Ministrul marilor proiecte, Dan Şova, a declarat în primăvara acestui an că în luna august va fi desemnat constructorul autostrăzii, iar în septembrie, cel târziu luna octombrie, va fi dat ordinul de începere a lucrărilor.
Conform surselor Capital, comisia desemnată pentru alegerea partenerului, care va proiecta, construi şi finanţa tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov (58 kilometri), ar putea atribui acest contract la finele lunii august-prima parte a lunii septembrie.
La sfârşitul lunii februarie, până la termenul limită, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a primit candidaturi în vederea preselecţiei în cadrul procedurii de dialog competitiv pentru atribuirea contractului de concesiune a tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov de la patru companii sau asocieri.
Cele patru “oferte” au fost depuse de China Communications Construction Company Ltd (cea mai mare companie de construcţie de autostrăzi din China), asocierea formată din companiile româneşti deţinute de Dorinel Umbrărescu (Spedition UMB şi Tehnostrade), asocierea formată din firmele Vinci, Strabag şi Aktor, respectiv asocierea Impregilo SpA şi Salini SpA, care între timp a devenit grupul Salini Impregilo.
Pe scurt, prin contractul de concesiune, cel care va prelua acest proiect va trebui să parcurgă mai mulţi paşi:
• să obţină finanţarea pentru realizarea construcţiei
• să proiecteze şi să elaboreze documentaţia necesară obţinerii autorizaţiilor şi avizelor pentru execuţia lucrărilor
• să realizeze lucrările de construcţie a tronsonului
• să opereze şi să întreţină cei 58 de kilometri de autostradă.
Surse din cadrul CNADNR au declarat pentru Capital.ro că din cursa pentru acest proiect au ieşit chinezii şi companiile deţinute de Dorinel Umbrărescu. Astfel, cei doi ofertanţi care au rămas în luptă sunt Vinci-Strabag-Aktor şi Salini-Impregilo.
Potrivit unor surse apropiate grupului Salini-Impregilo, care a depus candidaturi şi la celelalte proiecte în concesiune: Centura de Sud a Capitalei, care va lega A1 de A2, respectiv Craiova-Piteşti, negocierile au intrat în ultima etapă. De altfel, premierul Victor Ponta, cel care anunţa în primăvară ca nu va mai candida la parlamentare dacă autostrada Comarnic-Braşov nu va fi gata în 2016, declara în urmă cu o lună că ministrul Dan Şova l-a înştiinţat că negocierile pentru Comarnic-Braşov se află într-un stadiu destul de avansat.
Cel mai probabil, asocierea care va fi desemnată câştigătoare este cea formată din companiile Vinci-Strabag şi Aktor, în situaţia în care Salini-Impregilo au disponibilitatea financiară să construiască doar o singură autostradă, iar cea mai atragătoare italienilor pare a fi Centura de Sud.
Capital.ro a scris încă din luna martie că cele mai mari şanse le au francezi în situaţia în care au existat discuţii între Ponta şi reprezentanţii Vinci chiar în Franţa, cu doar câteva zile înainte de depunerea candidaturilor.
Până la publicarea acestei ştiri CNADNR nu ne-a trimis răspuns la solicitarea noastră.
Conform anunţului publicat de CNADNR, tronsonul de autostradă va avea o lungime de 58 de kilometri. Pe cei 58 de kilometri vor exista 53 de poduri şi viaducte şi nu mai puţin de 18 tuneluri cu o lungime totală de 2,89 de kilometri. Valoarea estimată de reprezentanţii CNADNR, menţionată în anunţ, este de 5,32 miliarde de lei fără TVA, adică 6,6 miliarde de lei cu TVA (25,3 milioane de euro/km).
Tronsonul va fi împărţit în două secţiuni: Comarnic-Predeal şi Predeal – Cristian (Braşov).