Ravinder Takkar, CEO Vodafone: „Aproximativ 40% din utilizatorii români încă folosesc telefoane clasice. Un alt segment de oameni pur şi simplu NU îşi permit să cumpere un smartphone”

Piaţa locală telecom este una dintre cele mai competitive, dar şi aglomerate, iar Ravinder Takkar, CEO-ul și președintele Vodafone România, consideră că o consolidare va avea loc. Takkar nu exclude nici posibilitatea ca Vodafone să fie parte a unei consolidări.

Capital: Vodafone a fost prima companie care a lansat servicii 4G în România. Va fi prima care va lansa 5G?
Ravinder Takkar:
Noi aşa ne-am dori, deși este greu de spus. Nu se ştie exact când va fi disponibil 5G şi cum va arăta, dar sperăm să fim primii care vom lansa o astfel de reţea. Efectuăm teste la nivel de grup și de companie, dar suntem în stadii preliminare, mai sunt câţiva ani până când o reţea va fi disponibilă pentru consumatori. Probabil că în 2020 tehnologia va fi disponibilă. E prea devreme de spus acum. 

Capital:  Vedeţi o consolidare pe piaţa locală în perioada următoare?
R.T:
 Nu ştiu când va avea loc o consolidare, dar trebuie să se întâmple, pentru că sunt mulţi operatori, iar în România există o piaţă competitivă. Având mulţi operatori pe o astfel de piaţă, este posibilă o astfel de consolidare. Depinde şi de arbitrul telecom, de Consiliul Concurenţei dacă îşi vor da acordul, însă o consolidare va fi bine-venită. În ceea ce priveşte Vodafone, ne vedem parte a unei consolidări, însă am vrea să vedem o consolidare la nivelul industriei. 
Capital: Este posibil ca Telekom să iasă de pe piaţă, iar compania să fie împărţită între Orange şi RCS&RDS?

R.T:  Nu am auzit astfel de zvonuri.
Capital:  Odată cu avansul internetului mobil aţi remarcat o scădere a serviciilor de voce în favoarea serviciilor de date?

R.T:  În România, vedem o creştere a serviciilor de date, dar nu există o scădere a serviciilor de voce. Există în continuare creştere pe servicii de voce, însă serviciile de internet mobil cresc mult mai rapid. Românilor le place să vorbească la telefon. Pe lângă serviciile de voce şi date, care sunt cele mai populare, din ce în ce mai mulţi utilizatori vor servicii video. Utilizatorii vor să vizioneze filme, să descarce filme, să efectueze apeluri video. 

Capital: Sunt utilizatorii, în ziua de azi, mai tentaţi să renunţe la cartele şi să treacă la abonament?
R.T:
 Există o tendinţă în acest sens. Deşi unii preferă libertatea unei cartele ştiind că plătesc cât vor, când vor, sunt anumiţi utilizatori care nu vor să aibă grija reîncărcării cartelei. De asemenea, mulţi aleg un abonament deoarece îşi pot achiziţiona astfel smartphone-ul pe care şi-l doresc. În ultimii trei ani, penetrarea smartphone-urilor a crescut, mult peste 50% din baza noastră de clienţi folosesc smartphone-uri. Ne aşteptăm ca rata de penetrare să crească în continuare şi să ajungă la 80% în următorii doi ani. Cererea pentru smartphone-uri compatibile cu tehnologia 4G este foarte mare, deoarece experiența utilizatorilor 4G este superioară. 

Capital: Cine sunt clienţii care cumpără telefoane clasice?
R.T:
Aproximativ 40% din utilizatorii români încă folosesc telefoane clasice. Aceştia fie nu au avut curaj să treacă la un telefon inteligent, fie nu ştiu să le folosească, desi sunt interesaţi, şi este de datoria noastră să îi învăţăm. Mai există un segment de oameni care folosesc telefonul doar pentru job şi nu au nevoie decât de voce şi astfel nu investesc într-un smartphone. Un alt segment de oameni pur şi simplu nu îşi permit să cumpere un smartphone. 

