Conceptul de sustenabilitate face acum parte din traiul zilnic al tuturor, al oamenilor, al companiilor multinaționale, al IMM-urilor. Sustenabilitatea este prezentul. Iar asta va mai dura ceva vreme. Asta pentru că reprezintă una dintre prioritățile publicului la momentul actual. Oamenii de afaceri iau în seamă mesajul transmis de oameni, de clienții lor și le respectă dorințele.
Robert Uzună ocupă funcția de Vicepreședinte Corporate Affairs Ursus Breweries, o binecunoscută companie din industria berii din România. Acesta a fost prezent la Masa Rotundă organizată de Capital și Infofinanciar. Acest eveniment a avut drept temă de discuție „Modele sustenabile de business”. În timpul discuțiilor, Robert Uzună prezintă perspectiva unei multinaționale în raport cu ideea de sustenabilitate și ce reprezintă aceasta la nivel de afacere și strategii.
„Conceptul de sustenabilitate reprezintă în primul rând o provocare pe care o resimt toate business-urile, și IMM-urile și multinaționalele”, ține acesta să puncteze încă de la început. „Însă este o cerință a oamenilor. Au conștientizat problema și cer din partea companiilor să fie sustenabile. Asta chiar dacă acest lucru implică costuri suplimentare pentru moment în contextul unei puteri de cumpărare scăzute”.
Uzună, Ursus Breweries: Totul începe și se termină cu consumatorii”
Astfel, Uzună menționează că Ursus Breweries face parte dintr-o familie mai mare din sfera de business și prezintă avantajele acestei poziții în piață. „Perspectiva pe care o să o prezint vine din partea unei multinaționale. Noi, Ursus Breweries, facem parte din Asahi Breweries, o companie din Japonia. Bineînțeles, ADN-ul japonezilor se regăsește și în ceea ce facem noi. Iar domeniul sustenabilității în cadrul companiei este unul riguros. Se respectă regula”.
„De menționat că o astfel de mare companie își trasează planurile de viitor pe un termen lung din mai multe perspective, fie că vorbim de business, de geo-politică sau de morală”, subliniază Robert Uzună. În continuare, acesta surprinde în discursul său inițiativa timpurie pe care compania Ursus Breweries a avut-o în România în materie de sustenabilitate. „De altfel, suntem printre primele companii care care am introdus în perspectivele de performanță indicatorul de sustenabilitate.
„Suntem atenți la cât ne iese profitul după ce scădem extremitățile negative ce implică costurile de mediu”, mai spune el. „Acest procedeu poartă denumirea de Sustainable EBITA, iar Ursus Breweries l-a adoptat în urmă cu doi ani.”
Toți avem de a face cu provocarea sustenabilității
Vicepreședinte Corporate Affairs Ursus Breweries spune la Masa Rotundă că, precum multe alte exemple, implementarea caracterului sustenabil reprezintă o adevărată provocae. Iar aceasta ar trebui depășită cu succes pentru a fi relevant în piață la momentul de față. „Și pentru că vorbim de o provocare relativ nouă, i-am spune, atenția trebuie să fie una sporită.
„Trebuie discutat și dezbătut ceea ce pot face reglementatorii în acest sens în ceea ce-i privește atât pe oameni, cât și meniul de afaceri”, subliniază Robert Uzună. „Trebuie să se înțeleagă niște realități multiple. Noi, la Ursus Breweries, urmărim cu atenție și perspectiva Asahi Breweries de a atinge neutralitatea climatică în anul 2040. Cu accent pe emisii de CO2, căci ne-am propus ca acestea să ajungă la o valoare de zero”.
Reușite pe plan local
Însă, cum se controlează un astfel de proces amplu și de durată? „Ei bine”, explică Vicepreședinte Corporate Affairs Ursus Breweries, „emisiile de dioxid de carbon trebuie controlate atent prin activități proprii, dar și a celor ce-ți furnizează îndeaproape utilități. Noi întâmpinăm provocarea de a face parte dintr-o industrie prin care se lucrează chiar de la firul ierbii, de la fermierii care de furzizează orzul”.
Iar asfel, ca un ciclu, rezultatul final ajunge tot la consumator. „Ajungem apoi până spre colegii noștri din domeniul retail care reprezintă interfața cu ai noștri consumatori”, declară Robert Uzună. „În România, întreaga industrie producătoare de bere, nu doar Ursus Breweries, s-a ajuns deja la o cantitate de de 2,75 de litri de apă folosiți pentru un litru de bere. Asta în condițiile în care concurența noastră la nivel global și-a propus ca la orizontul lui 2030 să atingă o cantitate de șase litri pentru litrul de bere”, încheie Robert Uzună din partea Ursus Breweries.
Ursus Breweries este cel mai mare producător de bere din România și o companie cunoscută pentru ceea ce înseamnă sustenabilitate și prietenie față de mediu. O strategie de business abordată este dezvoltarea durabilă. Echipa Ursus Breweries este un ambițioasă. Doresc să contribuie la o Românie mai bună. Li practică acest lucru prin inițiative de responsabilitate socială cu impact imediat. Dar urmăresc și rezultate pe ttermen lung asupra comunității în care compania își desfășuraă activitatea. Prezența în viața comunității într-un mod benefic nu este numai o necesitate, consideră echipa, ci o condiție indispensabilă pentru o companie de succes.
Modele sustenabile în business
În ziua de marți, 16 aprilie, publicațiile Capital și Infofinanciar au organizat evenimentul Masa rotundă „Modele sustenabile de business”. În cadrul discuțiilor, tema de discuție principală a fost abordarea corectă a raportărilor de sustenabilitate în cadrul afacerilor. De reținut că, din 1 ianuarie 2024, toate companiile de interes public cu un număr de peste 500 de angajați intră sub incidența directivei europene CSRD (Corporate Social Responsability Directive).
Și această nouă directivă introdusă aduce cerințe pentru ca raportările să cuprindă mai multe detalii și informații în ceea ce privește impactul întreprinderilor asupra mediului, societății și economiei. În acest fel, companiile sunt obligate să facă publice mai multe informații în legătură cu acțiunile de sustenabilitate pe care le realizează. În acest raport, companiile vor include date din trei mari direcții: factori de mediu, factori sociali și factori de guvernanță. În România, se preconizează că această Directivă Europeană va influența peste 6000 de companii.