Tabletele au trecut deja de stadiul de „challenger“ pentru PC și sunt luate în calcul de orice producător sau distribuitor. Numărul tabletelor comercializate anul acesta nu îl va depăși pe cel al PC-urilor, însă acest lucru este prognozat a se întâmpla anul viitor. Evoluția este vizibilă și pe piața din România, unde producătorii autohtoni nu au pierdut ocazia de a lansa tablete sub brand propriu (evident, produse în China). Iar prețurile tot mai mici împing piața către vânzări totale de un milion de unități în acest an, adică o premieră în istoria acestei piețe.
După creșterile fulminante din ultimii ani piața globală a tabletelor se maturizează, iar procentul de creștere se diminuează. Conform datelor IDC, creșterea vânzărilor de tablete a fost anul trecut de 51,5% față de 2012, însă anul acesta avansul va încetini la jumătate, adică circa 25%. De asemenea, pentru 2014, Gartner estimează că numărul de tablete comercializate se va situa la aproxximativ 321 milioane unități. În prima jumătate a anului, în România au fost vândute aproximativ 350.000 de tablete, motiv pentru care se estimează că până la finele anului se va atinge pragul de un milion, știut fiind că ultimul trimestru al anului este cel mai bun pentru vânzările de electronice, perioadă în care are loc și Black Friday.
Străinii sunt încă lideri
Producătorii români, Allview, E-Boda, Evolio și Skin, se regăsesc în topul vânzărilor, în general cu produse ieftine, sub 500 – 600 lei. Însă competiția este puternică și pe această nișă, cu producători precum Vonino, în timp ce și nume mult mai cunoscute, precum Asus, au preţuri promoţionale de doar câteva sute de lei pentru anumite tablete. Liderul pieței locale este Samsung. Conform datelor puse la dispoziție de companie, Samsung este lider în România, iar până la sfârșitul anului estimează că va atinge o cotă de piață de 30%.
„Am observat o creștere a interesului utilizatorilor pentru tabletele performante, deoarece acestea le oferă mai multă libertate și, implicit, o mai bună eficientizare a timpului“, spune Mircea Stoicescu head of Open Market la Samsung Electronics România. „Ei caută cel mai adesea conținut video, iar asta îi determină să aprecieze tot mai mult calitatea ecranului și puterea de procesare a dispozitivelor“, adaugă acesta explicând astfel și motivul pentru care utilizatorii cu experiență se îndreaptă către produse mai scumpe. Coreenii au și lansat, recent, un nou vârf de gamă pentru tablete, respectiv Galaxy Tab S, cu prețuri care depășesc 2.000 de lei. Nici producătorii autohtoni nu se feresc de prețuri mai mari, Allview fiind unul dintre cei care lansează și smartphoneuri sau tablete la prețuri ce intră în zona de preț de 1.000 – 1.500 lei. De apreciat este faptul că se îndreaptă și către alte sisteme de operare, cum ar fi Windows 8.1, prezent acum pe gama Impera. Concurența se ascute și în zona sistemelor de operare, unde Google cu Android este un lider puternic și Apple cu iOs își menține constant numărul de unități vândute, dar pierde la cota de piață. Microsoft, cu Windows 8.1 reușește să facă utilizabil un sistem care a fost ani de zile „proprietar“ pe PC, iar de aici nu va avea decât de câștigat.
De altfel, de aici pare să vină evoluția viitoare a tabletelor, din zona de „hibride“, respectiv tablete ce pot fi utilizate și ca laptop. Sistemele de operare ofereau destul de puțin până acum, iar pentru a trece în fața PC-urilor la vânzări au nevoie de mai multe funcționalități. Nici așa nu vom vedea laptopul că dispare, dar va putea fi totuși înlocuit de tablete.