Pe o piaţă a recrutării în creştere cu 60% în acest an, firmele de profil au aplicat noi tactici şi mutări strategice pentru a-şi consolida poziţia. Intens concuraţi de recrutorii online, jucătorii tradiţionali caută noi fronturi de contraatac. Anul viitor se prefigurează la fel de agitat.

Bătălia pentru talente, cum le place specialiştilor să-i numească acum pe candidaţi, se bazează pe strategii nebănuite în urmă cu puţini ani. În ultima vreme, şi-au deschis birouri în România tot mai multe companii de recrutare din Europa Centrală şi de Vest. În paralel, companiile internaţionale au înfiinţat în străinătate birouri cu obiective precise de atragere a specialiştilor români spre „patria mumă“. Firmele de recrutare cu ştate vechi de lucru în Bucureşti s-au străduit din răsputeri să-şi extindă frontul de acţiune în provincie. Consultanţii aflaţi în tabăra competitorilor au fost „vânaţi“ fără milă. S-au creat posturi de directori de dezvoltare cu obiective precise de cucerire a noi pieţe.

Andreea Lupan, manager general la Barnett McCall Recruitment, estimează la 70-80 milioane euro cifra de afaceri de pe piaţa de recrutare. „Cea mai mare parte este alocată leasingului de personal, focusat pe nivelurile de intrare şi de mijloc. Recrutarea de top ocupă o pondere mai mică.“ Acestor cifre li se mai adaugă aproximativ 50 milioane euro rulate în zona muncii temporare, dar şi aici marja de profit a companiilor este mică, deoarece în cifrele de afaceri sunt cuprinse şi salariile angajaţilor închiriaţi. Una peste alta, Cristina Săvuică, managing partner la Lugera&Makler, apreciază că piaţa a crescut cu 60% faţă de anul trecut.

76-8032-41frontconsultanta45web.jpgRecrutorii tradiţionali sunt puternic concuraţi de consultanţii online. Segmentul de recrutare online câştigă teren de la an la an. Nenumărate anunţuri au trecut din zona clasică a reclamei în presa scrisă, în spaţiul virtual. Laura Chilom, consultant resurse umane la eJobs, spune că numărul de posturi de pe acest site a crescut de 2,2 ori. Cea mai importantă creştere s-a înregistrat pentru posturile din provincie (250%). „Ca de obicei, vânzările au fost domeniul cu cele mai multe joburi disponibile. În acest an, au crescut însă fenomenal joburile din inginerie şi producţie. De 3,2 ori mai multe decât anul trecut. Construcţiile au crescut şi ele cu peste 100%“, detaliază Laura Chilom.

Şi pe BestJobs a crescut mult cererea: între 39% şi 237%. Constantin Ferşeta, directorul de marketing de la Neogen, spune că aceste tendinţe reflectă nu numai o criză cronică de personal, dar şi orientarea companiilor către mijloace alternative de atragere a candidaţilor: mesaje publicitare ţintite demografic, târguri de joburi, campanii de bannere online. Ferşeta estimează că 80% din locurile de muncă din România sunt disponibile pe internet. Surprinzătoare este şi cifra avansată cu privire la companiile care recrutează online pentru proiecte în străinătate. Statisticile reflectă o creştere cu 359% faţă de anul trecut.

În aceste condiţii, directorul general al Total Business Solutions, Daniela Necefor, consideră că recrutarea clasică trebuie să-şi redefinească fundamental strategiile şi instrumentele de lucru pentru a face faţă competiţiei online. Ana Giurcă, consultant la Catalyst Solutions, consideră că târgurile de carieră oferă expunerea cea mai bună firmelor. Dovadă că la a treia ediţie, recent încheiată, firmele s-au bătut pentru a obţine un loc în sală. Cei mai mulţi tineri veniţi la târg au fost economişti. Cele mai multe oferte au fost însă pentru consultanţă şi inginerie. Din discuţiile cu angajatorii, se pare însă că doar 3% din candidaţii cu care se discută la eveniment sunt finalmente angajaţi.

Piaţa a crescut cu 60%

PARTICULARITĂŢILE ANULUI 2007

• Dezechilibru major între cererea şi oferta de muncă. În toate domeniile de activitate au apărut posturi extrem de specializate.
• Ritmul de creştere a salariilor a fost mai mare ca oricând. Cele mai mari salarii s-au înregistrat în domeniul financiar – bancar.
• S-au diversificat pachetele de beneficii şi s-a lărgit registrul specialiştilor căroră li se adresează.
• Piaţa de recrutare a crescut cu 60%.
• Comportamentul necorespunzător al candidaţilor a nemulţumit majoritatea recrutorilor.

TENDINŢELE ANULUI 2008

• Salariile vor creşte cu 10 – 20%, cu accent pe posturile de muncitori calificaţi şi necalificaţi.
• Companiile se vor concentra mai mult pe politicile de reţinere a angajaţilor şi pe elaborarea planurilor de carieră.
• Preocuparea pentru dezvoltarea profesională va conduce la creşterea pieţei de instruire, dar şi a proiectelor de consultanţă în resurse umane.
• Va creşte numărul firmelor mici de recrutare pe pieţele din provincie.
• Se vor dezvolta noi proceduri de identificare şi recrutare a candidaţilor.
• Datorită ofertei crescute de posturi, candidaţii vor fi mai atenţi şi mai selectivi în alegerea unui nou loc de muncă.