Capital:  Serviciile de plată cu mobilul au prins la români?
R.T:
Serviciile de plată cu telefonul mobil sunt încă la început şi reprezintă o oportunitate, deoarece telefoanele mobile sunt niște instrumente puternice, putem face multe lucruri cu ele. Spre exemplu, eu îmi păstrez toate cardurile de credit pe telefon şi plătesc cu telefonul mobil. În locurile care acceptă plata cu telefonul mobil, cum ar fi în mijloacele de transport în comun din Londra, folosesc telefonul. Tehnologia este similară şi va ajunge în curând şi în România. În România aceste servicii cresc, dar încă e prea devreme pentru ele. 

Capital: Cum vedeţi legislaţia în privinţa roamingului şi ce se va întâmpla pe 15 iunie?
R.T:
Vodafone a fost întotdeauna înaintea modificărilor de reglementare, iar pentru clienţii companii am lansat deja oferte de roaming în Europa fără costuri suplimentare față de abonament, astfel că pe 15 iunie nu va fi niciun eveniment pentru clienţii noştri, care beneficiază de aceste servicii de ceva vreme.

Capital:  Va lansa Vodafone servicii de televiziune prin satelit?
R.T:
Nu cred că satelitul este o opţiune viabilă scalabilă pentru România. Oportunitatea de a construi o infrastructură IP care permite acces la broadband este mai importantă. România are cea mai mică penetrare broadband, este pe locul 27 din 28 în Uniunea Europeană. Ironia este că pe mobil a fost permisă competiţia, dar la fix accesul este limitat. Dacă se va permite accesul la reţelele fixe, va exista competiţie, iar penetrarea va creşte. Aici trebuie să lucrăm. 

Capital:  Ce aşteptări aveţi de la autorităţile române?
R.T:
Taxa pe stâlp nu îşi avea rostul şi ne bucurăm că a fost eliminată. Ne dorim predictibilitate din partea autorităților şi corectitudine către mediul de afaceri, deoarece oferim multe servicii consumatorilor, facem multe investiţii, așadar pentru noi predictibilitatea este foarte importantă. În ceea ce priveşte reglementările telecom, am mai spus și cu alte ocazii că există o inegalitate între operatorii de servicii fixe şi cei de servicii mobile, în sensul că reglementările nu sunt în favoarea serviciilor mobile. Noi trebuie să oferim acces la reţeaua noastră, însă nu avem acces la reţelele fixe. Este o problemă pe care am ridicat-o de fiecare dată fără prea mult efect. România este singura ţară din UE, în afară de Malta, unde accesul la infrastructura fixă nu este reglementat. Legat de Legea Infrastructurii din 2016, sperăm ca aceasta să se implementeze cât mai curând, aspect care depinde de ANCOM şi de alte autorităţi. Dacă nu avem acces la infastructura fixă, prin implementarea acestei legi, putem să dezvoltăm propria infrastructură mai rapid.

Scurt CV Ravinder Takkar

Ravinder Takkar este președinte și CEO al Vodafone România din mai 2014. Anterior acestei pozitii, el a ocupat pozitia de CEO Vodafone Partner Markets, din ianuarie 2012, rol din care a contribuit la creșterea business-ului, prin extinderea prezenței Vodafone și adăugarea de noi parteneri, precum Zain Group (Kuweit, Bahrain, Iordania, Arabia Saudită și Irak), Plus GSM (Polonia), Vodafone Brazilia, FarEasTone (Taiwan) și Vinaphone (Vietnam). 
Ravinder Takkar s-a alăturat echipei Vodafone în 1994 și a deținut numeroase poziții executive, atât în Vodafone Group, cât și în companiile cu capital comun (joint ventures). Înainte de a lucra pentru Vodafone, Takkar a fost consultant de management la DMR Group. 
Are 48 de ani și este licențiat în informatică la Universitatea Loyola Marymount, din Los Angeles. De origine indiană, Takkar este și cetățean american.

"În ultimele trei luni ale anului 2016, am avut o serie de realizări cheie. Supernet 4G+ s-a dovedit încă o dată cea mai de încredere rețea din țară, obținând două recunoașteri importante: «Cea mai performantă rețea mobilă din România», certificată de auditorul independent P3 communications pentru serviciile de date și de voce, pentru al treilea an consecutiv, și «Cea mai rapidă rețea mobilă din România», conform rezultatelor testelor efectuate cu aplicația Speedtest furnizată de Ookla, cel mai popular test din lume pentru verificarea vitezei de internet". Ravinder Takkar, președinte și CEO Vodafone.