Clasicii romani care au creat in perioada dintre sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX se bucura de cel mai mare succes. Andreescu, Grigorescu, Luchian, Pallady, Petrascu, Aman, Tonitza sunt nume care vand orice lucrare. "Apreciati sunt si maestrii italieni, francezi sau austro-ungari, dar din pacate, astfel de lucrari sunt rare pe piata romaneasca. In ceea ce priveste tematica, cel mai greu se vand portretele si cel mai usor peisajele sau scenele de gen, cum ar fi "Carul cu boi" al
Clasicii romani care au creat in perioada dintre sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX se bucura de cel mai mare succes. Andreescu, Grigorescu, Luchian, Pallady, Petrascu, Aman, Tonitza sunt nume care vand orice lucrare. „Apreciati sunt si maestrii italieni, francezi sau austro-ungari, dar din pacate, astfel de lucrari sunt rare pe piata romaneasca. In ceea ce priveste tematica, cel mai greu se vand portretele si cel mai usor peisajele sau scenele de gen, cum ar fi „Carul cu boi” al lui Grigorescu”, precizeaza Gabriela Bazgan, pretuitor la galeria Hanul cu Tei. Cea mai bine vanduta lucrare din acest an – si de altfel din 1995 incoace – a fost „Ciobanas culcat in iarba” (46×79 cm), semnat Grigorescu, care s-a adjudecat cu suma record de 57.000 USD la Casa de Licitatii Alis, la sfarsitul lunii august a.c. Din pacate, printre lucrarile pictorilor cunoscuti se intalnesc si cele mai multe falsuri. „Este foarte greu sa falsifici o lucrare celebra. Mult mai usor este sa falsifici o lucrare din perioada de inceput sau de sfarsit a pictorului sau sa imbini elemente din mai multe tablouri ale acestuia, ca sa obtii aceeasi nota. O alta tehnica este executarea unor lucrari similare, cu diferente foarte mici, in ideea ca multi maestri realizau mai multe tablouri pe aceeasi tema”, explica Petre Oprea, expert la Casa de Licitatii Alis. Deosebirea unui original de un fals este ingreunata de faptul ca majoritatea copiilor de pe piata sunt realizate in aceeasi perioada cu originalul si de inexistenta unei baze de date cu toate lucrarile pictorilor. De exemplu, se estimeaza ca Grigorescu a pictat 3.600 de lucrari, din care 2.000 sunt in muzee, o parte in colectii particulare, iar pe piata, in jur de 200. Care este situatia, exacta, nimeni nu stie.
Falsificatorii nu se tem de lege
Cum un neavenit nu are nici o sansa sa deosebeasca un original de un fals, cel mai bine este sa apelati la sfatul a cel putin doi experti, daca intentionati sa cumparati o lucrare renumita. Pentru ca in cazul in care sunteti pacalit, nu puteti face mare lucru. Legislatia romaneasca nu prevede nimic legat de astfel de infractiuni, iar vanzarea unei opere de arta este, de cele mai multe ori, o tranzactie incheiata intre doua persoane fizice, fara a avea la baza un contract. Singura optiune pe care o are cel pacalit este actiunea in instanta, dar ajuns aici, el nu poate dovedi ca a cumparat tabloul de la persoana respectiva, ca vanzatorul a stiut ca este un fals sau ca este vorba de unul si acelasi tablou.
Cele mai sigure investitii, mai ales pentru un incepator care nu dispune de zeci de mii de dolari, sunt lucrarile cu cota medie, cum sunt cele ale pictorilor din perioada interbelica, Schweitzer-Cumpana, Adam Baltatu, Rosenblut Iosif, Motivele? Exista foarte putine sanse ca ele sa fie falsificate, sunt des intalnite pe piata si pot fi gasite la preturi convenabile, adica sub 1.000 USD. O alternativa la lucrarile cotate mediu sunt desenele (in carbune, creion sau tus), pastelurile si acuarelele, care pot fi intalnite uneori sub 500 USD.
Cat despre pictorii moderni, nici chiar expertii nu stiu in ce sa investeasca: „Acum zece ani, am facut publica o lista de zece tinere sperante, a caror cota prevedeam ca va creste. Nici unul dintre ei nu mai face astazi ceea ce facea atunci”, relateaza Petre Oprea.
O data ce ati cumparat un tablou, trebuie sa stiti ca sunt foarte importante conditiile de expunere. Ideal este sa aiba temperatura si umiditate constanta, precum si lumina moderata. In nici un caz nu trebuie sa bata soarele pe el, pentru ca se poate decolora, asa ca este bine sa fie luminat de deasupra, cu o lampa speciala. Daca umiditatea este ridicate, in timp se formeaza ciuperci, mai ales la tablourile cu geamuri.
De asemenea, trebuie sa mai stiti ca firmele de asigurari ofera polite pentru tablouri doar in conditii speciale de protectie, care pot include un anumit timp de usa la intrare, sisteme de alarma deosebite etc.
Top vanzari casa de licitatii Alis 1995-2000
1. Ion Andreescu –
Cap de tarancuta
(27×21,5 cm) – 44.444 USD
2. Nicolae Grigorescu –
Fata cu cobilita
(63×35,5 cm) – 41.667 USD
3. Nicolae Grigorescu –
Fata cu oglinda
(22,5×37,5 cm) – 33.865 USD
4. Nicolae Grigorescu –
La arat pe inserat
(44×64 cm) – 30.665 USD
5. Stefan Luchian –
Galbenele
(46×56 cm) -29.030 USD
6. Tonitza –
Chip de copil
(57×48,5 cm) – 20.430 USD
7. Stefan Luchian –
Tarani pe camp
(32×42 cm) – 20.017 USD