Faptul că intimitatea este aproape inexistentă în era aplicaţiilor şi a smartphone-urilor şi că dezvoltatorii de aplicaţii îşi pot asculta utilizatorii dacă aceştia din urmă nu sunt atenţi şi nu ştiu să-ţi configureze dispozitivele nu este o noutate.
Însă, o investigaţie publicată de The Times oferă mai multe informaţii care ar trebui să îngrijoreze utilizatorii şi să-i determine să fie mai atenţi când vine vorba de aplicaţiile şi jocurile pe care le instalează.
Conform celui mai vechi ziar din Marea Britanie, înfiinţat în 1785, peste 250 de jocuri din Google Play Store monitorizează sunetele captate de microfoanele dispozitivelor pe care sunt instalate.
Numărul real al jocurilor şi aplicaţiilor care fac acest lucru ar putea fi, în realitate, mult mai mare. Cele aproximativ 250 de jocuri au identificate prin intermediul unui singur instrument comun folosit şi datorită faptului că nu ascund acest lucru.
Monitorizarea poate fi realizată, în unele cazuri, în fundal, chiar şi atunci când jocul respectiv nu rulează. Mai mult, nu doar Android-ul este vizat, multe din jocurile identificare având versiuni pentru iPhone şi iPad.
Monitorizarea sunetului nu este, însă, făcută pentru ascultarea utilizatorului, ci pentru a identifica filmele şi emisiunile TV, respectiv reclamele la care uită utilizatorul, evident, în scopul targetării mai eficiente a reclamelor afişate pe telefon sau tabletă.
Atât Google, cât şi Apple îşi avertizează utilizatorii cu privire la drepturile de acces pe care le cer aplicaţiile instalate. Concret, în acest caz, utilizatorul ar rezolva problema blocând accesul la localizare şi microfon a jocurilor.