Prima observatie care mi se pare necesara este aceea ca numai aparent vorbim despre o relaxare fiscala prin reducerea impozitului pe venit si pe profit la 16%. Eu spun ca este mai degraba o realocare fiscala, intrucat alte categorii de taxe au crescut, mai mult sau mai putin substantial. Impozitul pe venitul microintreprinderilor s-a dublat, impozitele pe proprietate si pe teren cresc exponential, impozitul pe drepturi de autor si pe veniturile din activitati liberale a crescut marginal. Mai mult ca sigur vor creste in curand accizele, in special la carburanti, desi pretul benzinei la pompa in Romania a ajuns deja la media europeana. Nu este deocamdata clar in ce masura cresterea altor taxe va compensa totusi reducerea impozitului pe profit si pe venit.A doua observatie este ca pentru majoritatea populatiei castigul este marginal – la salariul mediu brut pe economie, de opt milioane si jumatate de lei, castigul este de cateva sute de mii – cativa lei grei, adica. Doar cresterea pretului la utilitati va anula pentru multi orice castig din recalcularea salariului net.A treia, si poate cea mai importanta observatie, este ca impozitul nominal a ajuns acum 16%, dar cat va fi oare rata reala de impozitare? Altfel spus, cat se va colecta? Anul trecut, la un impozit pe profit de 25%, rata de colectare era cam de 70%, adica impozitul efectiv era de fapt 16%! Fiscalitatea nominala a fost acum adusa la nivelul real de anul trecut. Acum, daca se mentine aceeasi rata de colectare, impozitul efectiv va fi doar 10%; chiar si o rata imbunatatita, de 80%, tot va insemna un impozit de numai 13%… Aceasta este o problema majora, si sa speram ca Guvernul si-a facut calculele cu scenarii diferite, si ca nu se asteapta nimeni la o colectare de 100%. Un astfel de nivel al colectarii ar fi de altfel imposibil peste noapte. Oricum, cred ca este necesar un efect de demonstrare, adica o pedeapsa severa, la inceput, pentru cativa evazionisti mari si cunoscuti.A patra observatie: economia subterana ma tem ca nu va iesi dintr-o data la suprafata. Pe de o parte, contributiile la asigurarile sociale nu se modifica, si nivelul lor ridicat era un stimulent pentru economia subterana. Pe de alta parte, poate ca unele dintre microintreprinderi chiar vor prefera sa treaca intr-o zona gri a economiei, declarand ca prefera impozitul pe profit si avand grija sa nu obtina nici un profit. Nu mai vorbim de faptul ca economia subterana este foarte lucrativa: daca nu ar fi fost, eu nu inteleg de unde poate creste atat de mult pretul caselor si al terenurilor, cum poate fi consumul atat de mare, de unde sunt banii pentru revelioane la munte la preturi exorbitante si tot asa. Aprecierea reala a leului nu justifica suficient aceste evolutii.A cincea observatie: prin cota unica, statul practic renunta la atributul sau de redistributie a veniturilor colectate: redistributia se face la sursa, chiar de catre cel care castiga mai mult. Sigur, este si o recunoastere a slabului management de pana acum. A sasea observatie, care multora li se pare cea mai periculoasa: este riscant sa stimulezi consumul intr-o economie deja in expansiune, in care BNR tot incearca sa puna stavila creditelor de consum, iar dezechilibrul comercial este accentuat. In plus, atunci cand sunt mai multi bani intr-o economie, fara sa fie justificati de productie, cresc si preturile. Amintiti-va de preturile din Cluj-Napoca in perioada de „glorie” a Caritasului. Nu impartasesc insa aceasta observatie in mod deosebit, pe de o parte pentru ca, dupa parerea mea, cei care muncesc cinstit oricum nu au suficienti bani in Romania, deci o crestere a veniturilor le acopera nevoi fundamentale, nu luxuri; si pe de alta parte, pentru ca, asa cum spuneam si mai devreme, ce se da cu o mana se ia cu cealalta mana: castigurile nete se duc in preturile produselor accizate, in preturile utilitatilor, in alte impozite marite. Ultima observatie se refera la o iluzie: iluzia ca prin investitii straine directe masive, atrase de fiscalitatea mai redusa, se va corecta deficitul extern. Nu este adevarat pe termen scurt, pentru ca investitile straine presupun in prima faza import de tehnologie si de know how, deci finanteaza un supliment de deficit, nu deficit actual.Este prematur de spus cum va evolua cota unica. Daca va ramane ca un experiment reusit, sau ca unul esuat. Depinde foarte mult de imbunatatirea capacitatii de colectare. Depinde la fel de mult de restul evolutiilor din economie.