Cel de-al treilea trimestru a înregistrat rezultate excelente pentru piața bunurilor de folosință îndelungată din România. Patru din cele șapte sectoare au avut creșteri de două cifre: telecom (25,5%), electronice (21%), electrocasnice mari (18%) și electrocasnice mici (18%). O ușoară creștere a fost simțită și de piața IT, în timp ce sectorul de imprimante, multifuncționale și consumabile a scăzut ușor. Piața foto a continuat să scadă în T3 2014.

Telecom: valoarea vânzărilor continuă să se ridice deasupra celei de anul trecut

În al treilea trimestru al 2014, conform aceluiași studiu, piața de telecom a înregistrat o creștere de 25,5% în valoare nesubvenționată estimată, față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 144 milioane de euro. Chiar dacă ritmul de creștere s-a micșorat, smartphone-urile au continuat să contribuie la evoluția pozitivă a acestui sector. Preferințele consumatorilor pentru telefoane cu caracteristici tehnice performante au fost confirmate de menținerea trendurilor crescătoare pentru procesoare puternice, camere foto cu rezoluție ridicată, ecrane de dimensiuni mari și 4G. Cererea pentru telefoane mobile clasice a continuat să scadă în T3 2014.

Electronice: vești bune din sectoarele audio și console video

Piața de electronice și-a continuat buna performanță în T3 2014, cu o creștere de 21% și o cifră de afaceri de 71 milioane de euro. Televizoarele cu ecran mare și cele UHD au continuat să performeze la un nivel înalt, trendul fiind însă însoțit de o scădere considerabilă a prețurilor. De asemenea, o creștere puternică în acest trimestru a fost cea a monitoarelor multifuncționale. Sectorul consolelelor video, precum și cel audio au avut parte de evoluții bune.
Consolele video s-au evidențiat în T3 2014, aproape dublându-și valoarea. Lansările unor noi modele de console în decursul anului trecut au continuat să atragă cerere. Sistemele audio wireless și soundbars au avut o performanță bună, în timp ce aparatele audio tradiționale și-au menținut descreșterea substanțială.

Electrocasnice mari: creștere puternică în T3 2014

Sectorul de electrocasnice mari a accelerat în T3 20104 datorită tuturor categoriilor de aparate albe ce au înregistrat creșteri dinamice, atingând o valoare de 112 milioane de euro, cu 18% peste T3 2013. Procesul de înlocuire a frigiderelor și mașinilor de spălat – cumpărate în 2007/2008 și care au ajuns la sfârșitul ciclului de utilizare– a început într-un ritm accelerat. În  valoare, ratele de creștere de două cifre au fost observate și pentru produsele noi, mai performante, precum frigiderele frost-free (până la 50%), mașini de spălat eco cu o capacitate mai mare, dar și o penetrare crescută pentru produsele incorporabile, ce reprezintă 16% din vânzările de electrocasnice mari.

Electrocasnice mici: focus pe aspiratoare

T3 2014 a continuat trendul pozitiv al acestui an, aducând o creștere de aproape 18% față de T3 2013. În cadrul sectorului de electrocasnice mici, 11 categorii au mers în sus, dintre care 8 au avut o rată de creștere de două cifre. Cele mai remarcabile performanțe sunt ale aspiratoarelor și ale storcătoarelor de fructe și legume.
 În ceea ce privește aspiratoarele, cererea a fost mai mare pentru modelele mai puternice (>1800 wați). Noua legislație UE va concentra piața spre modelele sub 1,600 wați,  acesta fiind un subiect controversat ce a provocat interes printre consumatori. Evoluții remarcabile au fost observate și pentru produse cu un preț ridicat precum aspiratoare roboți, stații de călcat și roboți de bucătărie (cu brațul poziționat deasupra).

IT: ritmul de creștere a încetinit

Sectorul IT a înregistrat o creștere de 4% în T3  2014, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, însumând 103 milioane de euro. Desktop-urile sunt singurele produse care au scăzut – acestea având astfel un impact de încetinire a ritmului de creștere al sectorului. În cadrul acestuia, monitoarele și perifericele au continuat să se dezvolte. Pentru segmentul de calculatoare portabile, desktop replacements, computing tablets și lichidările de stoc pentru netbook-uri au generat vânzări mai mari. Pe de altă parte, din cauza prețurilor ridicate, laptopurile ultra thin și laptopuri convertibile nu au reușit să crească în vânzări. Creșterea segmentului de tablete a fost încetinită semnificativ din cauza erodării prețului, ca efect al lansării mai multor produse cu preț scăzut.

Piaţa de imprimante, multifuncţionale și consumabile: imprimantele cu laser și tonerele au fost principalele segmente în creștere

Față de aceeași perioadă a anului trecut, piața de imprimante, multifuncționale și consumabile a înregistrat o ușoară scădere de 0,6%, ajungând la 14 milioane de euro în T3 2014. În cadrul pieței produselor laser, multifuncționalele au avut o rată de creștere de două cifre, contrabalansând ratele de scădere ale produselor de printare cu cerneală.
Din categoria consumabilelor, tonerele au avut o evoluție pozitivă, în timp ce cartușele cu cerneală au scăzut.

Foto: trendul negativ continuă

Sectorul foto și-a continuat trendul negativ și în al treilea trimestru din 2014; piața a scăzut cu aproape 20%, până la 7 milioane de euro, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2013. Deși rata de scădere a încetinit pentru camerele foto compacte, în T3 2014, camerele cu lentile interschimbabile nu au contribuit cu mult la valoarea pieței foto.
Chiar dacă mai mult de o treime din valoarea acestui segment este în continuare dată de produse cu un preț mai mic de 100 de euro, acestea sunt afectate de popularitatea smartphone-urilor. Este greu de imaginat că sezonul sărbătorilor de iarnă va da o perspectivă pozitivă segmentului foto. Totuși este probabil ca D-SRL-urile ce au avut o rată de scădere de o cifră până acum să înregistreze o evoluție pozitivă în ultimul trimestru al anului 2014.

GfK TEMAX®România: performanța T3 prevestește un ultim trimestru puternic

Indicatorul de încredere al consumatorului a continuat să crească de-a lungul lui 2014, românii fiind optimiști în special în perioada alegerilor. Așteptările legate de îmbunătățiri viitoare în materie de finanțele gospodăriilor au crescut, împreună cu o ameliorare în datoriile acestora. Acest context a creat o dorință crescută de cumpărare, cel mai probabil pentru produsele cu beneficii emoționale – precum bunurile de folosință îndelungată – în special în următorul trimestru, o perioadă ce va conține multe oportunități promoționale.