Tabloul începutului de an în ceea ce priveşte şcoala în România rurală: jumătate dintre profesori şi părinţi sunt de acord cu interzicerea folosirii măştilor textile la şcoală doar dacă se vor asigura măşti medicinale gratuite. În plin val cinci al pandemiei, deşi 59% dintre părinţi şi 65% dintre profesori cred că şcolile nu ar trebui închise, intenţia de vaccinare în mediul rural rămâne în continuare mică: mai puţin de un sufert dintre profesori s-ar vaccina pentru ca şcoala să rămână deschisă şi 70% dintre părinţi nu vor în continuare să-şi vaccineze copiii, conform unui sondaj efectuat de Fundaţia World Vision România în prima săptămână a lunii ianuarie în mediul rural.
În peste 90% dintre cazuri testarea copiilor se face acasă, de către părinţi, însă mai puţin de jumătate dintre aceştia spun că au înţeles uşor ce trebuie să facă, spun datele din sondajul citat mai sus.
Problema măştilor în şcoli
Jumătate dintre părinţi şi profesori sunt de acord să se interzică măştile textile doar dacă se asigură gratuit măşti conforme. 1 din 10 nu sunt de acord cu această decizie şi un procent similar nu ştiu ori nu vor să răspundă.
Mai mult de o treime dintre părinţii din mediul rural chestionaţi au spus că şcoala nu asigură deloc măşti şi sunt nevoiţi să le cumpere ei copiilor. Legat de suma pe care o cheltuiesc pentru măşti, aproape jumătate dintre părinţi au spus că între 30 şi peste 50 lei pe lună (12 % au spus că dau mai mult de 50 de lei pentru că au mai mulţi copii). Aproape 1 din 10 au spus că nu cheltuiesc pentru că au cumpărat măşti textile la un moment dat şi le folosesc pe acelea. 9% alocă în jur de 10-20 de lei, chiar dacă au mai mulți copii, pentru că uneori mai folosesc masca și două zile la rând. 1 din 5 familii respondente au venituri sub 1.000 de lei pe lună.
Intenţia de vaccinare rămâne mică în mediul rural
Deşi 59% dintre părinţi şi 65% dintre profesori cred că şcolile nu ar trebui închise în valul cinci al pandemiei, intenţia de vaccinare în mediul rural rămâne în continuare mică. Astfel, 70% dintre părinţi nu şi-au vaccinat copiii mai mari de 12 ani, 20% se mai gândesc şi doar 10% răspund că au copiii vaccinaţi. Legat de intenţia de vaccinare pentru copiii cu vârsta între 5 și 11 ani atunci când acest lucru ar fi posibil, 70% nu ar face acest lucru, 20% se mai gândesc şi doar 10% i-ar lăsa să se vaccineze.
Când vine vorba despre profesori, 70% au răspuns că sunt vaccinaţi. Însă întrebaţi dacă s-ar vaccina în cazul în care menţinerea şcolilor deschise ar depinde de rata de vaccinare a profesorilor, mai puţin de 1 din 4 (23%) au răspuns că ar face acest lucru pentru ca şcoala să se desfăşoare în format fizic.
Testare COVID-19, o problemă pentru părinți
Legat de testarea COVID-19 elevilor, peste 90% dintre părinţi şi profesori au spus că, în cazul şcolii lor, testarea s-a făcut acasă, de către părinţi. Deşi 76% dintre profesori au spus că, din câte ştiu ei, părinţii au efectuat acasă testele COVID-19, 63% cred că această testare ar trebui să se facă la şcoală, de către asistenţii medicali. 70% dintre profesori au spus că nu pot efectua testele la şcoală pentru că sunt prea mulți copii și s-ar pierde prea mult din timpul de predare.
Mai puţin de jumătate dintre părinţi au spus că li s-a părut uşor procesul de testare şi au înţeles instrucţiunile. Peste 40% spun că s-au descurcat pentru că li s-a arătat la şcoală cum să procedeze de către cadrele didactice sau asistenţi, iar 10% au spus că li s-a părut un proces dificil şi au cerut ajutorul unor cunoștințe/asistent medical/profesor ori au căutat pe Youtube cum se face testarea.
Legat de cea mai dificilă parte cu privire la testarea copiilor acasă, pentru aproape 70% dintre părinţi a fost recoltarea probelor, pentru 18% a fost dificil să înţeleagă cum se face testul, iar pentru aproape 15% a fost dificil să facă testele în aceeaşi zi pentru mai mulţi copii.
„După aproape doi ani de pandemie, din păcate, vedem că sistemul de educaţie este în continuare nepregătit, fără un plan concret pentru a continua fără sincope procesul de învăţare. Suntem în plin val cinci, ne luptăm cu o variantă a virusului extrem de contagioasă şi, în acelaşi timp, vorbim de lipsă de teste în şcoli, reguli care se schimbă de la o zi la alta, copii care nu au nici măcar măşti pentru a se proteja. Pentru cei mai vulnerabili copii, accesul la educaţie pare o utopie. În acelaşi timp, în mediul rural retincenţa cu privire la vaccinare este în continuare foarte mare. Toate premisele arată o răspândire foarte mare a virusului şi, prin urmare, închiderea din nou a şcolilor. În acelaşi timp, şcoala online rămâne la fel de nepregătită. Sistemul de educaţie alege să se lupte cu mâinile goale cu această pandemie şi pierde de fiecare dată.”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
World Vision România solicită autorităţilor claritate şi coerenţă în legătură cu deciziile referitoare la desfăşurarea şcolii, descentralizarea deciziei cu privire la menţinerea şcolilor deschise în funcţie de specificul fiecărei şcoli: rata de infectare în localitate, numărul de copii, rata de infectare în şcoală, rata de infectare la nivel de comunitate.
În acelaşi timp, considerăm că digitalizarea sistemului de educaţie trebuie să fie o prioritate pe termen mediu şi lung pentru Ministerul Educaţiei: şcoala online nu a fost doar o soluţie de avarie, ea trebuie integrată în învăţământul clasic și trebuie continuat ceea ce s-a construit în primele luni de pandemie. În plus, pe termen scurt, solicităm ca, mai ales în cazul şcolilor cu multe familii vulnerabile, să fie puse la dispoziţia elevilor şi cadrelor didactice măşti conforme gratuite, dezinfectant, precum şi un instructaj acordat părinţilor şi profesorilor pentru împiedicarea, în măsura în care este posibil, a răspândirii virusului.