Transportul mărfurilor periculoase este reglementat de norme stricte pentru a preveni accidentele şi a proteja atât angajații, cât şi mediul. Normele sunt impuse, în principal, de legislația specifică. Dar există și condiții contractuale impuse, în particular, de marii operatori din industria petrolieră, atunci când selectează și contractează companiile care urmează să presteze serviciile de transport produse petroliere.

Potrivit unor surse din piață, multe companii nu sunt întotdeauna conştiente de responsabilitățile legale și contractuale, care vin la pachet cu transportul acestor mărfuri. Ceea ce poate duce la riscuri și la evenimente grave. Poate fi vorba de accidente rutiere, deversări de produse periculoase pentru mediu, poluări accidentale, explozii etc.

Anul de fabricație contează

Una dintre cele mai importante cerințe specifice în cadrul transportului de mărfuri periculoase o reprezintă conformitatea unităților de transport folosite. Utilizarea unor cisterne conforme cu reglementările ADR (Acordul referitor la transportul internațional rutier al mărfurilor periculoase) și cu reglementările contractuale este esențială pentru siguranţă. Anul de fabricație al unităților de transport este una dintre condițiile la care se face referire cel mai frecvent în cadrul contractelor încheiate de operatori din piață cu societățile de transport mărfuri periculoase.

Anul de fabricație trebuie să corespundă cerințelor din mai multe considerente. În primul rând, este foarte important din punct de vedere al evitării accidentelor pe drumurile publice. Un autovehicul care trasportă produse petroliere care nu respectă condițiile de siguranță specifice poate deveni o adevărată „bombă pe roți”. (Vezi cazul Crevedia.)

Pe de altă parte, o „vârstă” cât mai mică a autovehiculelor utilizate confirmă, în mare măsură, faptul că mijloacele de transport pot îndeplini condițiile din cadrul reglementărilor legale. Cum ar fi, de exemplu, etanşeitatea cisternelor, respectiv să reziste la şocuri şi să prevină scurgerile. Sau adaptarea la condițiile de temperatură, umiditate sau presiune care ar putea afecta integritatea ambalajului pe durata transportului. De regulă, condițiile impuse de marii operatori din industria produselor petroliere (OMV Petrom, Rompetrol, Mol etc.) cer o vechime nu mai mare de 6 ani pentru autotractoarele și semiremorcile-cisterne utilizate pentru transportul mărfurilor periculoase.

Riscuri crescute pe drumurile publice

Conform informațiilor din piața transporturilor de mărfuri periculoase, există însă în prezent companii care nu respectă condițiile impuse de beneficiari privind vechimea maximă a flotei de transport.

Potrivit surselor, un astfel de caz este cel al unei companii cu capital italian, TreiRo, care prestează servicii de transport pentru marii operatori din industria petrolieră (OMV Petrom, Rompetrol, Linde Gaz etc.). Conform informațiilor, pentru a avea costuri minime și a putea acorda tarife mai mici pentru a câștiga licitațiile, compania evită investițiile în flotă care asigură siguranța și calitatea serviciilor de transport. Acest lucru încalcă însă flagrant prevederile contractelor de transport încheiate cu beneficiarii.

Compania utilizează preponderent, conform surselor, unități de transport cu o vechime cuprinsă între 15 și 20 de ani pentru transportul de mărfuri periculoase pe drumurile publice. Astfel se pune în pericol siguranța propriilor angajați (conducătorii auto) și a bunurilor transportate pentru beneficiari. Dar și siguranța cetățenilor și a mediului înconjurător.

Potrivit informațiilor din piață, tot pentru a evita investițiile în materie de siguranță a transportului rutier de produse petroliere, compania în cauză apelează și la închirierea de autovehicule de la mai multe companii de transport mai mici. Firmele respective închiriază însă unități de transport vechi, care pot expune la riscuri modul de desfășurare a transporturilor de mărfuri periculoase. Conform surselor, mașinile au un grad de uzură ridicat. Iar prin prisma echipamentelor vechi cu care sunt dotate, pot provoca incidente nedorite pe drumurile publice. Incidente ce se pot solda cu consecințe grave pentru populație și mediul înconjurător.

Din acest motiv, am trimis pe adresa companiei TreiRo mai multe întrebări în legătură cu conformitatea flotei auto cu cerințele ADR și vechimea maximă unităților de transport utilizate, atât din dotarea proprie, cât și a firmelor de la care închiriază. În momentul în care vom primi răspunsurile din partea companiei, le vom publica.