când a fost întrebat care este numărul clienţilor care au renunţat la serviciile operatorului francez în anul 2007. El a adăugat: „Lunar, evaluăm numărul clienţilor inactivi, iar aceia care sunt consideraţi inactivi, după regulile impuse de grupul France Telecom, sunt eliminaţi automat din bază. Dacă mă întrebaţi dacă un număr mare din totalul clienţilor Orange este de fapt inactiv, răspunsul este nu“.

Mai mult, Thierry Millet, directorul comercial al aceleiaşi companii, spune că dacă baza de date nu ar fi fost curăţată atât de des, „compania ar fi anunţat zece milioane de clienţi cu mult timp în urmă“.

Însă ce înseamnă SIM-uri active este şi mai greu de aflat, deoarece perioada de graţie în care o cartelă este păstrată în sistemul de evidenţă poate varia între câteva luni şi peste un an, nu doar de la operator la operator, ci chiar în cadrul ofertelor aceluiaşi operator. „Depinde cum îşi gândeşte fiecare politica de marketing, dacă mizează sau nu pe numărul de clienţi“, spune Liliana Solomon, CEO Vodafone România. „În condiţiile unei pieţe care ajunge la maturitate, numărul de clienţi nu mai e important şi, de altfel, singurele cifre pe care nu le poţi manipula, pentru că altfel ajungi la închisoare, sunt veniturile şi profitul. Decât zece clienţi pre-pay, care să aducă câte un euro pe lună fiecare, prefer un client de broadband mobil, care aduce zece euro“, adaugă aceasta.

Însă nu doar modalitatea de a raporta fiecare din jucători la piaţa pe care activează se schimbă în noile condiţii. Ci şi cărţile pe care fiecare dintre ei le vor juca în continuare.

PIAŢĂ MATURĂ

23,3 mil. Acesta este numărul total de clienţi pe care operatorii de telefonie mobilă susţin că îi au pe piaţa românească, ceea ce înseamnă o penetrare de aproximativ 108%.

«Singurele cifre pe care nu le poţi manipula, pentru că altfel ajungi la închisoare, sunt veniturile şi profitul.»
Liliana Solomon, CEO Vodafone România

Capital – Editia nr.13, data 2 aprilie 2008