Izbucnit la finalul lunii septembrie, scandalul care implică fostul dealer din Timișoara al al mărcii Suzuki pare a avea un final fericit pentru clienții care reclamă plata unor avansuri pentru vehicule care nici nu au fost comandate. La solicitarea Capital, reprezentanța din România a Magyar Suzuki ZRT a anunțat că „desi Suzuki nu are nicio obligatie legală în executarea contractelor încheiate între SC Sara Motors SA și clienții săi, vom livra toate autoturismele contractate”.

Problema care implică Sara Motors a devenit publică la finalul lunii septembrie când presa din vestul țării – Ziua de Vest, Banatul Azi – a alocat spații importante unor reclamații venite de la clienții companiei cu sediul în Timișoara. Cazurile unor clienți care, deși au plătit sume importante ca avans în lunile de vară, au aflat în septembrie că mașinile lor nici măcar nu au fost comandate au fost relatate în detaliu. Mai mult chiar, la începutul lui octombrie, păgubiții au trimis adrese și către presa din București. Astfel, Vig Maria Silvana, unul dintre clienți, a relatat pe larg modul în care, consideră ea, a fost păgubită. „În luna iulie 2017, ne-am hotărât să cumpărăm un autoturism nou. Intenționam să vindem autoturismul vechi și, cu banii economisiți, să cumpărăm o altă mașină, în concordanță cu necesitățile noastre. (…) Ne-am oprit la poarta dealerului autorizat Suzuki, RS Sară Motors SA din Timişoara, Calea Lugojului, unde am încheiat un contract de achiziţie, lăsând un avans şi o comandă, cu termen de livrare de circa patru luni. Toate bune şi frumoase până când, într-o zi a apărut în presă, un articol publicat de Suzuki România, prin care, aduce la cunoştinţa clienţilor, retragerea licenţei de funcţionare a dealerului din Timişoara, RS Sara Motors SA. Totodată, a apărut în ziarul Ziua de Vest povestea unui alt client al RS Sara Motors SA în care ne aducea la cunoştinţă păţania lui cu comanda unui autoturism Suzuki Vitara, cu un avans dat din luna martie 2017, maşina nefiind comandată nici în ziua de azi (…)”.

Conform adresei primită la redacție, în situațiile de mai sus se află câteva zeci de persoane care au achitat sumele solicitate ca avans și nu aveau șanse de a intra în posesia vehicului și nici a sumei plătite fără a acționa în judecată RS Sara Motors SA pentru că „se pare că firma timişoreană are probleme financiare şi nu mai poate restitui sumele de bani şi nici onora comenzile, iar în aceste zile, reprezentanţii firmei nu mai răspund la telefon”.

 

De asemenea, tot la începutul acestei luni, un alt client Suzuki ne-a relatat situația sa: „Vă scriu dintr-o situaţie oarecum disperată, am epuizat toate căile amiabile de rezolvare a situaţiei. Nu ştiu dacă aţi auzit de scandalul iscat în legătură cu dealerul Suzuki din Timişoara, firma Sara Motors, care a tras «o ţeapă» unor clienți, adică a încasat banii şi nu a mai livrat maşinile. Eu sunt unul dintre aceştia. Pe 10 octombrie era dată limită de livrare pentru un Suzuki Vitara pentru care am plătit suma de aproape 13.000 euro în data de 26.05.2017, am plătit toată suma pentru că m-au momit cu un discount de 900 Euro, de altfel credibil. În data de 10.10.2017 am încercat să iau legătură cu reprezentantul de vânzări  dar mi s-a spus că nu mai lucrează acolo de către cineva de la service, iar de a două zi nimeni de la Sara Motors nu mai răspunde”.

 

Verificând informațiile primite am aflat că într-adevăr la telefoanele  Sara Motors nu răspunde nimeni, iar site-ul companiei se află în mentenanță. Pe de altă parte, la solicitarea Capital, reprezentanța Suzuki în România a răspuns punctual: „Vă multumim pentru solicitarea unui punct de vedere oficial cu privire la sesizările apărute referitoare la societatea SC Sara Motors SA, fost dealer autorizat Suzuki. Pentru Suzuki, satisfacția clienților reprezintă o prioritate translatată în valorile brandului. Punctual, la solicitarea dumneavoastră vă răspundem că, deși Suzuki nu are nicio obligație legală (n.n. – pentru că dealerul nu a trmis comenzile și nici avansul încasat) către importator în executarea contractelor încheiate între SC Sara Motors SA și clienții săi, vom livra toate autoturismele contractate. De asemenea, vă informăm că am încheiat relațiile contractuale cu SC Sara Motors SA la data de 30.09.2017. Regretăm situația creată de către SC Sara Motors SA, fost dealer autorizat Suzuki, si rămânem în continuare implicați în gestionarea acesteia în limitele compețentelor legale și comerciale de care dispunem”.

Informarea reprezentanței menționează, după cum se poate observa, livrarea tutror „autoturismelor contractate”. Rămâne de văzut ce înțeleg reprezentanții Suzuki în România prin autoturisme contractate și dacă toți cei care au comandat un vehicul și au depus bani în conturile dealerului își vor primi mașinile.

 

Din nefericire, din articol lipsește poziția oficială a companiei Sara Motors, parte a Sara Grup. În ciuda încercărilor de a contacta reprezentanții firmei, telefoanele au rămas fără răspuns, iar mail-urile se pare că nu mai funcționează. Datele financiare ale companiei arată însă că anul trecut cifra de afaceri a crescut la 7,1 milioane de lei, de la 5,5 milioane în 2015, firma înregistrând un profit net de 110.593 de lei, în creștere de la 80.373 lei cu un an înainte.